وحید قبادی دانا ۱۶ مهرماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بهزیستی استان فارس با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای اجرایی کردن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اظهار داشت:  این قانون با بودجه‌ای ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سال، تدوین شد که در حال حاضر این رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان است؛ اما خروجی بودجه تنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده که درعمل تاکنون صفر است.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه این سازمان برای سالهای آینده است، شعار این سازمان را شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی عنوان کرد.

تاریخ شفاهی مدیریتی سازمان بهزیستی در حال نگارش است

قبادی دانا اعلام کرد: تاریخ شفاهی مدیریتی سازمان بهزیستی در حال نگارش است؛ همچنین این سازمان برای شفافیت سازی ۲۲هزار قرارداد را در سامانه شفافیت منتشر کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: اطلاعات مربوط به بیش از ۲هزار و ۸۰۰ ملک در سامانه شفافیت این سازمان قرار دارد که همگان می‌توانند به آن دسترسی یابند.

وی به حرکت به سوی دولت الکترونیک نیز اشاره کرد و ابراز داشت: تمام پرداخت‌های این سازمان به صورت الکترونیکی ثبت می شود؛ در همین زمینه پیش از این از تعداد مددجویانی که در  مراکز مختلف این سازمان نگهداری می‌شدند اطلاع جامعی در دسترس نبود اما از طریق سامانه ظرف یک ماه این اطلاعات را از سراسر کشور جمع آوری کردیم.  

۸هزار مددجو در انتظار یارانه

قبادی دانا تعداد افرادی را که در سراسر کشور در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند ۴۷ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد تنها برای ۳۹ هزار نفر یارانه پرداخت می‌شود و برای ۸هزار نفر باقیمانده تقاضای تامین یارانه کرده‌ایم.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه میزان یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته از ۶۴۰ هزار تومان به ۷۷۰ هزار تومان افزایش یافت، ابراز امیدواری کرد که این مبلغ به ۹۲۰هزار تومان برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: درحال حاضر ۲۶هزار کودک در مراکز شبه خانواده یا خانواده‌ جایگزین زندگی می‌کنند که مبالغ یارانه و امدادشان به کارت خودشان واریز می‌شود؛ همچنین پرداخت حق پرستاری برای ۲۶ هزار بیمار ضایعه نخاعی در حال پرداخت است.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال، مسکن و آموزش برای این سازمان از اهمیتی ویژه برخوردار است، گفت: ۳۲هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی دانشجو هستند که شهریه آن‌ها برای دانشگاه آن‌ها تا پایان دوره کارشناسی ارشد به‌صورت کامل پرداخت می‌شود و در دوره دکترا نیز از کمک‌هزینه چهار میلیون تومانی بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین برای دانشگاه‌های پیام نور و علمی‌کاربردی ۶۰ درصد هزینه پرداخت می‌شود.  

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه کمک‌هزینه تحصیل به فرزندان خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها تحت پوشش بهزیستی است، تعلق می‌گیرد، وعده ارائه تشویقی به دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی داد.

قبادی دانا با اشاره به اینکه معلولان اسطوره‌های تلاش و اراده هستند، عنوان کرد: در سال جاری ۳۳ تن از افراد تحت پوشش این سازمان موفق به کسب رتبه زیر هزار در کنکور سراسری شده‌اند.

جلوگیری از سونامی سالمندی ضروری است

معاون وزیر رفاه همچنین به پیر شدن جمعیت اشاره کرد و گفت: فزونی جمعیت در حال حاضر  ۱.۲۴ درصد است؛ درحالیکه این میزان برای جمعیت سالمند ۳.۶ درصد است؛ بنابراین اگر امروز ده درصد جمعیت ما سالمند باشد، در سال ۱۴۳۰ به ۲۶ درصد خواهد رسید؛ از همین رو ضروری است از هم‌اکنون برای ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها، مناسب‌سازی، استقلال از نظر بیمه و درآمد، میزان مشارکت اجتماعی در خانواده، تربیت نسل و همچنین کرامت و شأن انسانی برنامه‌ریزی صورت گیرد تا در آینده با سونامی سالمندی مواجه نشویم.

قبادی دانا در پاسخ به درخواست‌های معاون استاندار فارس درباره افزایش خدمات اورژانس اجتماعی به‌شهرهای فارس گفت: طبق برنامه ششم توسعه اورژانس اجتماعی در همه شهرها با بیش از ۵۰ هزار نفر احداث می‌شود و درصورتی که شهری در استان فارس با این جمعیت هنوز ار خدمات اورژانس اجتماعی برخوردار نباشد، این مهم به‌صورت فوری پیگیری می‌شود.

وی درباره نظارت بر خانه‌های بازی و نیز برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و پرورشی در ارتباط با کودکان نیز عنوان کرد: رسیدگی و نظارت بر  مهدکودک‌ها موضوع چالشی بین دستگاهی است و باید از مسیر مشارکت و تعامل و تهیه سند ملی تکامل، رشد و پرورش کودکان بتوانیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلافات بین دستگاهی را به حداقل برسانیم.

در این مراسم، رئیس بهزیستی کشور از تلاش‌های سید مرتضی موسوی که از ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۳ به‌مدت ۵ سال در سمت مدیرکل بهزیستی فارس فعالیت می‌کرد، قدردانی کرد و سید محمدصادق کشفی‌نژاد با عنوان مدیرکل جدید این سازمان معرفی شد.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.