طبق روال مرسوم برگزاری مراسم یادروز حافظ در دو بخش صورت می‌گیرد، یکی مراسم آغازین که در شامگاه بیستم مهرماه و با حضور ارادتمندان به آستان حافظ برگزار می‌شود و دیگری نشستی علمی که تا دو روز پس از آن و با حضور پژوهشگران و حافظ‌شناسان و دانشجویان صورت می‌گیرد.

موضوع نشست علمی یادروز حافظ در سال ۱۳۹۸ 'حافظ و انسان دیروز و امروز' عنوان شده است.

برگزار کننده اصلی مراسم یادروز حافظ ، مرکز حافظ‌شناسی است که به‌ ویژه در زمینه نشست علمی و همچنین تعیین موضوع ارائه مقالات فعالیت می‌کند و جز این مرکز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، استانداری فارس و شهرداری شیراز از مهم‌ترین دست‌اندرکاران برگزاری یادروز حافظ هستند.

برنامه برگزاری یادروز حافظ هنوز مشخص نیست  

کمتر از ۱۰ روز به این رویداد بین‌المللی، مدیر روابط عمومی مرکز حافظ‌شناسی در گفت‌ و گو با ایرنا عنوان کرد که تعداد میهمانان این برنامه هنوز قطعیت نیافته است؛‌ همچنین مشخص نیست که آیا میهمان بین‌المللی در این رویداد حضور می‌یابد یا خیر، اما سخنرانان ملی همچون روال سال‌های گذشته حضور خواهند یافت؛ جز این‌ها برنامه مدون برگزاری مراسم نیز هنوز قطعی نشده است.

سید محمدهادی حسینی با بیان اینکه جلسات متعددی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جلسه‌ای با استاندار فارس برگزار شده است، از اجرای این برنامه به‌صورت اشتراکی با سازمان‌های فرهنگی مربوط سخن گفت.

وی همچنین درباره احتمال کلنگ‌زنی ساختمان مرکز حافظ‌شناسی نیز بیان داشت: امور مقدماتی در زمینه طراحی و نقشه‌کشی با رایزنی با معماران و مهندسان صورت گرفته است؛ اما هنوز وارد عملیات اجرایی نشده‌ایم.

یک سال پیش کاووس حسنلی، مدیر مرکز حافظ‌شناسی در نشستی خبری اعلام کرد که یک نیکوکار برای احداث این بنا پیش‌قدم شده؛ اما به گفته مدیر روابط عمومی این مرکز، این موضوع منتفی شده است.

حسینی در این باره گفت: امیدواریم دیگر خیران و حافظ دوستان در احداث این بنا پیشقدم شوند.

مرکز حافظ‌شناسی امسال هم کلنگ‌زنی نمی‌شود

مدیر روابط عمومی مرکز حافظ‌شناسی ادامه داد: زمینی که سازمان میراث فرهنگی در اختیار مرکز حافظ‌شناسی گذاشته است، واقع در طرح عرفان و در پشت مجموعه حافظیه قرار دارد که چند مشکل دارد، نخست اینکه یک پست برق در آن قرار دارد که باید جابه‌جا شود و دیگر اینکه متراژ زمین اندک است و باتوجه‌به مساحت‌ آن نمی‌توان ارتفاع ساختمان را چندان افزایش داد.

وی حل این مشکلات را در گرو عنایت استانداری، سازمان میراث فرهنگی و نیز دیگر دستگاه های مسئول دانست و اظهار داشت: درصورتی که خانه‌ پشت این زمین به مجموعه الحاق شود، موضوع متراژ بنا نیز حل خواهد شد و به‌محض یافتن سرمایه‌گذار ساخت و ساز پروژه انجام خواهد شد.

این در حالی است که استاندار فارس در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم یادروز حافظ بر ضرورت تسریع کلنگ‌زنی مرکز حافظ‌شناسی تاکید کرده است.

عنایت‌الله رحیمی در این جلسه با اشاره به اهمیت آغاز ساخت مرکز حافظ‌شناسی، از متولیان درخوایت کرد گزارشی کامل از روند تهیه نقشه و سایر اقدامات ارائه دهند.

آمادگی رفع موانع ساخت مرکز حافظ‌شناسی وجود دارد  

وی همچنین گفت: مجموعه مدیریت استان آماده است هرگونه مانعی که سبب تاخیر در آغاز عملیات اجرایی این پروژه فرهنگی و ماندگار باشد را رفع کند.

رحیمی با بیان اینکه یادروز حافظ به‌عنوان یکی از مهمترین نمادهای شهر شیراز باید هرچه باشکوه‌تر برگزار شود، گفت: نظر به جایگاه جهانی حافظ دعوت از مهمانان بین‌المللی ازجمله سفیران و شهرداران شهرهای خواهرخوانده شیراز و نیز مقامات کشورهایی که شعرا و ادیبانی هم‌تراز حافظ دارند باید برگزاری شایسه برنامه به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه سالروز حافظ باید سالروز مفاهمه، تفاهم، برادری و دوستی بین تفکرها و عقایدی باشد که در چارچوب نظام گام برمی‌دارند، عنوان کرد: رویکرد اصلی این برنامه باید حرکت همه جناح‌ها و گروه‌ه به همدلی باشد؛ چراکه روح اشعار و تفکر حافظ بر پایه مدارا، همزیستی مسالمت‌آمیز، تساهل، فرهنگ، تعالیم قرآنی و اخلاقی بنا شده است.

مرکز حافظ‌شناسی، نهادی فرهنگی و علمی است که به منظور تقویت و گسترش فعالیت‌های مربوط به حافظ و توسعه پژوهش‌های تخصصی در پیوند با زندگی، اندیشه و شعر حافظ، در سال ۱۳۷۵ در شیراز تاسیس شد و با استقرار در محل حافظیه آغاز به کار کرد.

در این مرکز، با اهداف و برنامه های پژوهشی، مجموعه‌ای از اسناد، نسخه‌های چاپی دیوان، ترجمه‌ها و شروح معتبر شعر حافظ، کتاب‌های تحقیقی، مقاله‌ها، سخنرانی‌ها، گزارش‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فراهم آمده است.

ارزیابی طرح‌های علمی، برگزاری نشست‌های تخصصی، حمایت از مطالعات حافظ‌پژوهی و چاپ و انتشار دستاوردهای تحقیقی از اهداف مهم این مرکز است.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.