یدالله رحمانی، روز پنج‌شنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی استاندارد در شیراز افزود: اگر در تولید کالا به بحث استاندارد توجه لازم نشود نمی‌توان انتظار داشت که از آن کالا در بازار بین‌المللی استقبال شود و قطعا هرچه استانداردهای بین‌المللی را در کالاهای خود بیشتر اعمال کنیم بازارهای بیشتری را در اختیار خواهیم داشت.

وی، با اشاره به نقش گردشگری در ایجاد اشتغال تصریح کرد: در حوزه ارائه خدمات گردشگری نیز باید استانداردهای لازم تدوین و اعمال شود تا این ظرفیت که استان فارس توانمندی‌های بسیاری در آن دارد به بهترین شکل ممکن به کار گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: واحدهای تولیدی می‌توانند با کمک استاندارد در شرایط سخت کنونی و فشارهای ناشی از تحریم فعالیت خود را ادامه دهند در غیر این صورت نه تنها در عرصه بین‌المللی بلکه در بازار داخل هم توان رقابت و ادامه فعالیت را نخواهند داشت.

رحمانی، با اشاره به جایگاه فارس در زمینه حوادث جاده‌ای و آمار بالای تلفات ناشی از آن افزود: رعایت نکردن استانداردها در تولید خودرو و همچنین لوازم و قطعات یدکی خودرو از جمله علل بروز حوادث جاده‌ای است که ضرورت دارد در این زمینه نیز نظارت بیشتری صورت گیرد.

اعتماد مصرف کننده، تکیه‌گاه تولید است
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس هم، نقش استاندارد را در تجارت و داد و ستد حیاتی دانست و گفت: مصرف کننده به علامت استاندارد اعتماد می‌کند و تولید کننده نیز این اعتماد را تکیه‌گاه خود قرار می‌دهد.

مرتضی رهنما افزود: قطعا اگر این اعتماد خدشه‌دار شود، تکیه‌گاه تولید کننده نیز از بین خواهد رفت و واحد تولیدی دچار مشکل و ورشکستگی خواهد شد اما اگر این اعتماد تقویت شود شاهد رونق تولید خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اینک در استان فارس یک هزار ۳۴۴ واحد تولیدی تحت پوشش استاندارد است و یک هزار و ۵۴۰ پروانه برای سه هزار و ۸۱۰ فرآورده تولیدی این واحدها صادر شده است.همچنین یک هزار و ۶۰۰ نفر مسئول کنترل کیفیت در این واحدها مشغول فعالیت هستند.

استانداردسازی خدمات در دستور کار موسسه استاندارد قرار گیرد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم گفت: در سال رونق تولید انتظار است که موسسه استاندارد به بحث استانداردسازی خدماتی که باید توسط مجموعه‌های خدمات‌رسان به بخش تولید شود ارائه شود توجه ویژه داشته باشد.

جمال رازقی افزود: چگونه می‌توان از واحد تولیدی که خدمات استاندارد دریافت نمی‌کند انتظار داشت که کالای استاندارد تولید کند. مجموعه‌هایی مانند بانک ها، تامین اجتماعی و دارایی هیچ کدام خدمات استانداری به تولید ارائه نمی‌کنند و بعد انتظار داریم که یک کالای استاندارد که توان رقابت در سطح بین‌الملل داشته باشد تولید شود.

او اظهار داشت: موسسه استاندارد ایران نباید خدمات خود را به استاندارد کالا محدود کند بلکه باید استاندارد خدمات را هم مد نظر داشته باشد.

در این مراسم از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد استان فارس تقدیر شد.

چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است.اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای مؤسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت. مقر این سازمان در ژنو می باشد. از سال ۱۹۷۰، چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.