به گزارش دریافتی روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان سپیدان گفت: هدف از اجرای این طرح، پایش و شناسایی افراد در معرض خطر چهار فاکتور سکته قلبی و مغزی، سرطان های شایع و سرطان روده بزرگ است.
راضیه وزیری افزود: بر اساس این طرح که هدف اصلی از اجرای آن، سنجش وضعیت سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری است، برنامه های نادرست غذایی و شیوه های غلط زندگی برای مبارزه با این بیماری ها بررسی می شود.
او گفت: همچنین بر اساس این طرح، درصد خطر بیماری های یاد شده در 10 سال آینده در زندگی افراد مشخص و با هدف پیشگیری از ابتلای به این نوع بیماری ها، برنامه ریزی صورت می گیرد.
وزیری بیان داشت: همزمان با آغاز اجرای این طرح، همایشی نیز با عنوان 'اپراین' با هدف آشنایی کارکنان مرکز بهداشت شهرستان سپیدان با شیوه غربالگری بیماری های سکته قلبی، مغزی، سرطان های شایع در زنان و سرطان روده بزرگ با حضور بهورزان، کاردان های این مرکز، مراقبان سلامت و ماماها در این شهرستان برگزار شد.
این کارشناس بهداشت ادامه داد: گسترش زندگی ‌های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در زندگی همراه است، مهم ترین عوامل افزایش بیماری‌ های غیر واگیر در 2دهه گذشته بوده است.
وی گفت: بیماری های غیرواگیر، بیش از 53 درصد بیماری های سراسر جهان را به خود اختصاص داده و در ایران این رقم بیش از 76 درصد از بیمارها را دربرمی گیرد.
وزیری گفت: چهار بیماری سکته قلبی و مغزی، سرطان های شایع و سرطان روده بزرگ، به همراه چهار عامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل، مهم ترین دلایل مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های غیرواگیر هستند.
او ادامه داد: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری ‌ها و عوامل زمینه‌ ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های غیرواگیر تا سال 2025، تعیین کرده است.
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.