هیات دولت در این تاریخ با تشکیل هفت شهرستان جدید و ارتقای فرمانداری شهرستان‌های مرودشت و کازرون به فرمانداری ویژه موافقت کرد که این مصوبه را معاون اول رئیس جمهوری دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.
براساس تصمیم هیات دولت، بخش‌های زرقان، بیضا، اوز، سرچهان، خفر، آباده‌طشک و قائمیه به شهرستان ارتقا یافتند.

نام پنج شهرستان جدید همنام بخش قبلی است و در این میان، نام آباده‌طشک به «بختگان» و  چنارشاهیجان به «کوه‌چنار» تغییر یافت.
مصوبه دولت تدبیر و امید در ارتباط با تشکیل هفت شهرستان جدید در استان فارس، بارقه امید را در دل مردم این استان ایجاد کرد که با اجرایی شدن این مصوبه گام‌های اجرایی و عملی برای محرومیت زدایی برداشته می‌شود.

اثرات مثبت ارتقای سطوح تقسیمات کشوری
به طور معمول با ارتقای سطح تقسیمات کشوری و تشکیل شهرستان یا بخش جدید، فرمانداری یا بخشداری در آنجا مستقر می‌شود و دستگاه‌های اجرایی نیز ملزم به استقرار نمایندگی‌های خود در آن مناطق هستند که این اقدام باعث می‌شود مردم آن منطقه از خدمات دولت بهتر و بیشتر بهره‌مند شوند و دیگر نیاز نباشد بخواهند مسیر چند کیلومتری را طی کنند تا به دستگاه‌های اجرایی دستیابی داشته باشند.
ارتقای سطوح تقسیمات کشوری، دسترسی‌ها را راحت تر، ترددها را کمتر و تصادفات جاده ای و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و در وقت مردم منطقه نیز صرفه‌جویی می‌کند.
از طرفی هر منطقه‌ای به شهرستان یا بخش ارتقا یابد، دولت بودجه بیشتری به آن منطقه اختصاص می‌دهد که این امر در توسعه و آبادانی منطقه تاثیرگذار است.

عزم مدیران ارشد فارس برای تشکیل هفت شهرستان
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مصوبه دهم مهرماه گذشته هیات دولت مبنی بر تشکیل شهرستان‌های بیضا، اوز، سرچهان، زرقان، خفر، آباده طشک و چنارشاهیجان به شهرستان، گفت: به زودی با انتصاب هفت سرپرست برای فرمانداری شهرستان‌های تازه تاسیس مصوبه دولت اجرایی می‌شود.
عبدالرضا قاسمپور افزود: مصوبه تشکیل هفت شهرستان جدید در استان فارس از سوی وزارت کشور به استانداری فارس ابلاغ شده و در حال حاضر در حال فراهم سازی شرایط برای اجرایی شدن این مصوبه هستیم.
وی ادامه داد: رویکرد استانداری فارس در انتصاب فرمانداران و بخشداران در شهرستان‌های جدید، استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان، برخورداری افراد از سلامت کاری، توانمندی افراد و همراه بودن آنان با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید است.
معاون استاندار فارس گفت: سرپرستان هفت فرمانداری شهرستان‌های بیضا، اوز، سرچهان، زرقان، خفر، بختگان و کوه چنار پس از انتصاب موظف خواهند بود تا پیگیر استقرار بخشداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان و حل مسائل و مشکلات مردم باشند.
قاسمپور افزود: در تشکیل شهرستان‌های جدید در استان فارس به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا از ظرفیت نیروی انسانی موجود استفاده شود.

تشکیل شهرستان‌های جدید در توسعه استان موثر است
حسن ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آثار مثبت تاسیس هفت شهرستان جدید در استان فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور ما بودجه براساس سطوح تقسیمات کشوری توزیع می‌شود، ارتقای سطوح تقسیمات کشوری جزو مطالبات مردم است که با این ارتقا، بودجه بیشتری نصیب مردم می‌شود و توسعه منطقه موثر است.
وی افزود: از سوی دیگر با تشکیل یک شهرستان جدید دستگاه‌های اجرایی مختلف در مرکز شهرستان مستقر می‌شوند که این اقدام در دسترسی مردم به خدمات موثر است و رفت و آمد آنان را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی شهرستانی جدید ایجاد می‌شود مردم از دولت انتظار دارد خدمات سطح بالاتری ارایه کند که این موضوع باید مدنظر قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تاسیس یک شهرستان جدید قطعا فرصت‌هایی را نیز برای اشتغال‌زایی ایجاد می کند و افرادی جذب سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌شوند.
ایزدی با تاکید بر اینکه تقسیمات کشوری نباید تنها با فشار سیاسی و خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد، اظهارکرد: بهتر است ارتقای سطوح تقسیمات کشوری براساس طرح آمایش سرزمین و به صورت علمی انجام شود که اگر اینچنین باشد رضایتمندی مردم را نیز به دنبال دارد.
ایزدی با بیان اینکه برخی شهرستان‌های استان فارس با برخی استان‌های کشور برابری می‌کنند، گفت: حال که بحث تقسیم استان فارس به چند استان میسر نیست بهتر است شهرستان‌های جدید در استان ایجاد شود تا استان بهتر مدیریت شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در نقاطی که روستاهای زیادی و نقطه شهری مناسب وجود دارد باید شهرستان‌های جدید براساس ضوایط علمی تشکیل شوند.

تقسیمات کشوری جدید در فارس حرکتی مثبت است
ناصر بهمنی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تقسیمات کشوری جدید در استان فارس و تشکیل هفت شهرستان حرکت مثبت و قابل تقدیری است اما این اقدام باید همراه با برنامه‌ریزی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم باشد چرا که در گذشته این چنین نبوده است.
وی افزود: معمولا حکومت‌هایی که مبتنی بر مردم هستند، همواره سعی می‌کنند مشارکت مردم و حضور مردم در صحنه را داشته باشند، در این حکومت‌ها مردم تمایل دارند هویت اجتماعی پیدا کنند و میل بر این دارند در مناطقی که زندگی می‌کنند تلاش کنند جایگاه آن منطقه به لحاظ تقسیمات کشوری ارتقا یابد.
وی ادامه داد: تقسیمات کشوری باید موجب بهبود شرایط عمومی شود و باعث شود قابلیت‌های آن منطقه ظهور پیدا کنند، نباید به‌گونه‌ای باشد که با ارتقای یک منطقه و کوچک شدن یک شهرستان، ظرفیت‌های آن از بین برود و آسیب ببیند.
این استاد دانشگاه گفت: تقسیمات کشوری اگر با هدف خیرخواهانه و توسعه باشد و متناسب با یک بررسی علمی انجام شود، قابل تقدیر است اما متاسفانه در دهه اخیر شاهد آن بودیم که همیشه نزدیک انتخابات مجلس که نمایندگان در تلاش هستند تا خود را نشان دهند این اقدام صورت میگیرد هرچند که شاید وزارت کشور خیلی نیتی در این زمینه نداشته باشد اما اینگونه تفسیر می‌شود.
بهمنی افزود: با تشکیل شهرستان جدید امکان رشد و توسعه بیشتری وجود دارد و در مجموع موجب یک تحول هدف‌دار و افزایش توان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن منطقه می‌شود.
وی ادامه داد: تقسیمات کشوری جدید باید بتواند رقابت سازنده بین شهرستان‌ها به وجود آورد و ارتقا و بهبود وضعیت کسب و کار را به دنبال داشته باشد و سند آمایش سرزمین متناسب با شرایط موجود ترمیم شود.
این استاد دانشگاه گفت: امیدواریم تقسیمات جدید در استان فارس تنها به استقرار فرمانداری، بخشداری و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان ختم نشود بلکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که توسعه متوازن را شاهد باشیم.
استان فارس با افزوده شدن هفت شهرستان جدید اینک ۳۶ شهرستان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.