ویکا مازوی کومالو، سه‌شنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در شیراز افزود: هم‌اینک نیز در حال بازنگری ظرفیت‌های موجود برای تقویت روابط دو کشور هستیم.
او ادامه داد: انتظار ما انجام کار عملی و ملموس در روابط ایران و آفریقای جنوبی است و در جهت تامین نیازها و منافع مردم به ویژه تجار و بازرگانان دو کشور است و برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.
وی، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف استان فارس تصریح کرد: جاذبه‌های اقتصادی و فرهنگی این استان از جمله مواردی است که مورد توجه ما قرار گرفته و این موضوع را در قالب کمیسیون مشترک دنبال خواهیم کرد.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران اظهار داشت: مردم آفریقای جنوبی هرگز حضور مردم ایران را در کنار خود در روزهای سخت گذشته فراموش نمی‌کنند و امروز نیز آگاهانه در کنار کشور و ملت ایران هستند.
وی، با اشاره به برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در تهران (مهرماه امسال) افزود: در آن نشست مسائل مختلفی از سوی دو طرف مطرح و راهکارهایی در جهت گسترش همکاری‎ها بررسی شد.
ویکا مازوی کومالو افزود: در زمینه گردشگری در اثر تحریم‌ها هزینه سفر و گردشگری برای مردم دو کشور ایران و آفریقای جنوبی افزایش یافته و می‌کوشیم که این بخش را با برقراری روابط بین استان فارس و شهر شیراز با آفریقای جنوبی تقویت کنیم.
وی گفت: بخش معدن و حوزه سلامت نیز از بخش‌هایی است که می‌تواند موقعیت‌های خوبی را برای همکاری‌های دو طرف ایجاد کند.
او ادامه داد: آفریقای جنوبی بهترین فناوری‌ها و تجهیزات بخش معدن را دنیا در اختیار دارد که می‌توان از این پتانسیل و ظرفیت برای تقویت روابط و جذب سرمایه‌گذاری شرکت های آفریقایی در بخش معدن ایران و استان فارس استفاده کرد.
کشورهای همراه ایران در شرایط سخت شرکای تجاری ما خواهند بود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم با اشاره به وضع تحریم‌های سخت از سوی دشمنان بر علیه کشورمان گفت: قطعا کشور ایران از این دوران سخت  گذر خواهد کرد اما شرکای تجاری ما کشورهایی خواهند بود که در این دوران سخت در کنار ما قرار دارند.
جمال رازقی افزود: استان فارس پتانسیل‌های بسیاری در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی، پزشکی، علمی، گردشگری و معدن دارد به طوری که در بخش کشاورزی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تن محصولات کشور در این استان تولید می‌شود.
وی ادامه داد: تنوع معادن، برخورداری از ذخایر عظیم گاز و صنایع پتروشیمی، فعالیت ۷۰۰ واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان و وجود ۱۶ کارخانه سیمان از دیگر ظرفیت‌های موجود در این استان است.
او اظهار داشت: امسال شاهد صدور نخستین محموله سیمان از استان فارس به آفریقای جنوبی خواهیم بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، با اشاره به روابط ایران و آفریقای جنوبی در ادوار مختلف گفت: با وجود روابط دوستانه‌ای که از دیرباز بین دو کشور حاکم بوده اما حجم مبادلات تجاری ما بسیار اندک است.
وی افزود: آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی بین تجار و بازرگانان استان فارس با تجار و بازرگانان کشور آفریقای جنوبی هستیم و باور داریم که شرایط اقتصادی و تجاری کشور ایران هر روز امیدبخش‌تر می‌شود.
او گفت: باید برای بررسی و توسعه زمینه‌های همکاری اتاق بازرگانی فارس و آفریقای جنوبی و افزایش مبادلات دو طرف نسبت به برگزاری جلسه‌های مستمر اهتمام ویژه داشته باشیم و در همین جهت می‌کوشیم که امسال شاهد اعزام یک هیات اقتصادی از استان فارس به کشور آفریقای جنوبی باشیم و در مقابل پذیرای یک هیات اقتصادی از کشور آفریقای جنوبی در شیراز نیز باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.