آیت‌الله لطف‌الله دژکام سه‌شنبه ۱۶مهرماه در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری امور مساجد فارس با تاکید بر اینکه باید برای بهبود وضع مساجد در استان اقدام کرد، افزود: اینکه برخی مساجد نظم، نسق و سازمان نداشته باشند، صحیح نیست و این موضوع باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی شده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید درباره پراکندگی مساجد در سطح شهر تصمیمات جدی گرفته شود، گفت: در محله‌ای چند مسجد وجود دارد و در محله و بلکه برخی خیابان های مهم دیگر اصلا مسجد نیست که این موضوع یکی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری امور مساجد فارس ابتدا باید برای شهر شیراز و آنگاه برای شهرستان‌های استان تصمیم‌گیری‌ کند و تعداد مساجد و پراکندگی مطلوب آن‌ها را به حد متعارف برساند؛ همچنین در این خصوص لازم است اساس‌نامه به‌تصویب اعضای شورا برسد.

برای انتخاب ائمه جماعات مرجع مشخصی وجود ندارد 

تولیت آستان شاهچراغ (ع) نیز با بیان اینکه برای ساماندهی مساجد باید از دو منظر به مساجد فارس نظر کرد، گفت: نخست این نکته را باید در نظر داشت که در فرهنگ حوزه‌های علمیه اساس کار بر پایه مساجد است و همه‌چیز از مساجد آغاز می‌شود و دیگر اینکه مسائل مالی و مادی را باید در نظر گرفت.

 آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب بیان داشت: در تمام شئون متصدیان نظام جمهوری اسلامی نصب و عزل داریم؛ بنابراین در مورد ائمه جماعات نیز باید یک مرجع مشخص و دقیق وجود داشته شد که دارای ابزار قدرت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در این جلسه یکی از مشکلات اساسی مساجد را عدم آگاهی متولیان مسجد عنوان کرد و گفت: امامان جماعت، هیئت‌امنا و ارکان مساجد، قواعد و وظایف و حدود اختیارات خود را به درستی نمی‌دانند؛ بنابراین آموزش ارکان مسجد برای متصدیان آنها بسیار مهم است.

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی ابراز داشت: اگر این شورا حق دارد بر قوانین حاشیه بزند، سنت گذشته و قانون جدید هیچ کدام احیاگر مساجد نیست و تبیین شاخص‌ها و مدیریت آن وظیفه این شوراست.

وی افزود: در اوایل انقلاب کانونی به نام احیای مساجد داشتیم که امروز چندان دیگر موفق نیست؛ از همین رو  باید نظامی ترتیب دهیم که اتفاقات گذشته در این مورد تکرار نشود.

هیات امنای مساجد در امور معنوی دخالت نکنند

مدیر عامل بنیاد مهدویت نیز تقویت شورای سیاست‌گذاری امور مساجد فارس  را پایگاهی برای همه‌کارهای نیک برشمرد و گفت: گاه متولیان و هیئت ‌امنای مساجد اعمال‌نظرمی‌کنند و دست ائمه جماعت را می‌بندند؛ بنابراین لازم است این شورا برای مساجد پدری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا حدائق مدیریت معنوی و محتوایی در مسجد را مربوط به امام جماعت دانست و ابراز داشت: قطعا باید برای گزینش امام جماعت اقدام شود.

وی امام جماعت را  محور معنوی و ظاهری مسجد دانست و  اضافه کرد: امام جماعت باید به‌گونه‌ای عمل کند که مردمی باشد و محوریت مردمی داشته باشد؛ همچنین خودش را برای تربیت نفوس آماده کند.

مدیرعامل بنیاد مهدویت ادامه داد: لازم است نقیصه نماز جماعت صبح مساجد اصلاح شود؛ همچنین باید در مساجد به‌صورت تمام ‌وقت باز باشد تا بتوان از همه ظرفیت‌های مسجد استفاده کرد .

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه باید به‌گونه‌ای تدبیر و سیاست کلان اتخاذ کرد که مشارکت مردم در امور مذهبی تحت‌الشعاع قرار نگیرد، عنوان داشت: حفظ حس مشارکت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است؛ البته لازم است که فرد منتخب باصلاحیت و کاردان و باتجربه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی افزود: معاونت تبلیغ جدید مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس مأموریت یافته است که برای مشارکت جدی در ساماندهی مساجد در کنار شورای سیاست‌گذاری امور مساجد فارس باشد.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.