در این نشست که سه ساعت به طول انجامید، دانشجویان به طرح مسائل و دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف پرداختند و بی‌پرده و باصراحت مطالب خود را بیان کردند.
در ادامه این نشست، امام جمعه شیراز به انتظارات و مطالبات دانشجویان پاسخ گفت.

نماینده انجمن دختران مسلمان دانشگاه شیراز در این نشست خواستار تعیین جایگاه دختران دانشجو در جنبش دانشجویی شد و این جایگاه را نامعلوم و پرابهام دانست. 
فائزه نعمتی همچنین ابراز داشت: برخی افراد در دانشگاه شعار برابری زن و مرد را با هوچی‌گری به ابراز نظرات عنوان می‌کنند؛ درحالیکه عدالت به معنای تساوی زن و مرد نیست؛ همچنین از اجرایی نشدن قانون پوشش در دانشگاه شیراز گله‌مندیم.

آموزش و پژوهش در دانشگاه شیراز رها شده است
محمدامین جعفری به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به مشکلات صنفی و دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و از  تخصیص ناکافی اعتبارات این دانشگاه به فعالیت‌های دانشجویی انتقاد کرد.
وی همچنین به افت رتبه علمی دانشگاه شیراز اشاره کرد و خواستار پیگیری این موضوع از سوی امام جمعه شیراز شد.
این دانشجو ابراز داشت: آموزش و پژوهش در دانشگاه شیراز رها شده است و اولویت ندارد و ارجحیت با مسائل دیگر است.
اشاره به وضعیت اقتصادی یکی دیگر از مسائلی بود که نماینده جامعه اسلامی دانشجویان به آن اشاره کرد و پاسخگویی مسئولان و نمایندگان مجلس درباره اتفاقات اخیر را خواستار شد.

مصلحت‌اندیشی‌های ناصواب باعث اخلال در برنامه‌های دانشجویی است
علی دانشور نماینده هیات مذهبی دانشگاه شیراز در این دیدار با اشاره به اینکه ائمه جمعه باید صدای مردم و شنوای درد آنها باشند، گفت: فضای امنیتی موجود باعث شده است کمتر به این مهم توجه شود؛ همچنین عرصه بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی تنگ است.
این دانشجو از فضای فرهنگی دانشگاه‌ها، کاهش برنامه‌های فرهنگی، بی‌برنامگی برای جوانان و سوء مدیریت‌ها انتقاد کرد و گفت: ناکارآمدی در تیم مدیریت دانشگاه شیراز ضربه‌های بسیاری به فضای فرهنگی دانشگاه وارد کرده است. 
وی به این موضوع که تاییدیه مهمانان این انجمن دانشجویی باید از نهاد رهبری در دانشگاه صورت گبرد نیز نقد وارد کرد و آنچه مصلحت‌اندیشی‌های ناصواب نامید را باعث اخلال در برنامه‌های هیات‌ها دانست.
این دانشجو در ادامه با اشاره به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت شفافیت  هزینه‌ها در ستادهای انتخاباتی تاکید و نقش امام جمعه را در این موضوع مهم توصیف کرد.
علیرضا فرخی به نمایندگی از انجمن اسلامی مستقل  دانشگاه شیراز نیز بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت جوانان در عرصه‌های مدیریتی را خواستار شد و تنها راه گره‌گشایی مسائل کشور را ایجاد دولت جوان و حزب الهی دانست.
سیاوش علی‌نژاد از تشکل دانشجویی آرمان  دانشگاه شیراز با اشاره به سخنان امام جمعه شیراز در ناآرامی‌های اخیر، گفت: مطالبه امام جمعه شهر شیراز یک مطالبه عام بوده است که توسط رسانه‌ها انعکاس داده نشد؛ همچنین درد معیشت مردم به خوبی بازتاب نمی‌یافت.

آرمان‌های اصیل انقلاب باید بازسازی شود
سید حمزه پرهیزگار، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز نیز در این دیدار  گردهم آمدن تشکل‌های دانشجویی را نشانه‌ای برای گشوده شدن باب گفت‌وگوی ملی و وحدت در کشور دانست و گفت: آرمان‌های اصیل انقلاب باید بازسازی شود.
این دانشجو از کشته شدن برخی شهروندان در اعتراضات آبانماه ابراز تاسف کرد و بیان داشت: امروز بسیاری از بزرگان از اصلاح ساختاری در نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گویند؛ چراکه گفتمان حاکم بر جامعه، گفتمان هیجانی است؛ معتقد هستیم  تنها راه برون‌رفت از این وضعیت در کشور، اصلاحات ساختاری است نه براندازی و نه انقلاب.
پرهیزگار ابراز داشت: با گفتن خودی و غیر خودی و انقلابی و غیر انقلابی درون جامعه دانشگاهی تفرقه ایجاد می‌کنیم.
این دانشجو از فساد و رانت‌پروری درون دانشگاه ابراز نگرانی کرد و افزود: در وضعیت کنونی، دانشگاه نیز همچون گذشته جریان‌ساز نیست و شرایط درون دانشگاه‌ها برای اظهارنظر و برگزاری نشست‌ها با دشواری‌هایی روبرو است. 

ضرورت تزریق روحیه امید به دانشگاه
علیرضا خاکپور نیز که باعنوان نماینده انجمن وفاق و توسعه در دانشگاه شیراز در این جلسه حاضر شده بود، گفت: فضای دانشگاه امروز متاثر از نگاه‌های تندروانه است که خودی و غیر خودی و افرادی با فضای ترس و امنیتی باعث فرار دانشجویان از فعالیت شده‌اند.
این دانشجو در ادامه اختصاص ظرفیت‌های عمومی همچون تریبون امام جمعه به دانشجویان از نگاه‌های سیاسی مختلف را خواستار شد و از محدود شدن آن به یک تشکل با تفکر خاص انتقاد کرد.

دانشجویان به نماز جمعه بیایند
حسین رحیمی نماینده بسیج دانشجویی دیگر سخنگوی این دیدار بود و عنوان کرد: تریبون نماز جمعه ظرفیت استماع و مطالبه مستضعفان جامعه و مأمنی برای حل مشکلات جامعه است؛ اما این ظرفیت به برنامه‌ای مبتنی بر تقویمی هفتگی تبدیل شده که رغبت جوانان را برای حضور در این مراسم کم می‌کنند.
وی بر ضرورت حضور جوانان و دانشجویان در نماز جمعه تاکید کرد و گفت: دانشجو از دید رهبری مورد اعتماد و امید آینده کشور است تا آنجا که ایشان سالانه چندین جلسه با دانشجویان برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز چنین رویه‌ای داشته باشد.
این دانشجو خواستار پیگیری اجرای مفاد ۲۰۳۰ در برخی لایه‌های شهری، انزوا و کم اثر شدن شورای فرهنگ عمومی از سوی امام جمعه شیراز شد.
علی احمدی سعدی از مجمع یادواره شهدا نیز در این مراسم خواستار پیگیری پروژه حرم الشهدا در دانشگاه شیراز شد.

روز دانشجو، یک روز خاص در سال نیست
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز پس از شنیدن سخنان دانشجویان ابراز کرد:  دانش مرتبه انسان را بالا می‌برد و دانشجویان باید ارزش دانایی و آگاهی را پاس بدارند.
آیت‌الله لطف‌اله دژکام عنوان کرد: چیزی که در دانشگاه‌های نسل اول و دوم یافت نمی‌شد، عمل به دانش بود؛ اما دانشگاههای نسل سوم و چهارم بر مبنای عملگرایی بنا شده‌اند.
وی با بیان اینکه روز دانشجو یک روز خاص در سال نیست، ابراز داشت: هر روز را باید روز دانشجوی فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی بدانیم تا کشورمان پیشرفت کند، این کاری است که به عهده دانشجویان گذاشته شده است.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه عمده مطالب دانشجویان را تایید می‌کند و حتی بخشی از انتقادها را قبول دارد، گفت: دانشجویان باید بر مبنای نظریه گام دوم انقلاب جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی کنند.
وی افزود: اگر می‌خواهید حرکت اجتماعی اوج گیرد، باید درباره مسائلی که از سوی مسئولان عنوان می‌شود، ابراز نظر کنید تا با این نگاه رابطه بین مسئولان و دانشجویان تقویت شود.
دژکام در پاسخ به مطالبات و خواسته‌های مطرح‌شده از سوی دانشجویان بیان کرد: فشارهای بر مردم زیاد است. در هفته جاری شنونده مشکلات ۱۲۰ نفر از اهالی شیراز بوده‌ام و از آنجا که مشت نشانه خروار است، باید به دنبال یافتن راه‌حلی برای مشکلات آن‌ها باشیم.
آیت‌الله دژکام افزود: امام جمعه شیراز بعد از چهل سال یک مسجد و جایگاه مشخص برای برقراری ارتباط با مردم ندارد؛ نباید توقع داشت در یک سال و نیم معجزه رخ دهد.

تشکل‌های دانشجویی مرکز تولید فکر هستند
نماینده ولی فقیه در استان فارس تشکل‌های دانشجویی را مرکز تولید فکر نامید و گفت: توقع دارم ارتباط تشکل‌های دانشجویی و نهاد رهبری دو سویه باشد.
وی با انتقاد از اینکه برخی دانشجویان صبر مردم را درباره مسائل اقتصادی تمام‌شده توصیف کردند،‌بیان کرد: امتحانات الهی اینجا خود را نشان می‌دهد. ما در جلو دشمن تعبیر اینکه کمرمان خم شده را به کار نمی‌بریم اما در جمع خودمان می‌گوییم خدایا به ما صبر عطا کن.
آیت‌الله دژکام ابراز داشت: از دکتر شریعتی یاد گرفتم که وقتی جامعه ای انقلاب می‌کند تا وقتی خواسته‌هایش نهادینه می‌شود، دو نسل به طول می‌انجامد و این دو نسل عمری برابر با ۶۰ سال است، اگر امروز که چهار دهه از انقلاب می‌گذرد صبرمان تمام شود، تجربه مشروطیت تکرار خواهد شد که انقلابی ناتمام بود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه حرکت نیمه‌تمام در تاریخ ایران کم نیست، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی گفتیم تا آخر خط می‌رویم؛ یعنی باید یکی از قدرتهای تصمیم‌گیرنده جهان شویم و طبیعتاً این موضوع نیازمند تحول در زمینه نظامی، اقتصادی و اجتماعی است.

تجربه انقلابهای ناتمام را تکرار نمی‌کنیم
وی انقلاب را راه نرفته سنگلاخی دانست که باید در آن شکیبایی به خرج داد و عنوان کرد: فریاد زدن یعنی باید مسیر انقلاب را درست طی کنیم؛ اما رها کردن، بازگشت به نقطه اول است. تا کی می‌خواهیم تجربه انقلابهای ناتمام را تکرار کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: این انقلاب دست شما جوانان خواهد افتاد. کسی نمی‌تواند تصمیمی به شما نمی‌تواند تحمیل کند؛‌ بلکه این  مردم هستند که تصمیم می‌گیرند.
وی ادامه داد: مسیر انقلاب را باید مردم سالارانه جلو برد. اگر ‌نخواهیم این موضوع را بپذیریم خودمان هم به انقلاب شکست وارد کرده‌ایم؛ بنابراین باید بدانیم که گفتمان حاکم، گفتمان مردم‌سالاری است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه به بهانه نبود مردم‌سالاری وارد عراق و افغانستان شدند، گفت: اگر هوشیار نباشیم، به همین بهانه وارد کشور شما نیز خواهند شد.
آیت‌الله دژکام با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار کرد: مردم می‌خواهند بگویند از بدی مدیریت‌ها خسته‌ایم و این موضوع باید در فضای امن مطرح شود. راهپیمایی مردم در محکومیت اغتشاشات اخیر دو پیام داشت؛ یکی مطالبات مردم از مدیران و دوم اینکه دیگر اجازه نمی‌دهیم یک عده نفهم امنیت ما را دستخوش بازی کنند، امنیت را حفظ می‌کنیم تا فضا برای خواسته‌های بحق مردم هم باشد. اگر امنیت شهید می‌خواهد، هنوز کسی هست که پایش ایستاده باشد.
امام جمعه شیراز با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها بیان داشت: من از مردم حمایت کردم؛ اما اینکه رسانه‌ها مطرح نکردند، صلاحدید خودشان بوده و یک تکه از حرف من در رسانه‌ها آمده و یک تکه نیامده است، شاید هم آن روزها توجیهی داشته‌اند.
وی جامعه‌پردازی را یعنی ایجاد ساز و کار برای بیان مطالبات مردمی دانست و خاطرنشان کرد:  ساز و کار جامعه برای تحقق خواسته‌های به حق مردم چیست، چرا نمایندگان برای خواسته‌های کسانی که به آنها رای داده‌اند، جوابی ندارند تا مردم در وسط خیابان حیران نمانند.
آیت‌الله دژکام دانشگاهیان و حوزویان را مسئول تبیین راهکارهای یادشده دانست و اذعان کرد: ما درست نقش خود را ایفا نمی‌کنیم.

تشکل‌ها با نوع نگاه‌های مختلف اهداف مشترک دارند
وی با تاکید بر اینکه تشکل‌ها با نوع نگاه‌های مختلف اهداف مشترک دارند، بیان داشت: وقتی هدف مشترک است، اگر برای خدا باشد، نباید به سایه هم چوب بزنیم.
امام جمعه شیراز تشکل‌های مختلف دانشجویی را به تحمل یکدیگر و تعامل فراخواند و گفت: رقابت داشته باشید؛ ‌اما در حدی که برای این جامعه پر درد قابل تحمل باشد؛ نه اینکه رقابت اصل شود و برای حرکت به سمت قدرت بگوییم برای مردممان دلمان می‌سوزد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خطاب به نمایندگان دو تشکل اصلاح‌طلب حاضر در جمع گفت: من نقش پدر روحانی در داستان بی‌خان‌ومان ویکتور هوگو را دارم؛ ‌اما نمی‌دانم چرا به من نقش بازرس ژاول را می‌دهند. من با جمع‌های مختلفی نشسته‌ام؛ اما اگر کسی گزارشی داشت که با کسی معامله‌ای کرده‌ام، لابی و رانت داده‌ام از امامت جمعه استعفا می‌دهم؛ زیرا این ها را برای خود جایز نمیدانم.

باید متعادل انتقاد کنیم
وی افزود: درباره مجلس و دولت انتقادات مشترکی داریم که نتیجه‌اش پای صندوق رای مشخص می‌شود. حالا انتقاد داریم؛ اما آنقدر تند می‌رویم که آش شور می‌شود. باید متعادل انتقاد کنیم. الان عموم جامعه متوجه انتقادات موجود است و تندروی زیاد همه چیز را خراب می‌کند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه دلم می‌خواهد موضعی بگیرم که پیش‌برنده حرکت انقلاب باشد، اظهار کرد: گاهی لازم است تا پای جان ایستاد؛ اما جاهایی می‌توان آسانتر امور را پیش برد. باید گاهی جور دیگری اقدام کرد. از دغدغه‌های شما دانشجویان درراستای اهداف انقلاب حمایت می‌کنم.
آیت‌الله دژکام عنوان داشت: در برخی حوادث اخیر می‌توانستم در جایی بایستم که از همه محبوب تر باشم؛ اما جایی ایستاده‌ام که چوب خورده ام. برای ادامه مسیر انقلاب آنها هم باید همینطور رفتار کنند.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبی در دیگر کشورها نیز وجود دارد، ابراز کرد: نگاه اصلاح‌طلبانه در کشورهای دیگر تا یک مطلب خود را جا بیندازد،گاهی چهل تا شصت سال طول می‌کشد؛ اصلاح مسیر تدریجی است. اگر زور بزنیم که می‌خواهیم امروز بگوییم و فردا بشود، به فرجام نامطلوب منتهی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.