مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شب گذشته یک خانه با ارزش تاریخی واقع در کوچه مولا رو به روی مسجد حاج نظام واقع در بافت تاریخی شیراز تخریب شد.
مسعود منیعاتی افزود: بخش‌هایی از سقف‌ این خانه که از زیبایی منحصر به فردی نیز برخوردار بود در سالهای گذشته تخریب شد و مالک آن نیز به دنبال ساخت هتل به جای این خانه تاریخی بود.
وی ادامه داد: گویا مالک این هتل مجوز تخریب آن را از اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس اخذ کرده است.
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: این خانه از ارزش های تاریخی منحصربه فردی برخوردار بوده که بخش از آن شامل معماری،گچ بری، نقش برجسته ، موزائیک کاری و نقاشی‌های سقف ، دیواره و سردر ورودی می شود.
وی به این موضوع نیز اشاره کرد که این خانه هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده است.
منیعاتی گفت:‌گویا در حکم تخریب این خانه تاریخی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس صادر شده نیز آمده است که سردر و کلیه متعلقات تاریخی این بنا باید حفظ شود اما مالک آن شب گذشته با لودر شروع به تخریب کلی بنا کرده است.

ماموریت تهران هنگام تخریب خانه تاریخی 
سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد،فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار ایرنا در زمینه تخریب خانه تاریخی اظهار داشت: در حال حاضر در  استان فارس حضور ندارم و برای ماموریت به تهران سفر کرده ام و بعد در این زمینه اظهارنظر خواهم کرد.
خبرنگار ایرنا صبح امروز اقدام به برقراری تماس با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی وی، برای اطلاع از دلیل تخریب این خانه تاریخی در شب گذشته کرد اما این افراد تا لحظه انتشار این خبر پاسخی به تماس‌ها ندادند.

 تاریکی برای تخریب خانه های تاریخی
تخریب خانه های تاریخی در شیراز سابقه ای چندین ساله دارد در حالی که این خانه ها ظرفیتی برای رونق دهی به بافت تاریخی این کلان شهر و اقتصاد مرکز استان فارس محسوب می شوند اما با مجوز و بدون مجوز شبانگاهان به جانشان حمله می شود.
شامگاه ۱۴ خرداد ۹۸ تخریب خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز رقم خورد که فعالان میراث فرهنگی آن را تاریخی ،ارزشمند و با ویژگی های منحصر به فرد توصیف کردند.
تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات سابقه‌ای چندساله دارد که در یک نمونه آن دو خانه تاریخی ثبت ملی شده اوایل اسفندماه ۹۶ به صورت شبانه تخریب شد.
خانه های تاریخی سلیمی و منتصری شیراز که هر دو دهم خرداد ۱۳۸۲ ثبت ملی شده بودند، چهارم اسفند ۱۳۹۶ تخریب شدند و به تاریخ پیوستند.

گفته شده که برخی افراد دارای نفوذ در استان فارس اقدام به تخریب این بناهای تاریخی می کنند که هنوز ابعاد این موضوع به صورت دقیق مشخص نشده است.

بافت تاریخی شیراز و خانه های باارزش این شهر اغلب در اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) قرار دارد.

۹۸۷۳ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.