حیدر اسکندرپور، دوشنبه در دیدار با هیات آلمانی شرکت کننده در هفته فرهنگی آلمان در شیراز ضمن تجلیل از اقدامات سفارت آلمان در ایران برای مشارکت در برگزاری هفته فرهنگی آلمان، اظهار داشت: امیدواریم سفارت آلمان در ایران و کارکنان آن، پل بین غرب و شرق را ایجاد و مهربانی مردم شیراز را به آلمانی‌ها منتقل کنند.

وی، خطاب به هیات آلمانی که در برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز نقش آفرینی کردند، افزود: امیدواریم تصویری که ما از شیراز به عنوان شهری لذت بخش، خوب و فرهنگ دوست داریم برای شما نیز این ویژگی‌ها ترسیم شده باشد.

شهردار شیراز با اشاره به حضور هیاتی شامل کارگردان، استاد دانشگاه، شرق شناس، ادیب و فرهنگور از آلمان در شیراز گفت: باعث خرسندی است که در هفته فرهنگی شاهد گرد هم آمدن تعدادی از فرهنگوران و هنرمندان آلمانی در شیراز هستیم که در سایر مواقع سال امکان حضور آنها با هم فراهم نبود.

اسکندرپور همچنین در گفت و گو با "دونرسمارک" کارگردان آلمانی برنده جایزه اسکار بیان کرد: پیام های بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان به هنر سینما دریافت کردم که از حضورتان، نمایش فیلم‌هایتان و نقد و بررسی آنها توسط شما خوشحال بودند و آن را تجربه جدیدی می‌دانستند.

شهردار شیراز در این نشست نیز خطاب به پروفسور "بسه" استاد ادبیات کشور آلمان که در دانشگاه شیراز برای دانشجویان پیرامون گوته و حافظ سخنرانی کرده بود، بیان داشت: دانشگاه شیراز در حوزه کتاب و حافظ شناسی در کشور سرآمد است و سخنرانی تخصصی شما باعث خشنودی استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه شد.

اسکندرپور با اشاره به نمایشگاه سفری به شرق که با همت دکتر "کلاوس گالاس" مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار آلمان در محل سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز برگزار شد، گفت: این نمایشگاه در قالب تابلوهایی، زندگی و آشنایی گوته با حافظ و فرهنگ شرق را به تصویر کشیده است و از گوته، حافظ و ارتباط معنوی گوته با این شاعر گرانقدر حکایت می کند و شهروندان و فرهنگوران بسیاری از این نمایشگاه استقبال کردند.

شهردار شیراز، خطاب به "اشتفان وایدنر" شرق شناس و اسلام شناس مشهور آلمانی که تا کنون در دانشگاه‌های مختلف جهان پیرامون ادبیات شرق سخنرانی داشته، بیان کرد: با توجه به پیشینه فرهنگی و ادبی شیراز، دانشجویان و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات از این سخنرانی استقبال خوبی کردند.

اسکندرپور همچنین در این نشست، آمادگی شهرداری شیراز را برای میزبانی دانشجویان آلمانی و آشنا کردن آنها با هنر، فرهنگ و ادبیات این کلانشهر اعلام کرد.

مسئول بخش فرهنگی سفارت آلمان: هفته فرهنگی آلمان بهینه در شیراز برگزار شد

"اشتفان رایتزر"مسئول بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران نیز در دیدار با شهردار شیراز گفت: از طرف سفارت آلمان از شما و تیم شهرداری برای برگزاری بهینه هفته فرهنگی آلمان و از هیات آلمانی برای حضور در این رویداد فرهنگی قدردانی می کنم.

رایتزر با اشاره به علاقه‌مندی سفیر آلمان در ایران برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی اظهار داشت: از روزهای نخست که موضوع برگزاری هفته فرهنگی مطرح شد شاهد حمایت‌های سفیر و استقبال مردم شیراز بودیم و ایده‌هایی نیز برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی بعدی هم وجود دارد.

"دونرسمارک" کارگردان مشهور و برنده جوایز متعدد بین المللی همچون جایزه اسکار نیز در این نشست گفت: شاهد استقبال خوبی به ویژه از سوی جوانان و علاقه‌مندان برای تماشای فیلم‌هایی که در شیراز در هفته فرهنگی آلمان به نمایش درآمد، بودیم.

جغرافیای دانشگاه شیراز چشم آلمانی‌ها را گرفت

پروفسور "بسه" نیز در این نشست با اشاره به سخنرانی خود در دانشگاه شیراز بیان کرد: محل جغرافیایی دانشگاه شیراز و قرارگیری آن در بالای این شهر بسیار زیباست و از فرصتی که برای هم صحبتی با دانشجویان و استادان فراهم شد، خوشحال شدم.

"کلاوس گالاس" مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار نیز در این گردهمایی، گفت: امیدوارم با پل فرهنگی ایجاد شده، شاهد آینده بهتری برای روابط کلانشهر شیراز با آلمان باشیم.

وی اضافه کرد: از سال ۲۰۰۸ تاکنون به خاطر پیوند دوستی و خواهر خواندگی بین شیراز و وایمار این ارتباط فرهنگی وجود دارد و امیدوارم در آینده نیز ادامه داشته باشد.

هفته فرهنگی آلمان به مناسبت دویست سالگی دیوان "غربی - شرقی" اثر گوته، از نهم تا سیزدهم آبان به همت شهرداری شیراز و با همکاری سفارت آلمان در ایران برپاست.

یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب، نویسنده و سخنور مشهور آلمانی، در سال ۱۷۴۹ میلادی در فرانکفورت آلمان تولد یافت. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمان و جهان به شمار می آید.
گوته، شیفته خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی بود به گونه ای که دیوان "غربی شرقی" خود را با الهام از افکار حافظ تدوین کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.