شهر جدید صدرا در اوایل دهه ۷۰ با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز احداث شد.عدم پیش بینی زیرساخت مورد نیاز این شهر از ابتدا باعث شده که این شهر که به لحاظ موقعیت در محل رو به رشدی ایجاد شده توسعه افسارگسیخته‌ای را خصوصا در دهه اخیر تجربه کند اما توسعه و ساخت و ساز و اسکان رو به رشد جمعیت در صدرا متناسب با خدمات و زیرساخت مورد نیاز شهروندان این شهر نیست و همین باعث شده که صدرا اکنون با مشکلات بسیاری مواجه باشد.

گذشته از مشکلات زیرساختی انتخاب مسئولان و خصوصا مدیران شهری صدرا در سال‌های اخیر نیز به گونه‌ای نبوده که مشکلی از این شهر برطرف کند و عملکرد شهرداران گذشته صدرا اغلب مناقشه برانگیز بوده بگونه‌ای بوده که باری بر مشکلات این شهر جدید افزوده است.

دو شهردار قبلی صدرا به جرائم مالی بازداشت شدند و یکی اکنون در حبس و دیگری که محکوم شده نیز فراری است.

مراسم معارفه شهردار جدید صدرا امروز پنج‌شنبه ۲۵ مهرماه ۹۸ در حالی برگزار شد که شهردار قبلی این شهر به جای حضور در این جلسه به جرم مشکلات مالی و فساد در حبس به سر می برد،مشکلی اساسی که در صدرا سابقه دارد و شهردار اسبق این شهر نیز به همین سرنوشت دچار شده است.

بخش اعظم سخنان مسئولین در آئین معارفه شهردار جدید صدرا که امروز برگزار شد به بیان مشکلات کهنه این شهر و توصیه به شهردار جدید پیرامون عدم تکرار عملکرد شهرداران قبلی گذشت.

صدرا فقط نامی از شهر دارد

رئیس شورای شهر صدرا اولین سخنران این آئین بود و گفت: این شهر جدید فقط نام شهر را با خود به یدک می‌کشد.

حمیدرضا صادقی افزود: صدرا اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و براساس چشم انداز تدوین شده در سال‌های آینده ۴۵۰ هزار نفر در این شهر ساکن خواهند شد اما اکنون این شهر بدون داشتن ادارات دولتی و قضایی و همچنین استقرار نماینده عالی دولت نظیر بخشداری و فرماندار اداره می شود.

وی زیرساخت غیر استاندارد، فاضلاب رها شده که هر روزه مشام اهالی را آزار می دهد از جمله مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: مهرماه زمان اوج دغدغه والدین در صدرا است زیرا در این شهر زیرساخت آموزشی مناسب و کافی وجود ندارد و دانش آموزان صدرایی باید آواره شیراز و شهرک های اطراف شوند.

صدرا دیگر تحمل فساد ندارد

رئیس شورای شهر صدرا در ادامه سخنان خود تاکید کرد: صدرا دیگر تحمل هیچ گونه خطایی از جانب مدیران شهری و فساد آنها را ندارد و شهروندان این شهر نیز دیگر زیربار اینگونه مسائل نخواهند رفت.

وی ادامه داد: حضور مدیران شایسته و آشنا با مسائل شهری در صدرا شاید بتواند مرهمی بر دردهای کهنه ساکنین این شهر باشد.

از استخدام فرزندان مسئولان تا بستن دهان منتقدین

صادقی  اضافه کرد: در دوره های قبلی شهرداری صدرا سهم استخدام در شهرداری صدرا متعلق به فرزندان و خویشاوندان مسئولان بوده و متخصصین همیشه برای استخدام در این نهاد شهری پشت درهای بسته مانده اند و اجازه ورود آنها داده نشده است.

صادقی عنوان کرد: با حمایت شهردار قبلی صدرا از پیمانکار شهرداری ،بسیاری از پاکبان‌های این شهر اخراج شدند و شهردار قبلی این شهر همیشه با تهدید و شکایت قصد خاموش کردن صدای مردم و منتقدین را داشت.

وی خطاب به شهردار جدید صدرا گفت: باید حوزه مدیریت شهری صدرا به دور از وابستگی های قومی اداره شود تا شاید اعتماد عمومی از دست رفته در این شهر بازگردد.

رئیس شورای شهر صدرا افزود: دیگر نباید به گذشته باز گردیم و امیدوارم رفتار گذشتگان درس عبرتی برای مسئولان فعلی و آینده صدرا باشد.

سرپرست امور شهری و شوراهای استانداری فارس: شهر و شهرداری
متعلق به شهروندان است

سرپرست امور شهری و شوراهای استانداری فارس در ادامه این آئین گفت: شهر و شهرداری متعلق به شهروندان است و همه مسئولان چند مدتی مستاجر این پست و کرسی ها هستند و باید امانتدار مال،جان و ناموس مردم باشند.

پرویز کهندل افزود: شایسته سالاری در نهادهای دولتی و شهرداری ها از جمله موارد ضروری است که باید اولویت کاری مدیران شهری باشد.

وی ادامه داد: مدیران باید به گونه ای مدیریت کنند که در زمان رفتن مردم برای رفتن آنها جشن نگیرند و خوشحال نباشند.

وی با بیان اینکه در استان فارس ۱۰۶ شهرداری و ۵۰۸ نفر عضو شورای شهر وجود دارد،اظهار داشت: شهرداری ها مشکلات خاص خود را دارند و دائما با تنش مواجه هستند و باید مشارکت مردم در ساختن شهرها افزایش پیدا کند.

سرپرست امور شهری و شوراهای استانداری فارس در پایان سخنان خود عنوان کرد: اعضاء شورای شهر نباید در کار شهردار دخالت کنند و امیدوارم در دوره فعلی شورای شهر صدرا این بار آخرین مرتبه ای باشد که مراسم معارفه برای شهردار این شهر برگزار می شود.

معاون فرماندار شیراز: شهردار باید امانتدار باشد

امانتداری مدیران شهری موضوعی بود که معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شیراز در ابتدای سخنان خود بر آن تاکید کرد و گفت: شهردار باید فردی امانتدار ،متخصص،آگاه به مسائل روز و دلسوز باشد.

عبدالرسول حقیقی افزود: شهرداری صدرا در دوره های اخیر همواره با چالش های جدی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: شهردار می تواند عضوی از شورا تلقی شود و در برنامه ریزی ها با اعضاء اصلی شورا همفکری کند اما اعضاء شورا نمی توانند به جای شهردار عمل کرده و در امور شهرداری دخالت کنند و این مسئله جدی است که باید به آن توجه جدی شود.

وی اضافه کرد: تداخل کاری می تواند به مدیریت شهری و در نهایت به شهروندان لطمه بزند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم شهردار جدید صدرا به گونه ای عمل کند که در مراسم تودیع و معارفه شهردار بعدی سربلند باشد.

سلامت و پاکدستی شعار شهردار جدید

شهردار جدید صدرا،آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: رسیدگی به مشکلات مردم از اولویت های کاری شهرداری صدرا خواهد بود زیرا برطرف کردن مشکلات مردم یکی از وظایف قانونی مسئولان است.

بهزاد پرنیان،برنامه ریزی کردن برای رسیدن به اهداف را از الزامات مدیریت شهری دانست و افزود: برنامه ها در شهرداری صدرا با سه محور اصلی دنبال می شود که نظم و انضباط و سلامت اداری اولین آن است که فراتر از حضور غیاب فیزیکی کارکنان ،سلامت اداری و بکارگیری نیروهای متخصص و پاکدست در نقاط کلیدی و گلوگاه ها از الزامات آن است.

شهردار جدید: بدسابقه‌های شهرداری صدرا،خدانگهدار

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: افرادی که در شهرداری صدرا سابقه خوبی از خود به جا نگذاشتند باید به فکر جایی برای خود باشند زیرا شهرداری صدرا دیگر جای اینگونه افراد نیست.

شهردار جدید صدرا عنوان کرد: تمام پستوها و حیاط خلوت های شهرداری صدرا جمع آوری می شود و شفافیت و نظارت از سوی مردم بر مدیریت شهری اعمال خواهد شد.

پرنیان اظهار داشت: انحصار طلبی در شهرداری صدرا برداشته خواهد شد و پیمانکاران شهرداری با روش های درست و اصولی انتخاب خواهند شد.

وی از مردم به دلیل توقف عملیات های عمرانی در دو سه ماه گذشته عذرخواهی کرد و گفت: با کمک شهروندان انقلاب عمرانی در صدرا رخ می دهد و خدمات مطلوب بر مبنای توسعه متوازن شهری به مردم داده خواهد شد.

شهردار جدید صدرا در پایان گفت: در فاز دو صدرا هنوز خدمات اولیه و زیرساختی به مردم ارایه نشده که در دوره جدید مدیریت شهری توجه ویژه ای به آن خواهد شد.

۱۴ مردادماه امسال رئیس کل دادگستری استان فارس خبر دستگیری شهردار صدرا به همراه دو  مسئول دیگر در شهرداری این شهر و یکی از اعضاء شورای شهر صدرا را به دلیل فساد مالی را اعلام کرد.

در پی این ماجرا شورای شهر صدرا،رضا انصاری را بعنوان سرپرست شهرداری صدرا معرفی کرد و امروز نیز بهزاد پرنیان بعنوان شهردار جدید صدرا معارفه شد.

شهر جدید صدرا در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.