مسئول هماهنگی اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی فسا، سه شنبه با بیان این مطلب به ایرنا اظهار داشت: با رضایت خانواده زنده یاد علیرضا معصومی ۴۷ ساله که به سبب بیماری فشار خون بالا دچار خونریزی مغزی و سپس مرگ مغزی شده بود، برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند اهدا شد.  

راضیه آسوده افزود: پس از انجام مراحل تایید مرگ مغزی شادروان معصومی که در بیمارستان فوق تخصصی حضرت ولی عصر (عج) فسا بستری بود، با همکاری بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عمل جراحی و جداسازی اعضای بدن انجام شد و کبد و دو کلیه وی در این مرکز درمانی جداسازی و برای پیوند به بیماران نیازمند عضو به بیمارستان ابوعلی سینای شیراز ارسال شد.

به گفته وی، از ابتدای سال ۹۸ تا کنون این ششمین مورد از اهدای عضو است که در این بیمارستان صورت گرفته است. 

شهرستان فسا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد، بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.
کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این قانون، اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان آشکار و مسلم شده، می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.