در این همایش یک روزه، رفتارها و عادات، باورها و عقاید، سبک زندگی مدرن، میزان درآمد و شناخت طبقات مختلف جامعه چین و توقعات آن‌ها از گردشگری در کشورهای دیگر مطرح شد و صاحب‌نظران درباره بهترین روش‌های جذب گردشگری چینی تبادل نظر و گفت‌وگو کردند.  

پروفسور ولفگانگ جرج آرلت، عضو رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و رئیس موسسه تحقیقات گردشگری بین الملل چین و نیز استاد دانشگاه آلمان، سخنران اصلی این همایش بود.

او که سال‌ها وقت صرف شناخت گردشگری چین و روش‌های جذب توریست کرده است، با سفر به سراسر جهان راه‌های جذب گردشگر را به گردانندگان تورها آموزش می‌دهد.

این استاد دانشگاه پژوهش‌های بسیاری را درباره نحوه رفتار و فرهنگ و آیین چینی‌ها در سفر انجام داده است و روز دوشنبه در ارائه‌ای در پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز بخشی از این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار داد.  

وقتی از گردشگر چینی حرف می‌زنیم، از که سخن می‌گوییم؟

به گفته آرلت وقتی از گردشگری چین صحبت می‌کنیم، درواقع تنها از ۱۰ درصد جامعه چین صحبت می‌کنیم که درآمدی آنچنان بسیار دارند که باید بر روی جذب آن‌ها به عنوان گردشگر سرمایه‌گذاری کرد.

او افزود: یک درصد جامعه چین بسیار ثروتمند هستند که معادل ۱۵ میلیون نفر است و ۱۳۵ میلیون نفر هم از قشر مرفه هستند که به‌تازگی با فرهنگ سفر کردن آشنا شده‌اند.  

این عضو سازمان جهانی گردشگری درباره نحوه تامین مخارج سفر توسط چینی‌ها گفت: چینی‌ها از درآمدشان سفر نمی‌روند، آنها از ثروتی که پس‌انداز کرده‌اند برای مخارج سفر استفاده می‌کنند.

بنا بر تحقیقات آرلت، چینی‌ها به سفر کردن علاقه‌مند نبوده اند و تا ۲۰ سال پیش حتی پاسپورت نداشتند و برای خروج از چین باید ۶ ماه هزینه می‌کردند و امور اداری مختلف را طی می‌کردند تا پاسپورتی که ویزا هم بود و با این حساب یک‌بار مصرف به‌شمار می‌رفت، دریافت کنند.

بنا بر تحقیقات پروفسور آرلت، چینی‌ها به سفر کردن علاقه‌مند نبوده اند و تا ۲۰ سال پیش بیشتر آنها حتی پاسپورت نداشتند.

آرلت خاطرنشان کرد: سفر به مرور به ذهن چینی‌ها خطور کرد و آن‌ها امروز به بزرگترین گردشگرفرست جهان بدل شده‌اند، کشوری با توریست‌هایی که بیشترین ولخرجی‌ها را می‌کنند و این برای کشورهای توریستی به‌معنای فرصت است.

ایران پیام میزبانی برای چینی‌ها فرستاده است

او درباره حذف ویزای ایران برای چینی‌ها گفت: چینی‌ها مردمی‌ هستند که علاقه‌ دارند مهم پنداشته شوند و ایران با سیاست حذف ویزا برای آن‌ها ورودشان را به آسان کرد و البته این پیام را به آن‌ها داد که ما پذیرای حضور شما هستیم و از شما میزبانی می‌کنیم.

این استاد دانشگاه چین خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها برنامه‌ای برای جذب توریست چینی ندارند، اما تحقیقات بسیاری برای کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی و هند انجام داده‌ایم که بتوانند گردشگران چینی را به کشورشان براساس برنامه‌ریزی و با راهبردهایی خاص دعوت کنند.

بنیانگذار موسسه تحقیقاتی گردشگری خروجی چین، با بیان اینکه مشکلات محیطی و فرهنگ غذایی چینی‌ها یکی از بیشترین مشکلات آن‌ها در سفر به ایران است، افزود: در عین حال ایران در زمره جذاب‌ترین کشورها برای چینی‌هاست.

آسمان ایران، رویای توریست‌های چینی است

او در این باره توضیح داد: تاریخ و فرهنگ ایران و برخورداری از شهرهایی بزرگ با آلودگی‌های کم از ویژگی‌های مهم ایران است. در شهرهای ایران می‌توان ماه کامل را در شب دید، این اتفاقی است که برای ساکنان کلان‌شهرهای ایران عادی است؛‌ اما برای چینی‌ها رویایی است چون آلودگی شهری به آن‌ها اجازه دیدن آسمان شب را نمی‌دهد بنابراین بهره‌برداری از زیبایی‌ها و مواهب طبیعی و خدادادی ایران بهترین منبع جذب توریست است.

این استاد دانشگاه درباره سابقه سفر و شناخت جغرافیایی چینی‌ها نیز گفت: اولین دانشمند علوم جغرافیایی چین حتی از این کشور خارج نشده بود، ابن بطوطه برای شناخت جامعه مسلمان چین به این کشور سفر کرد و مارکوپولو نیز یکی از کسانی بود که چین را به‌عنوان یکی از مسیرهای عبوری امن خود برگزید، این سابقه نشان می دهد پدیده سفر برای چینی‌ها تازه و جذاب است.

او ادامه داد: در دوران جدید حکومت چین کم‌کم درها را برای خروج مردم از کشور باز کرد و اجازه داد آن‌ها برای مسافرت از کشور خارج شوند.

چین در اولویت جذب گردشگر 

در ادامه این نشست رئیس بخش گردشگری و هتل‌داری دانشگاه شیراز نیز درباره چگونگی جذب گردشگر چینی به استان فارس سخن گفت.  

مسلم باقری با استناد به طرح بازنگری و بهنگام‌سازی فهرست کشورهای بازارهای هدف ایران، گفت: براساس  این طرح، چین در رده نخستین کشوری قرار دارد که باید از لحاظ جذب گردشگر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و پس از آن، کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه و عمان در اولویت‌های جذب گردشگر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری فارس در دانشگاه شیراز عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در جذب گردشگر این است که سیاستگذاران نمی‌دانند اولویت با کدام گونه گردشگری است.

باقری بیان داشت: برای استان فارس پنج گونه گردشگری تعریف شده تعریف شده است که عبارت‌اند از تاریخی فرهنگی، سلامت، طبیعت‌گردی، مذهبی و دیدار اقوام. بر این اساس، هم بازارهای هدف مشخص است و هم منابع سرمایه‌گذاری.

او ادامه داد: استان فارس و شیراز باید بر اساس ظرفیت‌های تعریف‌شده بیشترین تعداد گردشگران چینی را جذب کند و در زمینه بازاریابی در این حوزه گام‌های استوارتری بردارد.

فارس باید به مقصد اصلی گردشگری چینی‌ها بدل شود

به گفته این استاد دانشگاه، اشتراکات فرهنگی ایران با کشور چین چنان بسیار است که با سرمایه‌گذاری درست می‌توان ایران را به مقصد اصلی گردشگری چینی‌ها بدل کرد.

از منظر این فعال عرصه گردشگری، ارتباطات فرهنگی ایران و چین به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد؛ همچنین علاقه چینی‌ها به میراث تاریخی و فرهنگی ایران و نیز  روابط سیاسی مطلوب ایران و چین، امکان بسیاری برای گردشگری چینی‌ها در ایران فراهم آورده است.

چینی‌ها گردشگرانی هستند که خوب پول خرج می‌کنند و می‌توانند به بازار گردشگری ایران رونق بخشند.

باقری عنوان کرد: ۱۴۱ میلیون نفر از جمعیت چینی‌ها در سال ۲۰۱۸ به جای‌جای جهان سفر کرده‌اند و ۲۷۷میلیارد دلار در این سفرها هزینه کرده‌اند؛ بنابراین چینی‌ها گردشگرانی هستند که خوب پول خرج می‌کنند و می‌توانند به بازار گردشگری ایران رونق بخشند.

او ادامه داد: با وجود این ظرفیت بسیار، ایران در جذب گردشگر چینی حتی در بین ۲۰ کشور اول جهان نیز قرار نمی‌گیرد و در سال ۹۶ تنها  ۶۸هزار و ۹۶۹ نفر گردشگر چینی وارد ایران شده‌اند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد کاهش داشته است.

این استاد دانشگاه جذب یک درصد از جامعه گردشگر چینی را به‌عنوان هدفی مناسب در شرایط فعلی عنوان کرد و دلیل عدم استقبال چینی‌ها از ایران را شناخت اندک از ظرفیت‌های ایران، تنوع غذایی محدود و فزونی پیام‌های ایران‌هراسانه در رسانه‌های خارجی و فضای مجازی عنوان کرد.

اینفلوئنسرها را دعوت کنیم

باقری البته راهکار این مشکلات را ارتقای برند صنعت گردشگری ایران از طریق تبلیغات، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و دعوت از اینفلوئنسرهای چینی عنوان کرد.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام دنبال‌کنندگان بسیاری دارند و یکی از گزینه‌های مطلوب برای تبلیغات در دنیای مجازی به شمار می‌روند.

وی همچنین بیان داشت: ایجاد سایت جامع گردشگری کشور و استان فارس به زبان چینی و ایجاد زیرساخت‌ در بازار گردشگری و نیز نظارت دولت بر فروشندگان خرد سوغات و صنایع دستی باعث ایجاد چهره‌ای مناسب از ایران برای گردشگران چینی خواهد شد.

این همایش تخصصی یک روزه با حضور فعالان عرصه گردشگری در بخش‌های خصوصی و دولتی و با دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه شد و در آن راهکارها و روش‌ها و امکانات موجود برای جذب بیشتر توریست چینی مطرح شد.

۹۸۸۵/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.