قارچ گانودرما  با نام لاتین  reishi یا ganoderma  از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی استفاده می‌شد. این قارچ در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بود و دو هزار سال در کشورهای مختلف شرقی به خواص درمانی آن اعتقاد داشتند. گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می‌شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت.

این قارچ بو و طعم دل‌پذیری ندارد و خام آن قابل خوردن نیست. در کشورهای مختلف به غیر از چین ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با خوردنی‌ها یا دمنوش های  مختلف به خصوص به صورت پودر شده مصرف می‌شود.

 این قارچ ۴۰۰ جزء زیست‌فعال دارد که خواصش از آن‌ها می‌گیرد. تأثیر مصرف اَشکال مختلف قارچ گانودرما در مطالعات مختلف انسانی و جانوری بررسی شده است. برخی از خواص این قارچ در این مطالعات مشخص شده‌اند و برای اثبات قطعی برخی دیگر از خواص آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

این روزها کمی گشت و گذار در فضای مجازی ایران و جست و جوی اینترنتی قطعاً همه را با خواص درمانی عجیب و غریبی از این قارچ روبه‌رو خواهد کرد.

تبلیغات محصولی به نام قارچ گانودرما گاهی بسیار عجیب‌ است. محصولی که به ادعای تبلیغ‌کنندگان آن فرقی نمی‌کند که به کدام بیماری مبتلا باشید، چرا که مصرف این ماده همچون یک اکسیر جادویی تمام بیماری‌ها و مشکلات جسمی را درمان می‌کند.

یکی از فروشندگان محصولات این قارچ به خبرنگار ایرنا گفت: قارچ گانودرما محصولی است که با قهوه ترکیب می‌شود و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و سرطان را درمان کند. تنها لازم است تا بیمار هر روز صبح بعد از صبحانه آن را مصرف کند تا نتیجه خارق‌العاده آن را ببیند. این محصول حتی درد استخوان، کمبود آهن، ام‌اس، حساسیت‌های پوستی و... را درمان می‌کند و با کنترل میزان قند خون، پس از مدتی استفاده فرد را از مصرف قرص قند یا انسولین بی‌نیاز می‌کند.

این فروشنده محصولات قارچ  با  نشان‌دادن تعداد زیادی گواهی از سازمان غذا و داروی ایران ادعا می کند که پودر قارچ گانودرما در مراجع و منابع ملی و بین‌المللی اصالت دارد.

یکی از خریداران این محصول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که این قارچ را به صورت پودر گانودرما می‌فروشند و می‌گویند برای درمان انواع بیماری‌ها است و استقبال خوبی نیز از محصولات آنها می‌شود.

وی افزود: قیمت این محصولان به نسبت بالاست و اگر فراورده‌ها واقعاً ضرر دارند و هیچ گونه مجوزی  ندارند مسئولان مربوط باید رسیدگی کنند و از فعالیت این شرکت‌ها برای عرضه محصول جلوگیری کنند.

این شهروند خردیار محصولات پودر قارچ گانودرما  اظهار کرد: ما از محصولات گانودرما خریده‌ایم  و در حال استفاده از آنها هستیم؛ مسئولان شفاف بگویند آیا این محصولات تأثیری بر درمان بیماری‌ها دارند یا خیر.

تجویز دارویی گانودرما تأیید نمی‌شود

دانیال فرهیخته کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه گفت: تجویز دارویی و درمانی قارچ گانودرما مورد تایید سازمان دارو و غذا نیست. تبلیغات در خصوص مصرف قارچ گانودرما، از زمره موارد تبلیغات کاذب و اغواگرانه به شمار می رود.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: هنوز مطالعه مروری نظام‌مندی که به بررسی سودمندی گانودرما در درمان سرطان پرداخته باشد، وجود ندارد. مصرف محصولات این قارچ، تاثیری بر سطح قندخون در افراد با دیابت نوع ۲ نداشته است.

وی ابراز کرد: براساس مطالعات، استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما حتی به مدت ۱۲ هفته سطح کلسترول را در افرادی که فشار خون بالا و یا کلسترول بالا دارند، تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

روان‌شناسی بیکاری و کسب و کارهای نوپا

یک متخصص مرکز تحقیقات کشاورزی جهرم نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی صحبت از کسب و کارهای جدید می‌شود، اگر کسی یک محصول جدید را مثلاً قارچ گانودرما بیابد، در تبلیغ آن چنان غلو می‌شود که فقط شاید جاروکردن فرش خانه به آن نسبت داده نمی‌شود! چه اینکه رسم معرفی یک محصول بر آن است که پس از آزمایش‌های متعدد و استناد به مقالات معتبر جوامع علمی اقدام به تبلیغ شود.

دکتر مهدی پورداود افزود: چه بسا در مورد بسیاری از محصولات، خصوصا در زمینه گیاهان دارویی، این مبالغات و مغالطات را دیده‌ایم. مردم نیز باید بدانند که ممکن است فلان چیز خوب باشد اما نه در حد معجزه گر همه کاره و اکسیر.

وی با ذکر مثالی از اثرات این تفکرات گفت : چندین سال پیش در تمرینات کشتی، یکی از جوانان مستعد و قهرمان، به عفونت ریه مبتلا شد. به او پیشنهاد می‌شد که به پزشک مراجعه کند. اما ایشان با تعصب و اعتقاد اشتباه به اینکه گیاهان دارویی و جوشانده ها کارساز خواهد بود، به این نوع درمان ادامه داد تا اینکه عفونت به مرحله ای رسید که جانش را گرفت.

دکتر پور داوود ابراز کرد: ممکن است که گیاهانی ضدعفونت باشند، اما با تغییر و تقویت عامل بیماری‌زا، دیگر ممکن است با چنان دوز ضعیف کارگر نباشند. پس در این باره منتقدانه و منطقی تفکر کنیم.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

۹۹۱۰ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.