محمود حجتی، که در سال 98 دومین مرتبه‌ای است که به استان فارس سفر کرده، پنجشنبه در حاشیه بازدید از سردخانه 2 مداره سلامت پارس واقع در شهرستان سپیدان از توابع این استان، با قدردانی از سختکوشی و پیگیری مردم در توسعه گلخانه‌ها، افزود: روند توسعه گلخانه‌ها باید رو به افزایش باشد چرا که با توجه به محدودیت منابع آبی، کشت‌های گلخانه ای ضرورت فعلی کشور است.

افق ۵۵۰۰ هکتاری توسعه گلخانه در سال 98

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال توسعه پنج هزار و 500 هکتار گلخانه را در دستور کار داریم، گفت: در گلخانه با مصرف یک واحد آب، بیش از هشت برابر فضا برای تولید خیار ایجاد می‌شود.

حجتی تاکید کرد: در تولیدات گلخانه‌ای، سلامت محصول رعایت شده، این تولیدات بازار پسندی خوبی دارد و می‌تواند به صادرات ملی و اقتصاد خانوار کمک قابل توجهی کند.

وی بیان داشت: ایجاد پایانه‌های صادراتی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد تا زنجیره محصولات گلخانه‌ای به صورت متمرکز با بسته‌بندی مناسب و طبق سفارش متقاضی تهیه و صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ و تسهیلات قانون ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، گفت: این تسهیلات یارانه‌ای است لیکن پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست از این رو برای افزایش آن با مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستیم.

حجتی: برون رفت از وضعیت ناهنجار قیمت‌ها با توسعه سردخانه

حجتی، در بخش دیگری از سخنان خود، راه برون رفت از وضعیت ناهنجار قیمت‌های محصولات کشاورزی و باغی را توسعه سردخانه‌ها دانست و اظهار داشت: سردخانه‌های استان فارس در سال ۹۲ ظرفیت نگهداری ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی را داشتند که این میزان در حال حاضر به ۳۸۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی باغ‌ها و میزان تولیدات سبزی، صیفی و باغی، استان فارس نیاز به ظرفیت نگهداری ۸۰۰ هزار تن محصولات سردخانه ای را دارد که ۲۰۰ هزار تن در دست ساخت است و برای ۲۰۰ هزار تن دیگر باید مجوز جدید صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال ۴.۵ میلیون تن سیب در کشور تولید شده است، افزود: صادرات، تنها راهی است که این محصول قیمت واقعی خود را پیدا می کند از این رو باید حداقل ۱.۵ میلیون تن سیب صادر شود و ما نیز با همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که مسئول صادرات و تسهیلگری هستند در زمینه صادرات هر چه بیشتر سیب رایزنی کرده‌ایم.

حجتی اضافه کرد: بیشترین مصرف محصولات کشاورزی کشور، جنبه تازه خوری دارد و برای عرضه به بازارهای داخلی است و با توجه به تولید انبوه باید فرآوری محصولات و بازارهای صادراتی بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد سردخانه 2 مداره سلامت پارس شهرستان سپیدان گفت: سرمایه‌گذار این سردخانه 10 هزار تنی، افزون بر سردخانه داری، برچسب گذاری (لیبل گذاری)، بسته بندی و صادرات را انجام می‌دهد که اقدام بسیار مناسبی است.

حجتی، یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از وضعیت ناهنجار قیمت‌های محصولات کشاورزی را راه اندازی و توسعه واحدهای فرآوری دانست.
در ایران عرضه سرانه سردخانه به ازای هر نفر ۶۵ کیلوگرم است

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی هم در این بازدید اظهار داشت: در کشور عرضه سرانه سردخانه به ازای هر نفر، از ۲۵ کیلوگرم در سال ۹۱ به ۶۵ کیلوگرم در سال 98 رسیده است در حالیکه این عدد در کشورهای توسعه یافته بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است.

چنگیز اسفندیاری افزود: تا پایان سال ۹۱ حدود 2 میلیون تن سردخانه بالای صفر در کشور وجود داشت که از سال ۹۲ تا کنون این رقم به حدود ۵.۱ میلیون تن رسیده است.

وی، با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی 2 ویژگی مهم و اساسی فصلی بودن و فسادپذیری دارند، بیان کرد: نگهداری این محصولات در سردخانه‌ها نقش اساسی در کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات دارد.

اسفندیاری ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌ها در استان فارس از ۱۵۰ هزار تن به ۳۸۵ هزار تن رسیده و برنامه ریزی برای ۸۰۰ هزار تن در این استان صورت گرفته زیرا فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است.

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی، احداث سردخانه‌های بالای صفر در استان فارس و کل کشور را از اولویت‌های اصلی دانست و گفت: هم اکنون حدود سه میلیون تن سردخانه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد وجود دارد که اگر به بهره‌برداری برسد مشکلی در زمینه نگهداری محصولات کشاورزی نخواهیم داشت.

سردخانه 2 مداره سپیدان سلامت پارس واقع در شهرک صنعتی شهید جاویدی همایجان با ظرفیت 10 هزار تن، اشتغالزایی ۲۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۳۰ هزار میلیون ریال فعال است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین امروز (نهم آبان) در راس هیاتی متشکل از شماری از مدیران ارشد این وزارتخانه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از مسئولانی استانی و شهرستانی از مزارع، باغ‌ها و پروژه‌های کشاورزی شهرستان سپیدان نیز بازدید کردند.

کارخانه تولید و عرضه انواع خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن، اشتغالزایی ۲۵۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۳۴۰ هزار میلیون ریال از جمله پروژه‌هایی بود که وزیر جهاد کشاورزی از آنها در شهرستان سپیدان بازدید کرد.

شهرستان سپیدان به مرکزیت اردکان در فاصله 100 کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.