شروع صد و ششمین جلسه شورای شهر شیراز امروز چهارشنبه به بررسی نامه شرکت آب و فاضلاب شیراز در خصوص پیشنهاد اعمال تبصره ۳ ماده واحده قانون ایجاد و توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری در خصوص درآمدهای جاری و سرمایه ای به تفکیک کاربری در سال ۹۸ گذشت.

در نهایت با رای اکثریت اعضای شورای شهر شیراز نرخ آب بها با ۵۰ درصد افزایش برای هر مترمکعب ۳ ریال تعیین شد که این میزان قبلا ۲ ریال بود و همچنین براساس مصوبه این شورا از این پس هزینه دفع فاضلاب براساس منطقه بندی در سطح کلانشهر شیراز تعیین خواهد شد البته اجرایی شدن این مصوبه منوط به تایید فرمانداری شیراز است.
با تصویب شورای اسلامی شهر شیراز، شرکت آبفای این شهر مکلف است مبالغ اخذ شده خرید انشعاب آب و فاضلاب خانگی و غیرخانگی درسال ۱۳۹۸ و سال های بعد از آن را که از شهروندان شیرازی اخذ می‌شود در برنامه های عمرانی تکمیل مخازن مورد نیاز ، توسعه شبکه و خط انتقال آب ، توسعه شبکه آب در دست اجرا ، اصلاح شبکه آب، اصلاح شبکه آب در دست اجرا، توسعه شبکه فاضلاب هزینه کند.
همچنین شرکت آبفای شیراز مکلف است گزارش نحوه اجرا و پیشرفت فیزیکی شبکه های فاضلاب شهری و درآمد و هزینه اقدامات عمرانی انجام شده را به صورت فصلی جهت بررسی به شورای اسلامی شهرشیراز ارسال کند.

ماموریت شرکت آبفا در ساماندهی فاضلاب صدرا 
در ادامه شرکت آبفای شیراز مکلف است پیرو مصوبات سابق شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به اجرای ۳۲ هزار و ۲۰۰ انشعاب آب و ۶۰ هزار و ۲۳۸ انشعاب فاضلاب درطی ۱۰ سال آینده به صورت سالانه اقدام و نتیجه را هر سه ماه یک بار به شورا گزارش کند.
با توجه به اینکه بیشترین تقاضاهای مردمی درخصوص اجرای خطوط فاضلاب مربوط به پهنه های حاشیه کمربندی جنوب شیراز است مقرر شد شرکت آب و فاضلاب با اولویت نسبت به اجرای شبکه فاضلاب جهت شهرک‌های محور جنوب، جنوب شرق، شرق و شمال غرب شیراز اقدام لازم را انجام دهد.
شرکت آبفای شهر شیراز مکلف است پیرو مصوبات قبلی شورانسبت به ساماندهی فاضلاب صدرا و جلوگیری از ورود فاضلاب شهر صدرا به سمت شیراز اقدام کند.
بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، شرکت آبفای این شهر همچنین مکلف به ساماندهی فاضلاب شهرک پردیس جوادیه است و این شرکت ماموریت یافت که میزان مشارکت مالی دولت و مردم در پروژه های آب و فاضلاب به تفکیک تعیین و به شورا اعلام شود.
شرکت آبفای شهر شیراز همچنین موظف شده است طرح های خود جهت استفاده از روان آبها را حداکثر ظرف مدت ۴ ماه تهیه و به شورا اعلام کندو میزان اعتبار تخصیص یافته دولتی جهت تصفیه خانه شماره ۲ به همراه میزان خودیاری مردم را به شورا اعلام و نسبت به راه اندازی آن تسریع لازم را به عمل آورد.

حمایت از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز
در ادامه جلسه صد و ششم شورای شهر شیراز طرح عادی جمعی از اعضای شورا مبنی بر ارائه‌ی خدمات حمایتی به رانندگان بخش حمل و نقل عمومی بار و مسافر با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار صحن علنی شورا قرار گرفت و تصویب شد.
با تصویب این طرح شهرداری شیراز موظف است در مدت حداکثر چهار ماه از زمان ابلاغ مصوبه، حداقل یک مرکز را با مشارکت بخش خصوصی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به منظور ارائه خدمات مورد نیاز و با کیفیت مناسب و دارای تخفیف لازم به ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر (تاکسی) راه‌اندازی کند.
برنامه‌ریزی و زمانبندی نحوه استفاده ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر از مراکز خدماتی مورد نظر، در شیوه‌نامه این مصوبه تعیین می شود؛ شهرداری همچنین باید در مدت حداکثر دو ماه از زمان ابلاغ این مصوبه با انعقاد تفاهم با مراکز خدماتی و رفاهی و صاحبان فعالیت ها و مشاغل امکان ارائه خدمات تخفیف دار به رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر فراهم کند؛ بدیهی است این مساله روندی مستمر بوده و شهرداری باید در جهت گسترش خدمات اقدام کند.
بر اساس این مصوبه، بابت ارائه خدمات ذکر شده هیچ گونه هزینه بر عهده شهرداری نبوده و از طریق بخش خصوصی صورت می‌گیرد هزینه دریافت خدمات نیز توسط رانندگان و بهره‌برداران پرداخت می‌شود.
همچنین با رعایت قوانین و مقررات مربوط شهرداری می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی نسبت به ایجاد صندوق حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر اقدام کند و باید در مدت حداکثر ۴ ماه از زمان ابلاغ این مصوبه، شیوه‌نامه نحوه‌ی ارائه‌ی این خدمات با رعایت الزامات زیر تهیه و اعمال شود.
تهیه شیوه‌نامه مورد نظر در کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان‌های حمل و نقل بار و مسافر صورت می‌گیرد و کلیه خدمات مورد نظر این مصوبه تنها به رانندگان و بهره‌برداران حمل و نقل بار و مسافر که دارای پروانه فعالیت و مسافر که دارای پروانه اشتغال معتبر از شهرداری هستند ارائه می‌شود.
شهرداری باید نظام ارزیابی عملکرد رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر راه اندازی کند و با امتیاز کسب شده رانندگان از سطوح مختلف بهره‌مند شوند.
نظام ارزیابی عملکرد و ارائه خدمات باید به گونه‌ای تنظیم شود که در نهایت سبب ارتباط موثر و خدمات حمل و نقل بار و مسافر به شهروندان شود در هر صورت ارائه حداقل خدمات به کلیه رانندگان دارای پروانه فعالیت و اشتغال معتبر از شهرداری الزامی است و اعمال امتیاز رانندگان برای سطوح بالاتر از خدمات است.

تدارک برای پیشگیری از سیل 
شهردار شیراز در ادامه صحن علنی شورای این شهر ضمن ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات شهرداری در خصوص پیشگیری از سیل در شروع فصل بارشی امسال،گفت: در این راستا بیش از ۱۶۱ کیلومتر جدول روباز و ۲۲۱ کیلومتر کانال روبسته لایروبی و ۱۰۲ کیلومتر لوله گذاری جدید آب های سطحی انجام شد.
حیدر اسکندرپور اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر بیشترین حجم اقدامات برای آمادگی در مقابل بارش باران در مجموعه مدیریت شهری انجام شده است.

شناسایی ۱۴۴ نقطه آبگیر در سطح شهر شیراز
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارش عملکرد از مجموعه اقدامات شهرداری برای مقابله با سیل و بارش باران گفت: اقدامات کوتاه مدت شهرداری شیراز برای مقابله با بارش باران از ابتدای خردادماه آغاز شده است.
محمدرضا محمدحسن پور با بیان اینکه در سطح شهر شیراز ۵۲ حوزه آبریز وجود دارد، گفت:  چهار حوزه آبریز دروازه قرآن، سعدی، دراک و رودخانه خشک نیازمند توجه ویژه و از حساسیت بیشتری برخوردار است و در این راستا طبق برنامه ریزی های انجام شده این حوزه ها در اولویت اقدامات شهرداری شیراز قرار گرفته است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: ۱۴۴ نقطه آبگیر در سطح شهر شناسایی و با هماهنگی شهرداران مناطق به منظور رفع مشکلات اولویت بندی شده اند، همچنین بیش از دو هزار چاه جذبی سطح شهر لایروبی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه خشک و ۲۳ کیلومتر از رودخانه چنارراهدار عملیات خاکبرداری، جمع آوری نخاله و اصلاح شیب شکن انجام شده است.
محمدحسن پور از برگزاری مانور گسترده سیل در سطح شهر شیراز خبر داد و افزود: به منظور افزایش آمادگی مجموعه نیروهای شهرداری اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران، مانور سیل و بازدیدهای متعدد از نقاط مختلف سطح شهر کرده ایم.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که پاییز و زمستان امسال را با آمادگی نیروی انسانی، فراهم سازی امکانات، برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

خانه دزد زده امن می شود مراقب مناطق دیگر باشید
محمدتقی تذروی،عضو شورای شهر شیراز در این باره گفت: شاهد کارهای پیشگیرانه شهرداری برای مواجهه با بارندگی و سیل هستیم.
تذروی با بیان اینکه معمول است که خانه دزد زده امن می شود،افزود: یقین دارم که امسال به دلیل کارهای پیشگیرانه در محله سعدی و دروازه قرآن دیگر سیل رخ نخواهد داد اما باید از مناطق دیگر شیراز غافل نشد و تمام حساسیت فقط به دو منطقه شیراز معطوف نشود و از سایر مناطق غافل بود.

۹۸۷۳/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.