مهندس ایوب ارجمند مزیدی یکشنبه درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود:‌این طرح ها شامل بندهای خاکی، گوراب ها و مناطق پخش سیلاب اکنون مملو از آب است.
وی بر ضرورت رعایت نکات ایمنی توسط کسانی که به بازدید از طرح های تغذیه مصنوعی آبگیری شده می پردازند تاکید کرد و گفت : 30 طرح تغذیه مصنوعی موجود درسطح شهرستان داراب با حجم 15 میلیون متر مکعب آب توسط سیلاب های ناشی از سامانه بارشی 363میلیمتری اخیر بدون هیچ گونه خسارت آبگیری شده است .
مدیر منابع آب شهرستان داراب از طرح های تغذیه مصنوعی رکن آباد، ارم، دشت پیرغیب،بیخه دراز و درنگونه به عنوان بزرگترین طرح های این شهرستان نام برد که در سیلاب های اخیر آبگیری شده است .
وی از کشاورزان تقاضا کرد با توجه به نزول قابل توجه و بی سابقه باران در روزهای گذشته ، از روشن کردن موتور پمپ های چاه های کشاورزی برا ی آبیاری مزارع و باغ ها حداقل به مدت 20 روز خودداری کنند.
ارجمند مزیدی با بر شمردن اثرات و صدمات خشکسالی در سال های گذشته دراین شهرستان بیان داشت : عمق زیان های خشکسالی های اخیر شامل افت شدید کمی وکیفی منابع آب زیرزمینی و سطحی بوده است خشکسالی های اخیر یکی از مؤلفه های مؤثر در خشک شدن بیش از 70 درصد چشمه ها و قنات ها، خشک شدن حدود 30 درصد چاه های کشاورزی در شهرستان داراب است.
او گفت:از دست رفتن فرصت های شغلی، بیکاری و مهاجرت از روستاها به شهرها و روی آوردن به شغل های کاذب و در نهایت به مخاطره انداختن امنیت اجتماعی از صدمات و اثرات این خشکسالی بوده است .
این مقام مسئول اضافه کرد : تحمیل خسارت های ناشی از کف شکنی، جابه جایی، افزایش هزینه انرژی کشاورزان و بهره برداران و توسعه بیابانزایی از دیگر اثرات زیانبار خشکسالی در سالهای گذشته بوده است .
مدیر منابع آب شهرستان داراب برداشت های بی رویه از منابع آب زیرمینی در دهه های اخیر با حفر چاه های غیرمجاز، اضافه برداشت از چاه های مجازو تغییر کاربری غیرمجاز چاه های صنعتی به کشاورزی را از عوامل تشدید کننده خشکسالی دانست.
ارجمند مزیدی ادامه داد: در شرایط کنونی چاره ای جز اجرای دقیق و محکم طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرمینی با تأکید بر تجهیز چاه های کشاورزی و صنعتی به کنتورهای حجمی هوشمند و تسریع در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز نداریم و نباید این بارشهای 350 میلی متری را به منزله پایان خشکسالی قلمداد کنیم ضمن اینکه شکر گزاری از حضرت حق به لحاظ نزول باران رحمتش بر همگان فرض است.
شهرستان داراب در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است .
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.