حمید فدایی با اعلام این خبر، گفت: دور جدید از حفاظت و مرمت در تخت جمشید، در قالب تفاهمنامه همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنی که در پاییز ۱۳۹۶ برای یک دوره پنج ساله بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ  فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه مرمت گران بدون مرز ایتالیا منعقد شده است.
او افزود: هدف اصلی این یادداشت تفاهم ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری و پشتیبانی سازکارهایی برای همکاری متقابل در حوزه‌های مطالعاتی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی حفاظت و مرمت در محوطه میراث جهانی تخت جمشید و منظر فرهنگی آن بوده است.
به گفته وی، این پروژه الگویی است از همکاری بین یک موسسه دولتی در ایران با سازمانی بین المللی غیر انتفاعی (غیر دولتی) در زمینه میراث فرهنگی که می توان آن را سرآغاز دور جدیدی از پروژه های مشترک حفاظتی در محوطه تخت جمشید قلمداد کرد.
فدایی خاطرنشان کرد : این پروژه  به شکل آزاد، به وسیله بنیاد سویسی "اِورگت" در ژنو حمایت می شود. 
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: مرمتگران بدون مرز، سال گذشته به تخت جمشید سفر کردند و در گام اول، بررسی‌ها و مطالعات لازم را با همکاری حفاظت گران ایرانی انجام دادند و برای بخش‌هایی که می‌توانست در موضوع تفاهم نامه هدف همکاری مشترک قرار گیرد در جلسات متعددی تصمیم گیری شد .
وی گفت: نهایتا دو نقطه از مجموعه جهانی تخت جمشید شامل دروازه‌ شرقی کاخ شورا و پلکان جنوبی کاخ تچر برای عملیاتی شدن فصل اول این همکاری مشخص شد و همزمان فرآیند مطالعه، مستند نگاری آن آغاز شد.
فدایی با بیان اینکه عملیات اجرایی حفاظت و مرمت در فصل نخست همکاری به مدت ۴۵ روز ادامه یافت اظهار داشت : در این مدت تعدادی از متخصصان جوان ایرانی امکان آن را یافتند که در کنار متخصصین ایتالیایی به تبادل دانش و تجربه بپردازند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در این مدت بخشی از عملیات حفاظت شامل آسیب نگاری، پاکسازی و رسوب زدایی سطوح سنگ با استفاده از لیزر، حذف بخشی از مرمت‌های سیمانی و ناموزون دهه های قبل انجام شد و به موازات آن پر کردن ترک ها و استحکام بخشی قطعات سست نقوش با استفاده از تزریق مواد استحکام بخش و موزون سازی بخش های کمبود به روش ملات گذاری دنبال گردید.
فدایی تصریح کرد: فصل دوم همکاری با موسسه مرمت گران بدون مرز که از نیمه مهرماه آغاز شده است با هدف تکمیل مرمت دروازه شرقی کاخ شورا و همچنین پلکان جنوبی تچر تا پایان آبان ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،  وی تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت های حفاظتی در این پروژه بزرگ توسط یک تیم مشترک متشکل از مرمتگران پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، موسسه مرمت گران بدون مرز ایتالیا و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود.
فدایی خاطرنشان کرد: در این فصل نیز موضوع آموزش نیروهای جوان از جمله اهداف مهمی است که با حضور تعدادی از کارشناسان حفاظت و مرمت تا پایان فصل همکاری دنبال خواهد شد.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان گفت: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه علاوه بر همکاری در برنامه ریزی های مورد نیاز پروژه، در زمینه شناسایی عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به تخت جمشید اعم از انواع گلسنگ ها و باکتری ها اقدام خواهد کرد.
عکس های بیشتر را در لینک http://ytre.ir/tOE مشاهده کنید .

مرمتگران بدون مرز از کشور ایتالیا در حال انجام فصل دوم مرمت در تخت جمشید هستند. در این فصل کاخ تچر و شورا مرمت می‌شود. پیش از این مرمتگران بیماری‌های سنگ‌های تخت جمشید را نمونه برداری و شناسایی و مواد مرمتی مناسب برای حل مشکلات سنگ‌های تخت جمشید از جمله شیارهای ایجاد شده و گلسنگ‌ها را تهیه کرده‌اند. در هر دو فصل شش مرمتگر ایرانی همراه مرمتگران بدون مرز در فرآیند مرمت تخت جمشید مشارکت دارند. هزینه این مرمت‌ها از سوی حامیان مالی گروه مرمتگران بدون مرز پرداخت می‌شود.

یادمان تاریخی تخت جمشید، متعلق به دوره هخامنشیان یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند. مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.