تعبیه گیت برقی ورودی در میانه سالن جلسات علنی شورای شهر شیراز،موضوعی بود که چهارشنبه در بدو ورود حاضرین را غافلگیر کرد.

این اقدام در طول پنج دوره گذشته شورای اسلامی شهر شیراز بی سابقه بود که محل نشستن اعضای شورا با مدعوین این جلسات که شامل مدیران، معاونین سازمانهای زیر مجموعه شهرداری شیراز و همچنین خبرنگاران هستند جدا شود.

با این اقدام تنها اعضای شورای شهر شیراز و کارمندان رسمی این نهاد با ثبت اثر انگشت می توانند به صحن علنی ورود پیدا کنند و از ورود سایر افراد از جمله خبرنگاران که در گذشته بعد از اتمام جلسات در این محل حاضر و به گفت و گو و مصاحبه با اعضا می پرداختند جلوگیری شده است.

در طول پنج دوره گذشته شورای شهر شیراز،خبرنگاران و اصحاب رسانه هیچ گاه مزاحمتی در حین برگزاری جلسات این نهاد ایجاد نکرده و اغلب این قشر نیز امروز در مواجهه با قرار دادن این دستگاه کنترل کننده ورود و خروج صحن شورا متعجب شدند.

قرار دادن این دستگاه حتی با واکنش برخی از اعضای شورای شهر از جمله لیلا دودمان و سولماز دهقانی نیز مواجه شد و این اعضا هنگام ورود و خروج به صحن نسبت به قرار دادن این دستگاه واکنش منفی از خود نشان دادند.

به گفته یکی از کارکنان صحن شورای شهر شیراز نصب این دستگاه حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه درپی داشته و این درحالی است که از ماه جاری حقوق برخی کارکنان این نهاد خصوصا حوزه خدماتی نیز با کاهش زیادی مواجه بوده است.

شهردار شیراز: مدیر مدنظرتان منصوب می شد تذکر نمی دادید

در ابتدای شروع یکصد و سومین جلسه شورای شهر شیراز نواب قائدی عضو این شورا نطق تندی پیرامون عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد که با واکنش شهردار شیراز مواجه شد.

حیدر اسکندرپور بعد از نطق قائدی خطاب به او گفت: اگر مدیران مدنظرتان در بدنه شهرداری شیراز منصوب می شدند هرگز این تذکرات را نمی‌دادید.

این سخن اسکندرپور با واکنش رئیس شورای شهر شیراز قطع شد و عبدالرزاق موسوی دراین باره،گفت: اعضای شورای شهر شیراز وظیفه نظارت و حتی نقد عملکرد شهرداری را برعهده دارند و بهتر است شهردار شیراز با صعه صدر بیشتری و در جلسه آینده بصورت مکتوب به این موارد پاسخ دهد.

انتقاد تند قائدی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز به نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا در شهرداری اشاره کرد و گفت: بر همه روشن است که حمل و نقل نقشی اساسی در زندگی شهری امروز دارد و ماهیت پیچیده و چند وجهی حمل و نقل این نیازمندی را ایجاد کرده که طرح‌های مورد نظر در این حوزه از پشتوانه علمی لازم و مطالعه جامع و کافی برخوردار باشد.

نواب قائدی ادامه داد: علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی پی در پی همچنان معضلاتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شیراز وجود دارد که غالبا مدیریتی و کماکان پا بر جا است.

مطالعات چه شد؟

وی در ادامه سخنان خود به چند مورد از این دست مشکلات اشاره کرده و گفت: بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز طی فرآیندی چالش برانگیز در اواخر سال ۹۳ به دانشگاه شیراز واگذار و مقرر شد که طی مدت ۳۰ ماه یعنی تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ انجام مطالعات پایان یافته و کلیه مصوبات لازم آن اخذ شود.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه به دلیل ضعف‌های آشکار مدیریتی، این پروژه در پایان مهلت مذکور به اتمام نرسید و از پیشرفت قابل قبولی نیز برخوردار نبود و از همین رو، موضوع تمدید قرارداد مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به منظور سرعت بخشی به اتمام این قرارداد، طی تکالیف بودجه سال ۹۷ و ۹۸ مهلت‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شد،گفت: با کمال تاسف این مهلت‌ها نیز منقضی گردید و امروز بعد از گذشت ۵۴ ماه همچنان مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز به اتمام نرسیده است.

قائدی اضافه کرد: نقص‌های موجود در ساختار خصوصی‌سازی خدمات اتوبوسرانی که مدت زیادی از شروع آن می‌گذرد سبب شده که علی‌رغم هزینه‌کرد مبلغ بسیار زیادی تحت عنوان یارانه سالانه، همچنان خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه نشده و مشکلات زیادی نیز برای رانندگان، بهره‌برداران و شرکت‌های فعال در این زمینه ایجاد شود.

وی عنوان کرد: موضوع اصلاح خصوصی‌سازی خدمات اتوبوسرانی در ابتدای سال گذشته در کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به سبب پیچیده بودن موضوع مقرر شد تا معاونت حمل و نقل با اخذ مشاوری ذیصلاح که تجربه انجام چنین کاری در سایر کلان شهرها را داشته باشد، چگونگی اعمال این اصلاح را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

عضو شورای شهر شیراز افزود: متاسفانه این موضوع در سال ۹۷ به سرانجام نرسید و برای پیشبرد سریع آن در ردیف بودجه سال جاری اداره کل مطالعات حمل و نقل اعتبار لازم برای آن پیش‌بینی شد و با این وجود و با گذشت نیمی از سال جاری حتی قرارداد انجام این مطالعه نیز منعقد نشده است.

او اظهار داشت: ایمن‌سازی کمربندی که سالهاست به عنوان یکی از ناایمن‌ترین معابر در سطح کشور قلمداد می‌شود از ابتدای شروع به کار شورای پنجم اسلامی شهر مورد توجه بوده است.

قائدی با بیان اینکه به واسطه اهمیت موضوع کمربندی شیراز و مصوبات شورای ترافیک استان در این خصوص، در تکالیف بودجه سال ۹۷ و بودجه سال جاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور ۹۸ مهلت انجام آن در نظر گرفته شده اما متاسفانه با گذشت مهلت مذکور این موضوع همچنان عملیاتی نشده است،گفت: آیا مصوبات شورا که در قانون اساسی رعایت آنها برای استانداران، فرمانداران و سایر مقامات دولتی به عنوان یک الزام ذکر شده، برای حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز بی‌اهمیت است؟

وی ادامه داد: در رابطه با مدیریت پارکینگ‌ها نیز کاستی‌های زیادی مشاهده می‌شود و موضوع هوشمندسازی پارکینگ‌ها در تکالیف بودجه سال ۹۷ و ۹۸ شهرداری شیراز مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور ماه ۹۸ نیز مهلت انجام آن در نظر گرفته شده اما همچون بسیاری از موارد دیگر،مشخص نیست که چرا این پروژه که از سال ۹۷ و حتی قبل‌تر از آن مطرح بوده به سرانجام نرسیده و نیاز شهر و شهروندان همچنان بی‌پاسخ مانده است؟

قائدی پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها را از دیگر مصادیق آشکار بی‌نظمی در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز دانست و افزود: روند اجرای بسیاری از پل‌ها مانند پل عابر پیاده جنب خیابان محراب واقع در بولوار مدرس،بسیار طولانی شده است و برخی از پل‌ها علی‌رغم اینکه مدت زیادی از نصب اولیه برخی از قطعات و تجهیزات آنها گذشته، مانند پل روبروی خیابان شهیدان مشکل‌گشا اما همچنان بلاتکلیف رها شده و به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در رابطه با خط‌کشی معابر نیز وضعیت بغرنجی در سطح شهر مشاهده می‌شود، از یک سو شعار تلاش برای اصلاح فرهنگ ترافیک داده می‌شود و از سویی دیگر عدم وجود زیرساخت‌های لازم که خط کشی معابر از جمله مهم‌ترین آنها است، تلاش‌ها را کم اثر و خنثی نموده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه نابسامان مدیریت حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری این شهر به گونه‌ای است که تقریبا نمی‌توان امیدی به انجام امور برنامه‌ریزی شده در آن داشت،گفت: حتی ساده‌ترین موارد مانند نصب چراغ راهنمایی در یک نقطه از شهر که نه به عملیات عمرانی خاصی نیاز دارد و نه بودجه هنگفتی را طلب می‌کند، چیزی در حدود ۸ ماه زمان می‌برد.

قائدی در پایان تاکید کرد: با این اوصاف چگونه می‌توان تحقق موارد کلان را در این حوزه انتظار داشت؟ مواردی که امروز مطرح شد، تنها بخشی از کاستی‌های موجود در حوزه این معاونت بود که تاکنون بارها، هم به مدیران این حوزه و هم به شهردار شیراز در این موارد تذکرات متعددی داده شده اما افسوس که این تذکرات تاکنون راه به جایی نبرده است.

تصویب نرخ کرایه جابجایی شبانه مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شیراز

در ادامه جلسه امروز شورای شهر شیراز،لایحه شهرداری این شهر مبنی بر نرخ کرایه جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شیراز در سال ۹۸ شامل ناوگان اتوبوس، مینی بوس و تاکسی با رای اکثریت اعضاء شورای شهر شیراز به تصویب رسید.

با تصویب این لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود نسبت به اجرایی کردن نرخ کرایه جابجایی مسافر در ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در سال ۹۸ اقدام کند.

بنابر این لایحه، نرخ کرایه نقدی ناوگان اتوبوس و مینی بوس نسبت به سال ۹۷ بدون تغییر است و نرخ کرایه در خطوط محور شمال غرب بدون احتساب ورودی محاسبه خواهد شد.

همچنین به ازای هر تراکنش پرداخت کرایه (نفر سفر) مبلغ ۲۵۰ریال بابت هزینه‌های سامانه پرداخت الکترونیک، به نرخ کرایه کارتی ناوگان اتوبوس، مینی بوس و خطوط شبانه سازمان اضافه خواهد شد.

در این لایحه، نرخ تاکسی های فعال در فرودگاه، بی سیم، ترمینال، راه‌آهن و شرکتهای حمل و نقل مشمول ۲۰درصد افزایش ازساعت ۲۲:۳۰ تا ۶صبح می‌شود و در صورت خرابی دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌ها و مینی بوس ها از مسافران کرایه‌ای دریافت نخواهد شد و سازمان بایستی این موضوع را به نخو مقتضی در داخل ناوگان اطلاع رسانی کند.

بر اساس این طرح شهرداری شیراز و سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر این شهر نیز مکلف است در سال ۹۸ اقدامات لازم را برای الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی های شهر شیراز انجام دهد.

همچنین شهرداری شیراز مکلف است لایحه‌ی نرخ کرایه جابجایی مسافر در سال ۹۹ را تا پایان اردیبهشت سال۹۹و نرخ کرایه خطوط تاکسی مبدا-مقصدی را درلایحه جداگانه‌ای به شورا ارائه کند.

انتخاب نقطه‌ خاکسپاری پیکر شهدای گمنام

در ادامه این جلسه طرح جمعی از اعضای شورا مبنی بر بررسی دستورالعمل انتخاب نقطه خاکسپاری پیکر مطهر شهدای گمنام درمحدوده و حریم شهر شیراز درصحن علنی شورا تصویب شد.

با تصویب این طرح، شهرداری شیراز مکلف است در راستای هماهنگی با بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس در نحوه‌ی انتخاب نقطه خاکسپاری پیکر مطهر شهدای گمنام در محدوده و حریم شهر شیراز معیارهای زیر راعایت کنند.

بنابر این دستورالعمل زمین محل خاکسپاری نباید محل منازعه یا شبهه، غصبی، وقفی، اجاره ای، امانی، مصادره ای و مشهور به بدنامی باشد.

طهارت اراضی، دارابودن وضعیت مناسب فرهنگی و اجتماعی برای کاربری با نگاه زیارتی، دسترسی مناسب و بدون محدودیت نقطه خاکسپاری به گونه‌ای که ترجیحا خارج از محدوده شهری(به لحاظ بعید بودن فاصله ) نباشد.

وجود امنیت، آرامش‌بخش بودن و قابلیت برگزاری مراسم و اقامه نماز، سلسله مراتب تشرف حضور، ترتیب، توالی و آمادگی مخاطب با طهارت روحانی و جسمانی از الزامات نگاه زیارتی است و نگاه زیارتی در تعارض با نگاه نمادین، تشریفاتی، فرمایشی و در تضاد با نگاه غربی ها همچون نماد سرباز گمنام در فرامرزها است.

توجه به استقلال مکانی و هویت مستقل نقطه خاکسپاری در وضعیت فعلی و آینده، عدم تعارض با طرح‌های هادی روستاهای پیرامونی و طرح های تفصیلی و جامع مصوب و عدم تغییر کاربری نقطه به عنوان الزامات هویت مستقل،دارابودن حریم مناسب، مشخص و نسبتا وسیع نقطه به عنوان الزامات استقلال مکانی است.

عدم همجواری با وسایل نامانوس مثل اسباب بازی ها و بناهای نامناسب مانند رستوران و کافی شاپ از الزامات این طرح است.

براسا این طرح خاکسپاری در امامزاده، مصلی، مسجد، روستا، آرامستان، گلزار شهدا، میدان شهری، قدمگاه و اماکن متبرکه و محوطه سازمان‌ها در دستورکار قرار ندارد.

محدودیت دسترسی به لحاظ زمانی و قابلیت زیارت در طول شبانه‌روز نداشته و همچنین در شاهراه ها و مسیرهای اصلی تردد عمومی باشد اما پرتردد از منظر شلوغی، ترافیک و سرو صدای وسیله نقلیه نیز نباشد.

تصویب تفریغ بودجه ۹۸ شهرداری

در این جلسه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷شهرداری شیراز نیز تصویب شد.

با موافقت اعضای شورای اسلامی، مصوبه شورا مبنی بر نحوه تامین منابع مالی در تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری شیراز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اصلاح و مقرر شد منابع مالی اجرای پروژه در قرارداد از طریق واگذاری زمین یا تهاتر با عوارض ساختمانی و تغییر کاربری، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مجاورخطوط قطار شهری موضوع مصوبه شورا همچنین از محل منابع داخلی، منابع عمومی دولت، اوراق مشارکت و سایر منابع پیش‌بینی‌شده تأمین اعتبار شود.

در این جلسه همچنین ابراهیم صبوری،قاسم مقیمی و نواب قائدی به عنوان اعضای شورا برای عضویت در کمیته سفرهای خارجی اعزام ماموران و هیات‌های شهرداری شیراز به خارج از کشور به مدت یکسال انتخاب شدند.

۹۸۷۳ / ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.