دود سیگار را به سه دسته می توان تقسیم کرد. دود دست اول، دود دست دوم و دود دست سوم. دود دست اول همان دودی است که افراد سیگاری با استعمال سیگار وارد سیستم تنفسی خود می کنند.دود دست دوم دودی است که اطرافیان افراد سیگاری استنشاق می کنند. دود دست سوم سمومی است که در دود سیگار وجود دارد و قابل رویت نیست.

این سموم به محیط اطراف حتی لباس و پوست و مو، وسایل مختلف و ... می چسبند و تا مدت‌ها باقی می مانند. حتی در صورت ارتباط با افراد عادی و غیر سیگاری، این سموم به آنها منتقل می شود.

منصور رنجبر کارشناس بیماری های غیرواگیر دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران روز سه‌شنبه  در آئین آغاز به کار کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در  شیراز گفت: در ایران ۸۲ درصد دلیل مرگ و میر، به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد و عوامل خطر این بیماری ها، فعالیت بدنی ناکافی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و آلودگی هوا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در دنیا، مربوط به دود دست دوم است، اضافه کرد: آمارها نشان می دهد چنانچه اقدامات مداخله‌ای در امر مصرف دخانیات دنبال نشود، ایران در ۱۵ سال آینده جزو سه کشور پر مصرف کننده دخانیات قرار می گیرد.

این کارشناس با بیان اینکه در دو دهه گذشته روند شیوع و مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر افزایش پیدا کرده است، افزود: رسالت سازمان جهانی بهداشت، کمک به وزارت بهداشت و نهادهای ملی در طراحی مداخلات، ارزشیابی مداخلات، خط مشی گذاری و حمایت طلبی است.

او ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، باید بر روی انجام فعالیت بدنی، ورزش، تغذیه سالم، کاهش مصرف دخانیات و رفع آلودگی هوا سرمایه گذاری کرد.

 رنجبر اهمیت اطلاع از بیماری های غیر واگیر در کشور را مهم دانست و گفت: ضروری است افراد جامعه بدانند بسیاری از مرگ های زودهنگام افراد به دلیل بیمارهای غیرواگیر است که این افراد قبل از رسیدن به سن ۷۰ سالگی جان خود را از دست می دهند.

کارشناس بیماری های غیرواگیر دفتر سازمان بهداشت جهانی ، بازنگری و ارائه بسترهای اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمان بهداشت جهانی را به عنوان یک راهکار در امر مقابله با مرگ های زودرس و تغییر سبک زندگی را یکی از برنامه های مهم این سازمان دانست و گفت: می کوشیم با مطلع کردن افراد جامعه، آنان را از ابتلا به بیمارهای غیر واگیر دور کنیم.

کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران، روز سه شنبه با حضور مسوولان وزارت بهداشت و نمایندگانی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به میزبانی شیراز آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.