تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهزیستی استان فارس با هدف غربالگری ناشنوایی نوزادان روز دوشنبه به امضای دکتر علی بهادر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی استان فارس رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: نقص شنوایی، نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد است، اما به دلیل فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها با نشانه های اولیه آن، اطلاع نداشتن از خدمات مراکز موجود، عوارض جدی آن با تأخیر بسیار زیاد شناسایی می شود و در نهایت اثرات بسیار منفی بر رشد گفتار، زبان و شناخت بر جای می گذارد.

دکتر  علی بهادر  برنامه‌های غربالگری را مؤثرترین راه برای شناسایی زود هنگام ابتلا به نقص شنوایی در میان نوزادان دانست و  ادامه داد: نیمی از موارد کم شنوایی و ناشنوایی ها با اقدامات ساده اولیه قابل پیشگیری هستند و در بسیاری، با تشخیص زود هنگام و مدیریت مناسب به کمک جراحی و استفاده از وسایلی مانند سمعک و کاشت حلزون قابل درمان است.

دکتر بهادر اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی کودکان، با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند و بنابراین تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با امضای این تفاهم نامه، به زودی و با همکاری سازمان بهزیستی، مراکز غربالگری شنوایی نوزادان، در مراکز غربالگری نوزادان راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی استان فارس نیز در این زمینه گفت : به منظور پیشگیری و شناسایی به موقع نوزدان ناشنوا و کم شنوا طرح غربالگری شنوایی در همه بیمارستان‌هایی که بخش زایشگاه دارند فعال شده است .

موسوی  ادامه داد: در طرح غربالگری تمام نوزادان در بدو تولد مورد معاینه قرار گرفته و کودکانی که نیاز به کاشت حلزون دارند را به مراکز درمانی مربوطه برای انجام کار معرفی می‌کنیم .

مدیر کل بهزیستی استان فارس خواستار فعالیت مستمر همه بیمارستان‌ها در اجرای طرح غربالگری  کودکان و نوزادان شد و تصریح کرد : نظر به اینکه بهترین سن برای جلوگیری از ناشنوایی سه سالگی می باشد در صورت همکاری مطلوب همه بیمارستان‌ها با این سازمان آمار معلولیت جامعه ما در ۱۰تا ۲۰ سال به خصوص در بخش ناشنوایی به شدت کاهش خواهد داشت.

به گفته موسوی ناشنوایی یکی از معلولیت های شایعی است که در دنیا رایج و بر اساس آمارهای ارایه شده هم اکنون ۳۶۰ میلیون نفر با معلولیت ناشنوایی در دنیا شناسایی شده  که ۷۰ میلیون نفر ناشنوا و ما بقی کم شنوا هستند .

۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.