سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی سه شنبه در نشست خبری افزود: در این رخداد پلیس سریعا وارد صحنه شد و من نیز شخصا فرماندهی عملیات را بر عهده گرفتم و حتی اولین نفری بودم که با ۵ نفر گروگان این رویداد ملاقلات کردم اما این موضوع موارد حاشیه‌ای دارد که فعلا نمی توان آن را اطلاع رسانی کرد.

وی ادامه داد: در این حادثه تنها دو نفر بصورت سطحی دچار سانحه شدند اما تمام گروگان های این ماجرا سریعا آزاد شدند و به آغوش خانواده ها بازگشتند.

وی اضافه کرد: اقدامات پیچیده ای در شب گروگان گیری در استهبان انجام شد تا گروگان ها سالم به آغوش خانواده هایشان بازگردند در صورتی که برخی کشورهای پیشرفته دنیا اعتقاد دارند که گروگان و گروگانگیران باید کشته شوند اما در جمهوری اسلامی نظر این است که به هر شکلی شده گروگان‌ها باید نجات پیدا کنند.

حادثه گروگانگیری در استهبان (۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز) در ششم مهر ۹۸ رخ داد و در این ماجرا فردی ۱۰ نفر را گروگان گرفت اما پلیس و سایر دستگاه‌های امنیتی تاکنون درباره انگیزه و دیگر جزئیات اظهار نظر نکرده اند و تنها رئیس کل دادگستری فارس وعده تشکیل پرونده و پیگیری آن را داد.

مرگ مشکوک جوان خرم بیدی

فرمانده انتظامی استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا پیرامون آخرین اطلاعات رسیدگی به پرونده قتل جوان خرم بیدی در آگاهی این شهرستان گفت: هنوز نتیجه نهایی و نظر قطعی پزشکی قانونی مشخص نشده است اما تاکنون تحقیقات ما در این باره حکایت از دست داشتن ماموران آگاهی شهرستان خرم بید در فوت این جوان ندارد.

وی اظهار داشت: عکس هایی از این جوان در فضای مجازی منتشر شده که عنوان می شود کبودی هایی در بدن این جوان وجود دارد و آن را به ضرب و شتم ماموران نسبت می دهند در صورتی که این کبودی ها می تواند اثر زدن دست بند و پابند به دست و پای این جوان باشد.

حبیبی با تاکید بر این مطلب که من نیز به دنبال علت فوت این جوان هستم،گفت: حتی نوع صحبت کردن ما با مدیران و پرسنل پزشکی قانونی فارس به نحوی نبوده که در نتیجه گزارش این نهاد تاثیرگذار باشد و همیشه تاکید کردیم که به دقت در این باره بررسی و نتیجه واقعی به دستگاه های مربوط ارایه شود.

وی بیان کرد: در پی تحقیقات مختلف هنوز به این نتیجه نرسیدیم که جوان خرمبیدی بر اثر ضرب و شتم ماموران پلیس آگاهی این شهرستان آسیب دیده و جان باخته باشد اما هر زمان که نظر نهایی پزشکی قانونی در این باره اعلام شود این آمادگی وجود دارد که بنابر آن به این موضوع رسیدگی شود.

خرم بید به مرکزیت صفاشهر از شهرستان های شمالی فارس است که فاصله مرکز آن تا شیراز حدود ۱۸۰ کیلومتر است.

جوان ۳۰ ساله خرم بیدی که صبح جمعه هشتم شهریورماه ۱۳۹۸ برای پاسخ به پاره‌ای از شبهات در بازداشتگاه پلیس آگاهی شهرستان خرم‌بید فارس به سر می‌برد شامگاه همان روز به دلایلی که نامعلوم و مشکوک نامیده شد، درگذشت.

پس از این حادثه فیلم‌هایی از تجمع و اعتراض‌های برخی مردم نسبت به این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی پخش شد،همچنین فیلم‌هایی از جسد متهم در فضای مجازی پخش شد که آثار کبودی و خونریزی را در بدن متهم نشان می‌داد.

رئیس کل دادگستری استان فارس چند روز پس از این حادثه دستور پیگیری ویژه و بررسی پرونده فوت متهم در آگاهی خرم‌بید را صادر کرد و ابراز داشت: در صورت محرز شدن هر گونه تخلف و اقدام غیر قانونی علیه حقوق شهروندی متوفی، با مسببین حادثه در چارچوب قانون و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

در حال حاضر با گذشت یک ماه از فوت این جوان در آگاهی شهرستان خرم بید هنوز گزارشی از جزئیات این حادثه و علت فوت متهم ارایه نشده است.

خوبی و بدی فضای مجازی

فرمانده انتظامی فارس فضای مجازی را محیطی حقیقی دانست و گفت: فضای مجازی به محیطی واقعی در زندگی مردم تبدیل و فرصتی برای سودجویان ایجاد کرده و به همین دلیل عملیات‌های پلیس با هوشمندی به سمت این فضا سوق پیدا کرده است.

حبیبی گفت: بیش از ۹۰ درصد اخبار فضای مجازی دروغ است.

وی بیان کرد:هوشمندسازی به این دلیل شعار پلیس برای امسال تعیین شده که ماموریت ها و شکل جرائم تغییر پیدا کرده بگونه‌ای که اگر جرمی با ماهیت سرقت در گذشته به وقوع می پیوست و فردی از دیوار منازل مردم بالا می رفت اما اکنون سرقت در فضای مجازی مردم را آزرده کرده و به همین دلیل پلیس نیز باید هوشمندانه وارد این محیط شود و مردم را از آسیب‌ها محفوظ دارد.

حبیبی ادامه داد: فضای مجازی به محیطی برای کسب و کار،تبلیغات و اقدامات دیگر تبدیل شده و اغلب مردم در حال حاضر به نوعی با این فضا درگیر هستند و از سوی دیگر متخلفین نیز در این فضا حاضر شده اند و ضروری است که پلیس نیز برای جلوگیری و کاهش آسیب‌ها،به این محیط وارد شود و همچنین باید آگاهی جامعه نسبت به فضای مجازی نیز افزایش یابد.

وی به شیوه کلاهبرداری بنام طعمه گذاری در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: سارقین طعمه‌ها و محیط‌های نامعتبری را در فضای مجازی ایجاد و از غفلت مردم در این زمینه سوء استفاده می‌کنند و مردمی که اطلاعات کافی در این خصوص ندارند نیز در دام این افراد گرفتار و به یکباره کل مبلغ موجود در حساب بانکی افراد تخلیه می‌شود.

فرمانده انتظامی استان فارس ادامه داد: در روزهای اخیر دو نفر جوان در استان فارس دستگیر شدند که بصورت مجازی با ۵۰ دختر ارتباط برقرار کردند و در پی آن قرار ملاقات گذاشتند و آنها را اغفال کردند و اطلاعات کارت بانکی آنها را ربوده‌ و در پی آن حساب بانکی این افراد را تخلیه کردند.

او در ادامه از اعلام آمار جرائم فضای مجازی در استان فارس خودداری کرد اما گفت: جرائم فضای مجازی از ابتدای سال جاری تاکنون۱۵۰ درصد به نسبت مدت مشابه سال گشته افزایش داشته که یکی از علل آن افزایش ورود مردم به فضای مجازی است.

 ۹۸۷۳ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.