این هفته در سال جاری در دو سطح استانی (۱۶ تا ۲۲  آذرماه) و ملی (۲۳ تا ۲۹ آذرماه) برگزار می شود.

دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و دستگاه‌ای اجرایی و تحقیقاتی در اجرای برنامه‌های این هفته یک سال دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند؛ افزون بر این، بررسی نقاط قوت و ضعف موجود در زمینه پژوهشی از دیگر دستاوردهای این حوزه است که می‌تواند رهنمون پژوهشگران و محققان در سال پیش رو باشد.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز علمی و تحقیقاتی از برنامه‌های اصلی این رویداد علمی در فارس است.

هماهنگ‌کننده امور پژوهش و فناوری فارس ۹ آبان ۹۸در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به شعار "پژوهش اثربخش، ارزش‌آفرین و رونق تولید" بر ضرورت توجه فعالان این عرصه به اهداف یادشده در این شعار به منظور  برای شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار فارس تاکید کرد.

آیت‌الله رزمجو  بیان کرد: برای نهادینه‌کردن پژوهش نباید از نقش مدارس و دانش‌آموزان در برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری غافل ماند.

آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را به عرصه علمی دعوت کند

وی ابراز داشت:  آموزش و پرورش می‌تواند در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری با دعوت از صاحب‌نظران، متخصصان و سرآمدان عرصه‌های مرتبط دانش آموزان را با نوآوری، خلاقیت، ایده‌پردازی و تحقیق آشنا کند.

رزمجو با بیان اینکه ارزیابی عملکرد استان در حوزه پژوهش و فناوری طی یک سال گذشته از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: در حوزه‌هایی مانند قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی، تحقیقاتی، پژوهشی و راهبردی، کیفیت و کمیت شرکت‌های دانش‌بنیان، همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و نیز میزان جذب اعتبارات پژوهش باید با جمع‌آوری و جمع‌بندی شاخص‌های ارزیابی، تلاش‌ها برای سرآمد ماندن فارس در حوزه علم و فناوری صورت گیرد.

هماهنگ‌کننده امور پژوهش و فناوری فارس اولویت های تحقیقاتی استان فارس را در حوزه‌های هفت‌گانه اقتصادی، اقلیمی و محیط‌زیستی، زیربنایی و گردشگری، سلامت، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برشمرد.

رزمجو عنوان کرد: عناوین تحقیقاتی اولولیت‌های استان و شرح خدمات آن به‌زودی در قالب فراخون به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود.

پیش از این، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز در جلسه هم اندیشی هفته پژوهش و فناوری توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی را نخ ارتباطی حوزه پژوهش و فناوری و تحقیقات علمی  برشمرد.

عبدالرضا قاسم‌پور با تاکید بر اینکه بسیاری پژوهش حلقه مفقوده و سنگ زیربنای توسعه است، بیان داشت: تکیه بر پژوهش موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی شده و بر امنیت و فرهنگ نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ابراز داشت: پژوهش نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات کشور دارد و این نوع نگاه به‌صورت موشکافانه راه‌حل‌های عبور از مشکلات را در اختیار مدیران و تصمیم‌گیرندگان قرار می‌دهد.

یک هفته برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش کافی نیست

معاون استاندار فارس ضعف در پژوهش را سبب رکود و سکون جوامع دانست و با اشاره به اینکه بهره‌گیری از مطالعات علمی اقتدارآفرین است، اظهار کرد:برای نهادینه‌کردن فرهنگ پژوهش و فناوری نمی‌توان تنها به یک هفته به این نام اکتفا کرد.

قاسم‌پور با تاکید بر اهمیت ارتقای جایگاه پژوهش، پژوهشگران، مراکزی علمی و دانشگاهی در جامعه خواستار افزایش توجه و حساسیت مدیران به امر پژوهش و فناوری و اثر گذاری آن در حل مشکلات جامعه شد.

 وی با بیان اینکه پژوهش صرف راهکاری مناسب برای خلق نوآوری، تحول، درآمدزایی، ثروت‌آفرینی نخواهد کرد، اظهار کرد: پژوهش کاربردی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف باعث تحول و توسعه استان می‌شود؛ در غیر این صورت جز اتلاف وقت و هزینه در پی نخواهد داشت.

قاسم‌پور همچنین بر لزوم‌ تقویت ارتباط بین مراکز علمی،پژوهشی و دانشگاهی با صنعت و بخش خصوصی تاکید کرد و این ارتباط را لازمه توسعه و پیشرفت دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس بیان کرد: اثرگذاری دانش و پژوهش در ابعاد مختلف باید به گونه‌ای باشد که مردم نیز این تاثیر را احساس کنند.

وی از مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها خواست چالش‌ها و مشکلات استان را به عنوان موضوع تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی قرار دهند و با توجه به مطالبات مردم به دنبال راهکارهای علمی برای حل مشکلات باشند.

  قاسم‌پور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بودجه پژوهشی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفته است، گفت: انتظار داریم این دستگاه‌ها با دقت و جدیت به انجام فعالیت‌های پژوهشی بپردازند به‌گونه‌ای که خروجی و اثرگذاری آن نیز برای مردم ملموس باشد.

معاون استاندار فارس بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید  اعلام کنند بودجه های پژوهشی هر دستگاه تا کنون چه میزان بر حل مشکلات یا کاهش مشکلات در استان اثرگذار بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.