حیدر اسکندرپور، چهارشنبه در یکصد و هشتمین نشست شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلاتی که هم اینک در سطح سیاست خارجی کشورهای مختلف از جمله ایران وجود دارد، گفت: در وضعیت کنونی که کشورهای زیادی در روابط بین‌الملل دچار چالش‌های جدی هستند، بسیاری از کلان‌ شهرهای دنیا سیاست تقویت دوستی بین شهرها در قالب خواهرخواندگی را در پیش گرفته‌اند.

وی، با بیان اینکه آلمان یکی از کشورهایی است که ظرفیت‌های فرهنگی مشترک چشمگیری با ایران دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمهوری فدرال آلمان به عنوان کشوری که در حوزه فرهنگی، پیشینه تاریخی عمیقی با کشور ما دارد، همین امر فرصت بسیار خوبی برای تقویت ارتباط بین کلان‌شهرها و حل مسائل مختلف از جمله در حوزه سیاست خارجی و به طور خاص در مورد برجام فراهم کرده است.

اسکندرپور ادامه داد: نکته بسیار مهمی که برای ما اهمیت ویژه دارد، میزان بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی شهر شیراز در این مناسبت‌هاست که متاسفانه تا کنون کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی، حافظ و سعدی را ۲ ظرفیت بین‌المللی و بسیار ارزشمند در شهر شیراز توصیف و بیان کرد: واقعیت امر این است که از این ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و آوازه‌ این شاعران بزرگ در صحنه بین‌المللی کمتر استفاده کرده‌ایم.

اسکندرپور همچنین با نام بردن از «گوته» شاعر، نویسنده، هنرمند، محقق، انسان‌شناس و فیلسوف آلمانی به عنوان یک ظرفیت متناظر در کشور آلمان، اظهار داشت: به سبب شیفتگی غیرقابل وصف این شاعر آلمانی نسبت به حافظ و اشعار و دیوان غربی و شرقی او در ارتباط با حافظ، خوشبختانه شناخت قابل توجهی در کشور آلمان نسبت به حافظ شیرازی وجود دارد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که با استفاده از این حوزه‌ مشترک بین ۲ کشور ایران و آلمان، دیگر فرصت‌های مشترک مابین این دو کشور را از طریق شیراز به نمایش بگذاریم.

به گفته شهردار شیراز، به مناسبت دویستمین سالگرد انتشار «دیوان غربی ـ شرقی» اثر «یوهان ولفگانگ فون گوته»، این شهرداری هفته فرهنگی آلمان در شیراز را از نهم تا سیزدهم آبان ماه ۹۸ در این شهر برگزار می‌کند.

اسکندرپور گفت: به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه آثار گوته، رونمایی از ترجمه اخیر دیوان غربی- شرقی، نمایش فیلم گوته و اجرای نمایش گفت و گوی خیالی حافظ و گوته برپا خواهد شد.

او افزود: کنسرت موسیقی کلاسیک، نمایش فیلم برنده اسکار، شعر و داستان خوانی، نمایشگاه عکس یافته‌های باستان‌شناسان آلمانی و آشنایی فرهنگوران و ادبای آلمانی با آثار تاریخی و فرهنگی شیراز از دیگر برنامه‌های این رویداد بزرگ فرهنگی است.

اسکندرپور اضافه کرد: امیدواریم برگزاری این برنامه در شیراز بتواند فرصتی را فراهم کند تا ضمن شناسایی صحیح ظرفیت‌های ۲ کشور، قابلیت‌های بین‌المللی شهر شیراز نیز مورد توجه قرار گیرد.

یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب، نویسنده و سخنور مشهور آلمانی، در سال ۱۷۴۹میلادی در فرانکفورت آلمان تولد یافت. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمان و جهان به شمار می آید.
گوته، شیفته خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی بود به گونه ای که دیوان "غربی - شرقی" خود را با الهام از افکار حافظ تدوین کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.