سید آیت الله رزمجو، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متولیان امر زبان انگلیسی باید هوشیار باشند چرا که اگر زبان انگلیسی از برنامه رسمی کشور حذف شود به دنبال آن این درس از کنکور، دانشگاه و آزمون‌های استخدامی  هم حذف خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق روی دهد دیگر مردم ضرورتی احساس نمی‌کنند که فرزندان خود را برای یادگیری زبان به آموزشگاه‌ها و کانون‌های زبان بفرستند.
او اظهار داشت: امروز موفق‌ترین درس در برنامه درسی کشور زبان انگلیسی است و  خانواده‌ها در مجموع از استادان و معلمان زبان انگلیسی فرزندانشان چه در مدارس دولتی و چه آموزشگاها و مراکز  و کانون‌های زبان راضی هستند و شاخص این رضایت استقبال کم نظیر خانواده‌ها از درس زبان انگلیسی است و امروز سواد انگلیسی جامعه به همت خانواده آموزش زبان، دارای رشد خوب و نمره قابل قبولی است.
رزمجو بیان کرد: طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در مدارس و اختیاری شدن در مرحله نخست حذف زبان انگلیسی از تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و آموزش پرورش کشور و پس از آن تعطیلی تمام آموزشگاه‌ها، مراکز و کانون‌های زبان انگلیسی را دنبال می‌کند و این قطعا خطر بزرگی است.
این متخصص آموزش و برنامه‌ریزی درسی زبان انگلیسی از تمام متولیان امر زبان انگلیسی به ویژه استادان زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی و حتی زبان شناسی کاربردی خواست که با قلم خود در این زمینه آگاهی بخشی و روشنگری کنند.
رزمجو افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران هفت توصیه داشتند که اولین توصیه در باب علم و پژوهش است.
استاد تمام دانشگاه شیراز ادامه داد: از این سخن معظم‌له که فرمودند ‘دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است’ و ‘باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته ها عبور کنیم’، می‌توان چنین استنباط کرد که زبان انگلیسی یکی از مهمترین ابزارهای کسب دانش برای قدرتمند شدن در رقابت با دنیاست.


طرح رفع انحصار زبان انگلیسی پاک کردن صورت مساله است
سرگروه درس زبان انگلیسی متوسط دوم استان فارس هم در خصوص طرح ۵۷ نماینده مجلس مبنی بر رفع انحصار زبان انگلیسی در مدارس و اختیاری شدن آن گفت: این اقدام در حقیقت پاک کردن صورت مساله به جای پرداختن به رفع کاستی‌ها و نقص‌ها است.
یعقوب شهریاری افزود: باید به جای حذف درس زبان انگلیسی در زمینه بهبود آموزش آن تلاش کنیم.
وی ادامه داد: در این طرح یک دید حداقلی یا حداکثری اعمال شده که نسبت به درس زبان انگلیسی نمی‌توان چنین دیدی را اعمال کرد.
او اظهار داشت: زبان را باید از دایره تنگ نظری‌ها خارج کنیم و به دید غیر علمی به آن نگاه نکنیم چرا که زبان ابزاری برای ارتباط است و اگر به هر دلیل بخواهیم زبان انگلیسی را حذف و اختیاری کنیم در حقیقت به خودمان ضربه زده‌ایم.
سرگروه درس زبان انگلیسی متوسط دوم استان فارس بیان کرد: اگر زبان انگلیسی را حذف کنیم دبیرانی که سالهاست در این عرصه تلاش کرده و می‌کنند احساس خواهند کرد که قدر آنها دانسته نشده است.
او افزود: ما اگر دبیر زبان هستیم هر فعالیتی که در این زمینه انجام داده‌ایم برای خدمت به نظام، ارتقای سطح علمی کشور و ارتقای سطح علمی فرزندان این کشور بوده است.
وی گفت: زبان انگلیسی در زمینه مراودات و ارتباطات در عرصه بین‌الملل حرف اول را می‌زند و اگر ما بخواهیم در علم پیش‌گام باشیم باید روی این زبان در کشور کار کنیم اما اگر اجبار را از روی آن برداریم خودمان را دچار مشکل کرده‌ایم.
شهریاری افزود: در این میان بحث برابری آموزشی را هم باید در نظر گرفت، اگر بنا است طرحی در مجلس ارائه شود در آن باید هم مناطق دور افتاده‌ترین و فقیر و هم مناطق برخوردار را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: اگر آموزش زبان انگلیسی از آموزش و پرورش حذف شود، خانواده‌هایی که در مناطق فاقد موسسه‌های زبان ساکن هستند و یا وضع مالی مناسبی برای فراهم کردن شرایط یادگیری زبان انگلیسی توسط فرزندانشان ندارند با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد و این با عدالت اجتماعی در تضاد است.
او گفت: آموزش زبان انگلیسی در مدارس و آموزشگاه‌ها مکمل یکدیگر هستند و اگر آموزش را صرفا به بیرون بدهیم و زبان انگلیسی را از آموزش و پرورش حذف کنیم این مساله ناقص می‌ماند چرا که کمتر کسی احساس نیاز می‌کند و چون خانواده‌ها اجباری در کار نمی‌بینند ممکن است نسبت به یادگیری زبان انگلیسی توسط فرزندانشان بی‌تفاوت شوند.
۶۱۲۲ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.