به گزارش ایرنا غلامرضا نامورچی، سه شنبه در نشست با خبرنگاران در شیراز، رعایت ضوابط فنی و ایمن سازی ساختمان را از دغدغه های اصلی سازمان نظام مهندسی دانست و افزود: در یک ماه گذشته در استان فارس شاهد چندین مورد تخریب ساختمان بودیم که این امر به دلیل نبود نظارت افراد صلاحیت دار انجام شد.
وی ادامه داد: وقوع چنین اتفاقاتی این زنگ خطر را به صدا در می آورد که کار باید به دست افراد دارای صلاحیت و تخصص انجام شود.
او اظهار کرد: مردم به عنوان بهره برداران نهایی باید بدانند که خدمات مهندسی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای حفظ جان و مال آنهاست و یک فرصت محسوب می شود و اینکه با حذف عوامل فنی در ساخت و ساز باید منتظر حوادث ناگوار باشیم.
نامورچی گفت: اگر قرار باشد سازنده ذی صلاح نباشد باید منتظر حذف کنترل مصالح استاندارد، حذف کارگران ماهر و دارای کارت مهارت، حذف ایمنی در ساختمان و حذف شناسنامه فنی ملک باشیم اما در مقابل حضور سازنده ذی صلاح به افزایش عمر مفید ساختمان، افزایش ایمنی ساختمان و افزایش امنیت جانی ساکنان کمک خواهد کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بیان کرد: مباحث مقررات ملی ساختمان در بخش های مختلف پیش بینی شده که بخش قابل توجهی از آن در فارس و شیراز اجرا می شود و نسبت به دیگر شهرها و استان های کشور در این زمینه پیشرو هستیم.
وی، با اشاره به تفسیرها و برداشت های متفاوت از حذف یکی از بندهای شیوه نامه ماده 33 و دستورالعمل اجرایی آن توسط دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: دیوان عدالت اداری چندی پیش یکی از بندهای شیوه نامه ماده 33 و دستورالعمل اجرایی آن را حذف کرد که این رای دیوان به منزله حذف مهندسان سازنده ذی ضلاح نیست.
نامورچی ادامه داد: برخی با استناد به حذف این 2 بند، کل مهندسان ذی صلاح را زیرسوال برده اند اما ما بر این باوریم که افراد ذی صلاح بر اساس قانون باید عهده دار ساخت و ساز باشند.
او اظهار کرد: ما در مورد رای دیوان که 2 شیوه نامه را حذف کرده است، هیچ بحث و مشکلی نداریم اما در کتاب قانون و آیین نامه اجرایی بر لزوم حضور مهندسان ذی صلاح که می توانند خدمات مهندسی ارائه دهند تاکید شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: در بحث آموزش می کوشیم که سازندگان و مجریان را به آخرین مصوبات فنی روز و مقررات ملی ساختمان آشنا کنیم، در بحث کنترل ارزیابی نیز تلاش کرده ایم در حین اجرا عملکرد مهندسان را کنترل کنیم.
نامورچی افزود: علاوه بر این، سازندگان ذی صلاح باید به نفع بهره برداران، ساختمان هایی که را ساخته می شود بیمه نامه تضمین کیفیت کنند تا در صورت بروز مشکل مهندسان سازنده ما پاسخگو باشند.
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم گفت: هر فردی می تواند به عنوان سرمایه گذار یا بهره بردار اقدام به ساخت و ساز کند اما تاکید ما بر این است که کار ساخت ساختمان حتما باید توسط سازنده ذی صلاح انجام شود.
محمد حسین دادخواه افزود: بر اساس مستندات قانونی، ساختمان باید توسط سازندگان ذی صلاح ساخته شود و ما نیز تاکید بر اجرای قانون داریم و این خواسته ماست.
وی ادامه داد: نفع نهایی این کار برای بهره بردار خواهد بود زیرا او یک بنای مستحکم و استاندارد را در اختیار می گیرد.
دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز گفت: متاسفانه با وجود تاکیدهایی که می شود اما امروز شاهد هستیم که کار ساخت و ساز در دست افراد متخصص و ذی صلاح نیست.
مهرداد خواجه پور افزود: تا زمانی که چرخه خدمات مهندسی ما به طور کامل اجرا نشود و تا زمانی که ساختمان توسط افراد متخصص طراحی، نظارت و اجرا نشود، مشکلات حوزه ساخت و ساز به قوت خود باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: ما باید از تجربه حوادث گذشته درس بگیریم چرا که اگر تدبیر و پیش بینی های لازم را نداشته باشیم هر حادثه طبیعی به یک بحران و فاجعه تبدیل خواهد شد.
او اظهار کرد: اگر ما بر لزوم استفاده از سازندگان ذی صلاح در امر ساختمان سازی تاکید داریم، یک خواسته صنفی را مطرح نمی کنیم و به دنبال حفظ یا ایجاد اشتغال برای مهندسان خود نیستیم بلکه هدف اصلی ما حفظ جان و مال مردم و بهره برداران است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.