علاقه‌مندان به سینما در شیراز شامگاه جمعه فیلم دیگر این کارگردان برنده اسکار را با عنوان "زندگی دیگران" تماشا کردند.

اثر،‌ بدون نویسنده یا "هرگز روی برمگردان" (۲۰۱۸) آخرین فیلم این کارگردان است که به زندگی یک هنرمند در آلمان نازی، آلمان شرقی و آلمان غربی می‌پردازد و مصائب و دشواری‌های هنرمند بودن را به تصویر می‌کشد.

دونرسمارک که تاکنون تنها سه فیلم بلند، از جمله فیلم هالیوودی "توریست" (۲۰۰۸) را ساخته است، درباره تفاوت‌های ساختن فیلم هنری و فیلم گیشه‌ای گفت: برای ساختن فیلم زندگی دیگران و اثر، بدون نویسنده باید تهیه‌کنندگان را توجیه می‌کردم و هیچ دستگاه مالی قدرتمندی پشت این دو فیلم نبود؛ درحالیکه توریست بسیار سریع آماده شد، منابع مالی‌اش از پیش تعیین شده بود و ستاره‌هایش هم شهره آفاق بودند و حتی درآمدش هم بیش از دو فیلم دیگر بود.

او ادامه داد: شاید برخی بپندارند که باید در ابعادی کم‌خرج‌تر فیلم بسازم؛ اما من به جزئیات کار، دقت و حرفه‌ای بودن اعتقاد دارم و چالش‌هایی که در این میانه رخ می‌دهد را دوست دارد؛ بنابراین ترجیح می‌دهم برای تامین همه منابع و ایجاد همه زیرساخت‌ها شکیبایی کنم تا فیلمی را که دوست دارم بسازم، به همین دلیل هم از توریست تا هرگز روی برمگردان هشت سال وقفه افتاد.

این کارگردان که فیلم هرگز روی برمگردان را با الهام از زندگی نقاش آلمانی گرهارد ریشتر ساخته است، در پاسخ به این پرسش که چرا ریشتر از این فیلم استقبال نکرد و حتی به تماشای آن ننشست، توضیح داد: این فیلم بیوگرافی او ‌نبود، برداشتی بود از زندگی او، همانگونه که برداشت‌های گوناگونی از زندگی بسیاری از هنرمندان داشتم و در نهایت بیشترین تاثیر را از ریشتر گرفتم.

دونرسمارک هدف از ساخت فیلم هرگز روی برمگردان را نشان دادن ژانر جدید هنری در نقاشی عنوان کرد و بیان کرد: تلاش کردم از یک ژانر که در جراید وقت بازتاب گسترده‌ای یافت، در این فیلم استفاده کنم و آن را به تصویر بکشم.

کارگردان برنده اسکار زندگی ریشتر را بهانه‌ای برای ساخت فیلمش معرفی کرد و همین موضوع را دلیل ناراحتی او از ثمره کار برشمرد.

او درباره چگونگی فضاسازی سه دوره متفاوت از هنر و زندگی آلمان گفت: تلاش کردم تا جایی که به تاریخ هنر مربوط ‌می‌شود وقایع را یک‌به‌یک به تصویر بکشم و بسیاری از آثار گالری‌های موجود در فیلم را از نمایشگاهی با عنوان "هنر مثله‌شده" در مونیخ تهیه کردم، ‌هنری که در دوره‌ای تلاش می‌کرد از آلمان نازی تبعیت نکند.

دونرسمارک ادامه داد: هدف این بود که نشان دهیم، هنر آلمانی هنر نازی‌ها نیست و گاه نیز به افراطی‌گری کشیده شده است، درست بعد از آلمان نازی در واکنش به این اتفاق هنری، هنر به خدمت واقع‌گرایی سوسیالیستی با تصاویر دیواری بزرگ در آمد که نمایی دیگری از هنر آلمانی کرد.

هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سالگرد نگارش دیوان غربی – شرقی گوته، شاعر شهیر آلمانی برگزار شده است و تا ۱۳ آبان ادامه دارد.

دیوان غربی– شرقی یا دیوان باختری–خاوری اثری از یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، فیلسوف و دانشمند آلمانی است که در سال ۱۸۱۹ منتشر شد. این کتاب به نظم سروده شده است و نویسنده بیشتر در آن از نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی الهام گرفته است.
یوهان ولفگانگ فون گوته زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار؛ شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود که به حافظ شیرازی و فرهنگ شرقی علاقه‌ای وافر داشت.
خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.