دانیال فرهیخته در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مثل: سگ، گربه، گرگ، روباه  و نشخوارکنندگان مثل گاو، گوسفند، اسب، الاغ و... به انسان منتقل می‌شود.

وی ابراز کرد: در صورت آشکارشدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است.

فرهیخته گفت: شهروندان در صورت گازگرفتگی با حیوانات و با هدف جلوگیری از ابتلا به هاری و مرگ حتمی، لازم است دوره واکسیناسیون هاری را در مرکز درمان پیشگیری هاری به طور کامل انجام دهند.

وی اظهار کرد: شست‌و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضدهاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری بسیار مهم، حیاتی و نجات دهنده است.

فرهیخته ادامه داد: علایم اولیه بیماری هاری: سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلودرد است.

وی افزود: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد. در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند. علایم نهایی هاری :اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب(ترس از آب به دلیل بیرون آمدن کف از دهان فرد بیمار)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: در اکثر کشورها، انسان‌ها در اثر گازگرفتگی توسط حیوانات وحشی آلوده به ویروس هاری، به این بیماری مبتلا می شوند و بیشترین حیوانی که در انتقال این ویروس خطرناک، نقش ایفا می کند، سگ است.

وی اظهار کرد: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری و تحقق هدف جهانی که همانا حذف بیماری هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ است، دشوارتر می‌شود.

وی افزود: همچنین افرادی که در خانه خود سگ نگه می دارند، باید به این نکته توجه کنند که اگر این حیوان به ویروس هاری مبتلا شود، بسیار خطرناک است.

فرهیخته گفت: به کسانی که حیواناتی مانند سگ را در محل زندگی خود نگهداری می‌کنند باید این هشدار را داد که بسیار مراقب سلامتی خود باشند و تمام واکسن‌های پیشگیری از انواع بیماری‌ها را به سگ خود تزریق کنند و علائم هاری را حتما بشناسند و به بروز علائم  آن بسیار حساس و دقیق باشند و به محض مشاهده کوچک ترین علائمی از هاری، آن را نزد دامپزشک ببرند.

وی  ادامه داد:‌ مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در مرکز بهداشت جهرم(اورژانس)به صورت شبانه‌روزی برای ارائه خدمات، فعال و تمام خدمات ارائه شده رایگان است.

۲۸سپتامبر مصادف با ۶ مهر ماه روز جهانی «هاری» است که به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت به ثبت رسیده است.

۹۹۱۰ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.