سیامک شمس روز دوشنبه در این زمینه با بیان اینکه کاربرد لامپ های کم مصرف با رعایت موازین بهداشتی و ایمنی، عوارضی برای سلامت انسان ندارد اظهار داشت : با توجه به مزایای اقتصادی استفاده از لامپ های کم مصرف، پیش بینی می شود عده بیشتری از مردم به استفاده از لامپ های کم مصرف روی بیاورند، اما استفاده از این لامپ ها باید با رعایت ملاحظات و توصیه های بهداشتی و ایمنی باشد تا بتوان با خاطری آسوده از این لامپ ها استفاده کرد.

وی به سه ملاحظه بهداشتی در مورد کاربرد لامپ های کم مصرف اشاره کرد و گفت: نخستین ملاحظه بهداشتی کاربرد لامپ های کم مصرف، انتشار پرتوهای فرابنفش از این لامپ ها است، مقدار پرتوهای فرابنفش حاصل از این لامپ‌ها به قدری پایین است که نمی تواند خطری را متوجه سلامت انسان کند، رعایت فاصله ۳۰ سانتیمتر یا بیشتر از این لامپ ها توصیه می شود که در هر حال باید رعایت شود.

شمس ، با بیان دومین نکته بهداشتی مورد توجه در مورد لامپ‌ها و هر وسیله برقی دیگر گفت: اثر میدان های الکتریکی و مغناطیسی در این وسایل مورد توجه است .این میدان ها با حواس انسانی قابل درک نیست. میدان الکتریکی زمانی که یک وسیله برقی را به برق متصل می کنیم تشکیل می شود، حتی اگر آن وسیله برقی خاموش باشد در این حالت هرچه ولتاژ بالاتر باشد، میدان الکتریکی ایجاد شده نیز بیشتر است.

به گفته وی میدان مغناطیسی وقتی ایجاد می شود که جریان برق در سیستم یا وسیله برقی برقرار شود که با افزایش میزان جریان، میدان مغناطیسی نیز افزایش می یابد، بنابراین میدان های الکتریکی و مغناطیسی بسته به شرایط ممکن است به تنهایی یا همزمان با یکدیگر وجود داشته باشند ، وقتی یک لامپ به برق متصل می شود میدان الکتریکی شکل می گیرد حتی اگر لامپ خاموش باشد، اما زمانی که لامپ را روشن می کنیم برقراری جریان، یک میدان مغناطیسی نیز ایجاد می شود، بنابراین مانند همه وسایل برق خانگی، لامپ های کم مصرف نیز دارای میدان الکتریکی و مغناطیسی هستند.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: اندازه گیری های انجام شده در فاصله ۳۰ سانتی متری از لامپ های کم مصرف مقادیر کمتر از استاندارد را نشان می دهد، بنابراین از دیدگاه میدان های الکتریکی و مغناطیسی نیز نگرانی خاصی وجود ندارد و این برداشت، با دیدگاه متخصصان و سازمان های بهداشتی معتبر دنیا مطابقت دارد.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز سومین موضوع که در زمینه کاربرد این لامپ ها باید مورد توجه قرار گیرد و رعایت آن مورد توصیه و تاکید وزارت بهداشت است را  نحوه اقدام در زمان پایان عمر یا شکستن این لامپ ها دانست که به دلیل وجود مقادیر اندک ماده خطرناک جیوه در این لامپ ها است.

شمس در این زمینه تاکید کرد: تا زمانی که این لامپ ها نشکند، این جیوه که مقدار آن به اندازه پوشش نوک یک قلم ذکر شده، هیچ خطری برای کاربران ندارد، بنابراین پس از پایان عمر این لامپ ها باید آن را داخل جعبه اولیه قرار داده و سپس داخل یک یا دو کیسه پلاستیکی مقاوم قرار داده شود و پس از بستن درب آن به مأمور جمع آوری پسماند تحویل شود.

به گفته وی در مواقعی که لامپ های کم مصرف در داخل خانه می شکند، باید مراقب بود تا بدون هیچ گونه اثر سوئی بقایای این لامپ ها جمع آوری و دفع شود، بنابراین به افراد خانواده توصیه کنید از اتاقی که لامپ در داخل آن شکسته است خارج شوند و مواظب باشند که بر روی قطعات شکسته لامپ پا نگذارند.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: قبل از پاکسازی اتاق به مدت ۱۵ دقیقه پنجره ها را باز بگذارید تا بخارهای جیوه از اتاق خارج شود و در صورتی که اتاق دارای سیستم تهویه مرکزی است آن را خاموش کنید، به هیچ وجه از جارو برقی برای تمیز کردن بقایای لامپ شکسته استفاده نکنید، چون بخارات جیوه را در فضا پخش می کند و جارو نیز آلوده می شود، یک دستکش یک بار مصرف بپوشید تا از تماس مستقیم با بقایای شکسته لامپ و بریدن دستان، جلوگیری شود.

او افزود: با دو تکه مقوای نازک بقایای لامپ شکسته را به طور کامل با احتیاط جمع کنید، با یک پارچه مرطوب خرده های شیشه یا پودر باقیمانده را تمیز کنید تا همه بقایای لامپ تمیز شود، قطعات و بقایای لامپ شکسته و اشیائی که برای تمیز کردن مورد استفاده قرار گرفته است را در داخل یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید و به مامور جمع آوری پسماند تحویل دهید، پس از اتمام کار دستان خود را با آب و صابون بشویید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.