دکتر موسی صالحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهار داشت : بارها شنیده ایم که افراد در حوزه غذا و تغذیه می گویند یا می نویسند، سالاد کالری ندارد ولی شیرینی قنادی و برنج سفید کالری دارد و غذای پر کالری را برنج و نان ، کیک و کلوچه و شیرینی و ماکارونی معرفی می کنند ، بسیاری از این دیدگاه ها که وجود کالری را برای بدن مضر می دانند ، نیازمند بازنگری و اصلاح است .
وی اضافه کرد: اگرغذایی بخوریم که در بدن کالری تولید کند، بسیار به نفع بدن است و بدن می تواند با آن کالری همه امور خود را سامان دهد. امروز اگر مردم زود عصبانی می شوند، زود از کوره در می روند، زود پرخاش می کنند، زود فریاد می زنند، چون بدن آنها انرژی لازم برای کنترل اعصاب را ندارد.
این متخصص رژیم درمانی گفت : بسیاری از مردم زود بیمار می شوند ، بیماری زود آنها را از پا می اندازد، افراد قدرت مقابله با ویروس ها و میکرب ها را ندارند ،دلیل همه این موارد این است که سیستم ایمنی ما انرژی لازم و کافی ندارد.
صالحی اضافه کرد : ما زود از کار کردن، از ورزش کردن، از دویدن، از بازی کردن خسته می شویم ؛ چون غذایی که می خوریم انرژی بدن را و ماهیچه ها را تامین نمی کند.ما کمتر فکر می کنیم، کمتر درس می خوانیم، کمتر کتاب می خوانیم، چون مغز ما انرژی لازم را ندارد. پس غذای پر کالری به نفع ماست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد : اشتباهی که برخی مدعیان علم تغذیه می کنند این است که غذای چربی ساز و بی خاصیت که هرگز نمی تواند در بدن تولید انرژی بکند را غذای پرکالری می دانند. نان بدون سبوس و بدون ویتامین های گروه B تنها قند را وارد خون می کند، قند بدون ویتامین کالری زا نیست و تولید انرژی نمی کند، بلکه فقط به چربی تبدیل می شود و چاقی کننده است،بنابراین نباید خوردن نان معمولی را به منزله تولید کالری در بدن ارزیابی کرد .
صالحی با بیان اینکه برنج سفید نه کالری زاست و نه انرژی زا و فقط قند وارد خون می کند گفت : قند بدون ویتامین به انرژی تبدیل نمی شود. پس چرا باید برنج را غذای پرکالری نامید؟ کیک، کلوچه، شیرینی قنادی، ماکارونی همه و همه بدون ویتامین های گروه B فقط و فقط چاقی می آورند و چربی زا هستند، نه کالری زا و هرگز این غذاها انرژی تولید نمی کنند اما افراد را چاق می کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در باره کالری زا بودن میوه ها و سالاد گفت : میوه ها هم قند کافی وارد بدن می کنند و هم ویتامین کافی، پس میوه ها کالری زا هستند. خرما، انجیر و کشمش و حتی سیب پرتقال و نارنگی هم قند فراوان وارد خون می کنند و هم ویتامین کافی. چنین قندی که با ویتامین همراه وارد خون می شود، البته تولید انرژی می کند و کالری زا هستند و چاق کننده هم نیستند.
صالحی ادامه داد : ما به کمک میوه ها در مدت 9 هفته 12 تا 15 کیلو وزن افراد چاق مراجعه کننده را کم کرده ایم. چاقی، چربی خون، فشار خون، دیابت و کبد چرب به کمک میوه ها که کالری زا هستند درمان شده اند. پس غذای کالری زا اگر به اندازه خورده شود، بسیاری از مشکلات افراد را برطرف می کند.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.