طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره استفاده از بخاری‌های ناایمن و فاجعه‌آفرینی آن‌ها باعث بروز نگرانی شده است. افزون بر این، عدم استحکام سازه‌ای برخی مدارس در برابر بلایای طبیعی، امکان نشت گاز یا نبود وسایل اولیه اطفای حریق از دیگر مواردی است که بسیار حادثه‌آفرینی کرده است.

حوادثی همچون آتش‌سوزی در مدرسه شهید رحیمی درودزن فارس، سوختن دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی یا حادثه آتش‌سوزی در مدرسه پسرانه مشکین شهر اردبیل نمونه‌هایی از رویدادهای ناگواری است که بر اثر عدم رعایت ایمنی بسیاری از خانواده‌ها را دچار مصیبت و زیان آسیب‌ناپذیر کرد.

سازمان آتشنشانی در سراسر کشور وظیفه بازدید از مدارس را برای بررسی وضعیت ایمنی آن برعهده دارد؛ در این میان وضعیت مدارس غیردولتی از مدارس دولتی نامناسب‌تر برآورد شده است.

چندی پیش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در نشستی خبری عنوان کرد که بیش از ۷۰درصد مدارس و مهدهای کودک در  شیراز مورد بازدید قرار گرفته‌اند و موارد ایمنی به آن‌ها تذکر داده شده است.

زیرساخت بازدید ایمنی از مدارس غیردولتی فراهم نیست

محمدهادی قانع در عین حال اعلام کرد که این مدارس دولتی بوده‌اند و یکی از مشکلات کارشناسان آتشنشانی قدیمی‌بودن ساختمان مدارس غیردولتی است که استاندارد لازم را برای تغییر کاربری نداشته‌اند؛ همچنین وی بیان کرده که بازدید از مدارس غیر انتفاعی میسر نیست و زیرساخت‌های آن تاکنون آماده نشده است.

به گفته این مقام مسئول استفاده از بخاری گازسوز در مدارس نادرست است؛ اما آموزش و پرورش به دلیل مشکلات مالی قادر به جایگزینی آن‌ها نیست.

جدای از این مسائل، بسیاری از مدارس غیردولتی در سازه‌هایی قدیمی راه‌اندازی شده‌اند، بناهایی که به‌منظور تبدیل به مدرسه اجاره داده شده‌اند و در برابر انواع خطراتی همچون زلزله و آتش‌سوزی مقاومت لازم را ندارند.

سازمان نوسازی مدارس شناسنامه ایمنی بسیاری از مدارس را تهیه کرده که باید در محلی قابل رویت نصب شود تا ضریب ایمنی مرکز آموزشی برای والدین و دانش‌آموزان به‌صورتی واضح مشخص باشد.

افزون بر این همه مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی نه‌تنها از نظر استحکام و مقاوم‌سازی بنا باید به تجهیزات استاندارد گرمایشی، تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی، نیمکت و امکانات مجهز باشند.

از دیگر مسائل بسیار مهم، نصب کپسول های مهار آتش و آموزش استفاده از آن، آموزش شماره‌های اضطراری در مواجهه با حادثه و آموزش نصب درست تجهیزات است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس درباره چرایی عدم ورود نبود زیرساخت برای بازرسی مدارس غیردولتی توسط آتشنشانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: همه مدارسی که از سازمان نوسازی مدارس تأییدیه گرفته‌اند، بدون استثنا صلاحیت سازه‌ای دارند و این سازمان به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که مدارس غیر انتفاعی در بناهایی احداث شوند که دستکم حداقل ایمنی بنا را نداشته باشند.

نصب سنسورهای اعلام حریق در مدارس اجباری می‌شود

سرفراز موصلی همچنین اظهار داشت: این اداره کل موظف است بنای مدارس را از نظر مقاومت در برابر زلزله، ایمنی برق و موارد اینچنینی بررسی کند، افزون بر این درحال تدوین و ابلاغ بخشنامه‌ای هستیم که طی آن آموزش و پرورش ملزم شود سنسورهای اعلام حریق در مدارس نصب کند.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس فارس همچنین از اختصاص  ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح سامان دهی سیستم گرمایشی مدارس یاد کرد و افزود: بر این اساس، ۲هزار و ۵۰۰ کلاس درس که در مناطق گازکشی واقع شده اند به بخاری گازی تجهیز و در ۲هزار کلاس درس در دیگر مناطق، از سیستم‌های گرمایشی تابشی، برقی، شوفاژ و همرفتی، استفاده می‌شود.
موصلی خاطرنشان کرد: به دلیل آغاز استفاده از وسایل گرمایشی در مناطق سردسیر استان از جمله آباده و اقلید در مهرماه، طرح سامان دهی سیستم گرمایشی مدارس فارس تا پایان مهر به پایان می‌رسد.

۷۵ درصد کلاس‌های درس از نظر سیستم گرمایشی استاندارد هستند
وی اعلام کرد: در استان فارس ۴۰ هزار کلاس درس وجود دارد که ۷۵ درصد آن‌ها از نظر سیستم گرمایشی کاملا استاندارد هستند.

موصلی ابراز داشت: ممکن است برخی مدارس غیردولتی از سازمان نوسازی مدارس مجوز نگرفته باشند و گاه در بعضی موارد این اتفاق رخ داده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس اظهار کرد: به‌صورت کلی هیچ محدودیتی برای ورود نیروهای آتشنشانی و کمک به افزایش ایمنی مدارس در مدارس غیردولتی وجود ندارد.

موصلی با بیان اینکه درصورت ممانعت افراد برای بازدید، اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش می‌تواند با ابلاغ بخشنامه‌ مجوز لازم را صادر کند، افزود: بازدید آتشنشانی از مدارس مربوط به ایمنی دانش‌آموزان است و صددرصد موافق آن هستیم.

سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در کنار آتشنشانی است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس خاطرنشان کرد: اگر آتشنشانی مانعی برای ورود به مدارس غیردولتی داشته است،‌ اداره کل نوسازی مدارس برای رفع مشکلات در کنار آن‌هاست؛ زیرا عملکرد این اداره کل و آتشنشانی در یک راستا قرار دارد.

موصلی در ادامه بر وجود ظرفیت‌ها برای همکاری با سازمان آتشنشانی اشاره و بر ضرورت بررسی دقیق و همه‌جانبه ایمنی مدارس به‌صورت تخصصی تاکید کرد.

۹۸۸۵ / ۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.