محمد ابراهیم انصاری لاری یکشنبه شب ۱۷شهریورماه در پنجمین سوگواره حسینی حدیث نینوا که به میزبانی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در تالار احسان شیراز برگزار شد، عنوان کرد: نواندیشان دینی در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری با تمرکز بر عاشورا نگاشته‌اند که در همه این پژوهش‌ها بر بعد امتناع حضرت امام حسین(ع) از بیعت متمرکز شده‌اند و کمتر تحقیقی وجود دارد که به انگیزه و دلایل امتناع امام حسین (ع) از بیعت با یزید پرداخته باشد.

وی با بیان اینکه دو نظریه کلی و عمومی از قدیم درباره واقعه عاشورا وجود داشته است، گفت: همه مباحث موجود در این نظریه‌ها به امتناع از بیعت بازمی‌گردد و به دلایل عدم بیعت نپرداخته است.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: بعد فردی، شخصیت منحصر به فرد امام حسین (ع) به عنوان نوه پیامبر(ص) و پرورش‌یافته بیت علوی و نبوی به امام شخصیت حقوقی می‌بخشید و از سوی دیگر وجهه عمومی ایشان که با مسئولیت اجتماعی همراه بود، او را به عنوان زعیم مسلمین که محور اصلی آن به امر به معروف و نهی از منکر بازمی‌گردد، معرفی می‌کرد.

انصاری لاری افزود: معمولاً در معرفی امام حسین (ع) و توضیح واقعه عاشورا بعد سیاسی و ایدئولوژیک پررنگ‌تر و بعد تبلیغی را با تکیه بر خشونت مطرح می‌کنیم و از بقیه مسائل غافل می‌شویم.

فعال سیاسی اصلاح طلب و عاشوراپژوه گفت : اگر امام حسین (ع) را از منظر فردیت، معرفت و حریت بشناسیم در می‌یابیم که وی در دنیای امروز جایگاهی متشخص یافته است و از این منظر می‌توانیم پیام عاشورا را خارج از حوزه تشیع و اسلام و خارج از حوزه ادیان برای همه انسان‌ها مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: اگر امام حسین (ع) را از منظر فردیت، معرفت و حریت بشناسیم در می‌یابیم که وی در دنیای امروز جایگاهی متشخص یافته است و از این منظر می‌توانیم پیام عاشورا را خارج از حوزه تشیع و اسلام و خارج از حوزه ادیان برای همه انسان‌ها مطرح کنیم و این وظیفه مهمی است که بر عهده پژوهشگران تاریخ اسلام است.

استاندار اسبق فارس بیان کرد: معرفت، حریت و فردیت آنقدر برای امام مهم بود که حتی اگر از بعد اجتماعی او هم صرف نظر کنیم، باز می‌توان دریافت که وی به خاطر این فردیت ممتاز با یزید بیعت نمی‌کرد.

انصاری لاری با بیان اینکه هرکس به اندازه معرفتی که دارد برای زندگی خود استانداردهایی را تعریف می‌کند و برای خود حریت قائل می‌شود و براساس فردیت که ریشه در تربیت خانوادگی و محیط دارد، از دیگران ممتاز می‌شود، گفت:امام حسین (ع) که از کوثر معرفت نبوی و علوی و از حریت و تربیت در دامان زهرا (س) و علی (ع) برخوردار بوده است، نمی‌تواند با استانداردهای تعریف شده در نظام اموی زندگی کند.

وی افزود: حداقلِ شاخص‌های مورد انتظار امام حسین (ع) در نظام اموی یافت نمی‌شود و اگر بیعت با یزید را بر نمی تابد برای این است که از حکومتی که مردم از استانداردهای عادی زندگی برخوردار نیستند، مایوس است.

انصاری لاری گفت: اگر می‌خواهیم امروز از امام حسین  (ع) درس بگیریم همه باید به معرفت، حریت و فردیت بازگردیم؛ چراکه دامنه همه فسادها و تباهی‌ها و آلودگی‌ها در همه زمینه‌ها به علت دوری از این سه محور است.

ویژگی بارز امام حسین (ع) شهادت ایشان است

حجت‌الاسلام قاسم کاکایی استاد دانشگاه شیراز نیز در این مراسم، ویژگی برجسته امام حسین (ع) را شهادت دانست و گفت: او را سیدالشهدا می‌گوییم پس هر چه درباره امام حسین (ع) می‌گوییم باید درباره ماهیت شهادت باشد.

وی بیان کرد: شهادت چهار بعد دارد که در هر زمان، یکی از ابعاد پررنگ‌تر می‌شود؛ همچنین سرخی و سیاهی علم‌های عاشورا مربوط به همین چهار بعد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در تشریح ابعاد یادشده، نخست به بعد سیاسی شهادت اشاره کرد و بیان داشت: امام حسین (ع) واقعا علیه یزید و حکومت وقت شورید و برای ساقط کردن حکومت راهی مبارزه شد و در راه هدفی که ایجاد حکومت بود، به شهادت هم رسید و نماد این بُعد شمشیر است.

کاکایی بعد حماسی واقعه کربلا را یکی از ابعاد تأثیرگذار در انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: شهادت در این بعد به منزله یک استراتژی برای امام حسین (ع) مطرح می‌شد و این شعار که خون بر شمشیر پیروز است، از نشانه‌های توجه به آثار حماسی شهادت است.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: امام حسین (ع) شهید شد که با این خون رسوایی یزید و یزیدیان را در عالم برملا کند؛ بنابراین نماد بعد حماسی کربلا نه شمشیر که خون است و در شعارهای قبل از انقلاب هم مطرح بود و رنگ آن سرخ است.

وی ادامه داد: شهادت اباعبدالله از منظر عاطفی و تراژیک در مرثیه شاعرانی همچون محتشم کاشانی تقویت شده است که در این منظر، بیشتر جنبه مظلومیت مطرح است.

کاکایی با اشاره به این نکته که حادثه کربلا بعدی عرفانی نیز دارد، این جلوه را اصل و اساس خواند و بقیه را همگی شعباتی از این جریان معامله با خدا دانست.

وی با تأکید بر اینکه این چهار بعد از هم گسستنی نیست، ابراز داشت: جبهه‌های جنگ تحمیلی یکی از زیباترین صحنه هایی بود که همه این ابعاد را در کنار هم نشان می‌داد و رزمندگان شهادت را با حافظ می‌سرودند و با عشق امام مقابل دشمن می‌ایستادند.

 این استاد دانشگاه گفت: در بعد عرفانی به راه نجات و چراغ هدایت نیاز داریم و اسوه عارفان و چراغ همه عرفا عشق غریب به حضرت اباعبدالله است و از همین رو است که حادثه کربلا در پیام و محتوا جاودان شده است.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.