این شاعر و نویسنده شیراز زاده ۱۶ آذرماه سال ۱۳۱۵ بود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی را در همین رشته دریافت کرد.

خائفی برای تحصیلات تکمیلی رشته علوم اجتماعی را در تهران برگزید و در ادامه به سمت مسئول تبلیغات و انتشارات کمیته پیکار با بی‌سوادی منصوب شد.

شاعر و نویسنده نامی در وزارت فرهنگ و هنر وقت مسئولیت داشت و مدتی نیز ریاست کتابخانه ملی فارس را برعهده گرفت و نیز سرپرست مرکز حافظ‌شناسی بود.

اولین مجموعه شعر پرویز خائفی با عنوان «حصار» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعر به‌شمار می‌رود. 

خائفی همچنین پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص اشعار حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است. 

مدیر انتشارات نوید شیراز که ناشر بسیاری از آثار پرویز خائفی است به خبرنگار ایرنا گفت: شخصیت این نویسنده و هنرمند را باید از چند بعد بررسی کرد. در شعر و در حوزه ادبیات کلاسیک و معاصر بسیار مطلع بود و در حافظ شناسی آثاری با دیدگاهی  متفاوت خلق کرد.

داریوش نویدگویی افزود: کتاب‌های شعر پرویز خائفی به‌روز است؛ بدین‌معنا که بین آثاری که چهار دهه پیش سروده است تا به‌امروز تفاوت دیده می‌شود و حرف‌های تازه‌ای دارد و واژه‌هایی نو در آن به کار رفته است.

او خائفی را دارای شخصیتی منحصربه‌فرد دانست و خاطرنشان کرد: او نویسنده‌ای بود که در زندگی واقعی‌اش هم به غایت هنرمند بود.

نویدگویی با بیان اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب همواره از آثار و احوال او جویا می‌شدند، مرگ این نویسنده، شاعر و حافظ‌پژوه را ضایعه‌ای دردناک برای کشور و جامعه ادبی توصیف کرد.

پرویز خائفی به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود؛ اما شامگاه دوشنبه از دنیا رفت.

به گفته خانواده این نویسنده، در صورتی که امکان دفن وی در آرامگاه حافظیه میسر نشود، مراسم بدرقه با پیکر او در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۸ شهریور در دارالرحمه شیراز برگزار می‌شود؛ همچنین مراسم یادبود پرویز خائفی روز جمعه ۲۸ شهریورماه برگزار می‌شود.

۹۸۸۵ / ۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.