مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس سه شنبه ۹مهرماه در کارگاه آموزش داستان‌نویسی و قصه‌خوانی ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار شد، ارائه خدمات به اقشار خاص را از وظایف کتابخانه‌های عمومی دانست و عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی فارس از دو سال گذشته فعالیت‌های خود را در حوزه ناشنوایان آغاز کردند.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی فارس به صورت الگو در کشور در حوزه ناشنوایان فعالیت می‌کنند، افزود: برنامه‌های کتابخوانی برای ناشنوایان در هفت شهرستان ارائه می‌شود که مناسب‌سازی کتاب و اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی را دربر می‌گیرد.

وی از همکاری‌نکردن سازمان های دیگر در حوزه ناشنوایان انتقاد کرد و گفت: تهیه کتاب ویژه ناشنوایان را برای کتابخانه‌های عمومی پیگیری کردیم؛ ولی همکاری از سوی دیگر سازمان‌ها رخ نداد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای ارائه خدمات به ناشنوایان را در قالب برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مناسب‌سازی کتاب‌های ناشنوایان، تهیه و تولید منابع ناشنوایان، برگزاری کارگاه آموزشی، نشست‌های کتابخوان و معرفی کتاب و قصه‌گویی به زبان اشاره، نشست‌های آشنایی با مشاهیر و دوره‌های زبان اشاره برشمرد.

وی همچنین به راه‌اندازی بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه بهمن بیگی شیراز برای نخستین بار اشاره کرد و توضیح داد: روزهای سه‌شنبه هر هفته، برنامه ویژه بزرگسالان، کودکان و خردسال در این بخش برگزار می‌شود.

ناشنوایان ارتباط با کتابخانه‌های عمومی را پیگیری کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در این نشست گفت: در حوزه آموزش اقشار خاص همیشه نگاه به آموزش و پرورش استثنایی است؛ درحالیکه اگر یک فرد کم‌توان و معلول بخواهد مهارت‌های زندگی را یاد بگیرد، باید خانواده‌ها، مساجد، کتابخانه‌ها و دیگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی نیز به کمک بشتابند.

محسن بهشتی‌پور با تأکید بر اینکه جامعه ناشنوایان باید از امکانات کتابخانه‌های عمومی بهره بگیرند، ابراز داشت: برنامه‌هایی که در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود، تأثیری شگرف بر آینده آنان دارد و علاوه بر تقویت گفتار، روحیه و اعتماد به نفس و مهارت‌های زندگی آن‌ها را پرورش می‌دهد.

وی بیان کرد: سال گذشته به تمام مدارس بخشنامه و اطلاع رسانی کردیم که زمینه حضور دانش آموزان، والدین و معلمان در کتابخانه ها آماده شود. امسال نیز این بخشنامه برای مدارس ارسال می شود همچنین مدیران مدارس شیراز می توانند یکبار در سال، شورای آموزگاران را در یکی از کتابخانه ها تشکیل دهند.

سی ام سپتامبر ( هشتم مهر) روز جهانی ناشنوایان است. 

۹۸۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.