مرتضی رهنما با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در استفاده از وسایل گازی، افزود: براساس گزارش های واصله استفاده نامناسب از وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری‌های گازی همزمان با شروع فصل سرما  خطرات جبران ناپذیری برای شهروندان به‌وجود آورده است.
وی ادامه داد: عدم نصب مناسب بخاری‌های گازی و استفاده از مسیرهای طولانی افقی دودکش و استفاده از زانوهای اضافی و همچنین عدم کنترل مسیر خروج گازهای منو اکسید کربن و در برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز باعث خطرات جبران ناپذیر می‌شود که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری کرد.
مدیرکل استاندارد فارس به مردم توصیه کرد قبل از استفاده از وسایل گازسوز دارای نشان استاندارد به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی از جمله ترموکوپل ،سنسور حرارتی حساس به اکسیژن  ods  و گاونر( وسیله تنظیم فشارگاز) اطمینان حاصل کنند ودر صورت وجود مشکل به تعمیرکار مجاز مراجعه کنند.
رهنما بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دود کش در اتاق‌های خوا ، حمام ها ، زیرزمین‌ها  و فضاهای بسته تاکید کرد و افزود: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند صرفا در فضاهایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالن‌های بزرگ و یا مغازه‌هایی که معمولا در آن‌ها باز باشد، مجاز است.
به گفته مدیرکل استاندارد فارس به هیچ عنوان نباید وسیله گازسوز به‌ویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دودکش روشن کرد و در صورت رعایت شرایط استاندارد شعله بخاری بایستی به رنگ آبی بسوزد و برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر دود کش و احساس گرم بودن آن از باز بودن مسیر یقین حاصل کرد ودر غیر این‌ صورت باید فورا بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.
وی اضافه کرد: اگر قرار است یک بخاری برای اولین‌بار روشن شود توجه شود حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گازهای منو اکسیدکربن به بیرون از فضای اتاق خواب اطمینان حاصل شود و از خوابیدن فوری در چنین فضاهایی خودداری شود.
رهنما از مردم خواست در صورت مشاهده تولید و یا عرضه وسایل گازسوز بدون نشان استاندارد و یا آدرس سازنده مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش کنند و برای اطمینان از اصالت کالا کد ۱۰ رقمی زیرعلامت استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال و درصورت تایید اقدام به خرید کالا کنند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.