بیشتر مسائلی که مردم در دیدار با استاندار فارس و مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان مطرح کردند در زمینه بیکاری و حل مشکل اشتغال جوانان بود.

مشکل تغییر کاربری زمین، عوارض نوسازی و مسائل شهری از دیگر مشکلات اهالی این استان بود که به امید حل آن به دیدار استاندار فارس آمده بودند.

استاندار کنونی فارس از حدود یک سال پیش که به این سمت منصوب شده همواره سعی داشته که به طور مداوم با مردم ملاقات چهره به چهره داشته باشد و در این مدت پنج جلسه از این دست را برگزار کرده که چهار نشست آن در سال ۹۸ بوده است.

حوالی ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز (هجدهم آبان) چهارمین ملاقات مردمی استاندار فارس آغاز شد و عنایت الله رحیمی در ابتدا در سخنرانی که کوتاه بود و چند دقیقه به طول انجامید، گفت: فرصت خدمت کردن به مردم باید غنیمت شمرده شود و مدیران و مسئولان نیز خود را وقف مردم کنند.

وی افزود: بی شک فرصت استراحت کردن به اندازه کافی برای مدیران در آینده وجود خواهد داشت و باید اکنون که فرصتی برای خدمت به مردم هست از آن استفاده کنند.

پای وعده داده شده به مردم بایستید

استاندار فارس، رضایت مردم را پیش نیاز رضایت خداوند دانست و اظهار داشت: این انتظار وجود دارد که تصمیماتی که در جلسه ملاقات‌های مردمی اتخاذ می شود، بعد از آن نیز توسط مدیران دستگاه‌ها به جد پیگیری و حل شود.

وی ادامه داد: بی ملاحظه‌گی‌هایی نیز بعضا در رسیدگی به درخواست‌های مردم دیده می‌شود که باید مدیران به این نکته توجه ویژه داشته باشند و اگر جایی قانون این اختیار را برای حل مشکل مردم نمی‌هد به صورت صریح این موضوع به مراجعه کننده گفته شود اما تا حد ممکن باید بکوشیم تا مشکل مردم حل شود.

استاندار فارس اضافه کرد: در ملاقات‌های مردمی گذشته، مقرر شد که نشست‌های مشابه به ویژه برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران در حوزه درمان در اداره‌های مربوطه برگزار شود و یکی از ارزیابی‌های عملکرد اداره‌ها نیز بر همین اساس انجام خواهد شد.

وی، با بیان اینکه پاسخ به مراجعه‌کنندگان باید با رویکرد حل موضوع انجام شود، گفت: نه گفتن بسیار راحت است اما بلی گفتن کار بسیار دشواری است و شاید مدیران به این دلیل نیز مورد بازخواست قرار گیرند اما برای حل مشکل مردم و رضای خداوند باید این هزینه از سوی مدیران پذیرفته شود.

رحیمی اظهار داشت: تفاوت در خصوص حل یا عدم رفع مشکل مردم، نیازمند تسلط مدیران بر کار است زیرا مقررات ما این قدر انعطاف پذیر است که به اغلب درخواست‌ها و مشکلات مردم پاسخ مثبت داده شود.

وی، برخورد در کمال احترام با مراجعه کنندگان را نکته مهمی دانست که باید از سوی همه مدیران و کارکنان اداره‌ها مورد توجه قرار گیرد.

پس از سخنرانی استاندار فارس، در سالن شهید قاضی استانداری فارس به روی متقاضیان دیدار گشوده شد و مردم هر کدام پای میزی که مدیر ذی‌ربط آن دستگاه نشسته بود، حاضر شدند و مشکل خود را مطرح کردند و مدیران نیز راه حلی برای رفع آن پیش پای آنان قرار دادند.

اغلب مراجعه‌کنندگان بعد از گفت و گو با مدیران و استاندار فارس با روی گشاده از سالن خارج شدند و عده معدودی نیز با چهره‌ای درهم این مکان را ترک کردند.

استاندار فارس خطاب به مدیران: خود را وقف مردم کنید

اشتغال در صدر مشکلات

استاندار فارس در پایان این دیدار مردمی در جمع خبرنگاران گفت: اهم درخواست‌های مردمی در این دیدار مربوط به اشتغال فرزندان و همسران افراد بود.

رحیمی بیان کرد: مقوله اشتغال در دستگاه‌های اجرایی، موضوعی دستوری نیست بلکه دارای فرآیندی خاص است و اگر درخواست کننده شغل در یکی از شرکت‌های خصوصی مشغول به کار باشد با رایزنی می‌توان موجب ارتقای شغلی افراد شد اما اگر در دستگاه‌های دولتی باشد تنها می‌توان برای سپری شدن روند قانونی، دستور مساعدت داد.

وی ادامه داد: تعدادی از درخواست‌ها مربوط به ساخت و ساز شهری بود که به معاونت عمرانی شهرداری‌ها ارجاع شد، همچنین شمار دیگری از تقاضاها در پیوند با تغییر کاربری اراضی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بود که این موارد نیز به دستگاه ذی‌ربط ارجاع داده شد.

حداقل حرف مردم را بشنوید

استاندار فارس با بیان اینکه مردم آخرین مرحله برای رفع مشکلات را مراجعه به شخص استاندار می‌دانند، گفت: بسیاری از مشکلات در حیطه اختیارات و توان دستگاه‌ها نیست اما همین که حرف مردم را می‌شنویم و ارتباط مستقیم و چهره به چهره با آنها ایجاد می‌شود بخشی از اهداف این ملاقات‌ها محقق خواهد شد، هرچند که پیگیر تمام درخواست‌ها هستیم تا زمینه رضایتمندی در بین مردم ایجاد شود.

رحیمی اضافه کرد: بر اساس برآوردی که از ملاقات‌های مردمی گذشته صورت گرفته، بین ۶٠ تا ۶۵ درصد از مشکلات مردم که در اینگونه نشست ها مطرح شده، حل شده است.

دستکم باید معاونان در میز خدمت اداره‌ها حاضر شوند

استاندار فارس همچنین بر نقش میزهای خدمت و استفاده از نیروهای کارشناس و با حوصله برای پیگیری امورات مردم به دستگاه‌های اجرایی تاکید و بیان کرد: باید حداقل یکی از معاونان مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در محل میز خدمت اداره‌ها حضور داشته باشند و این موضوعی است که در مورد میز خدمت مستقر در استانداری فارس نیز رعایت می شود.

به گفته رحیمی، عملکرد میزهای خدمت در این استان ۲۰ درصد در ارزیابی مدیران تاثیرگذار است.

دستگاه‌های اجرایی فارس، گزارش ملاقات های مردمی خود را اعلام کنند

مدیرکل بازرسی استانداری فارس هم به خبرنگاران گفت: ملاقات مدیران دستگاه‌های اجرایی با مردم بر اساس دستورالعملی که از سوی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده باید به صورت مداوم انجام شود اما تعدادی از دستگاه‌ها اجرایی فارس، گزارش این ملاقات‌ها را به استانداری اعلام نمی‌کنند که اگر این رویه تداوم یابد این موضوع به استاندار فارس و نهاد ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

دارا کیانی ادامه داد: شماری از دستگاه‌های اجرایی استان فارس از جمله شرکت برق شیراز، اداره‌های کل بهزیستی و ورزش و جوانان فارس و کمیته امداد این استان بهترین عملکرد را در زمینه برگزاری منظم ملاقات‌های عمومی با مردم داشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.