نبود قوانین مشخص، ثبت نشدن فعالیتها در سامانه‌های قانونی، نداشتن نماد الکترونیکی و همچنین عدم انسجام می تواند کسب و کارهای الکترونیک را با چالش مواجه کند.

یکی از مواردی که در نشست تخصصی چالش های کسب و کار اینترنتی با حضور فعالان این بخش در فارس مطرح شد لزوم ساماندهی این نوع کسب و کارها بود.

نماد الکترونیکی ، فرصتی برای تجارت 

سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور بحث رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی را فرصتی برای این مشاغل دانست و گفت: مدت زمان زیادی در کشور این بحث مطرح بوده که تا دو ماه آینده رتبه بندی این کسب و کارها در کشور اجرایی می شود.
بهنام امیری چهارشنبه در این نشست تخصصی در اتاق بازرگانی فارس، بیان کرد: بر این اساس امتیازدهی به کسب و کارها حول دو محور اصلی سوابق عملکرد و توانمندی کسب و کار مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این رتبه بندی با هدف ساماندهی فعالیت کسب وکارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صادر می‌شود اظهارداشت: در این امتیازدهی سوابق یک ساله کسب و کارهای اینترنتی بررسی و به صورت کد به مصرف کننده اعلام می شود.
امیری اضافه کرد: کسب و کارهای اینترنتی بر اساس دارای یک تا پنج ستاره رتبه بندی و اعتبار سنجی آنها برای مدت دو سال صادر می شود که فراخوان اجرایی شدن این برنامه به زودی اعلام می شود.
وی ادامه داد: نماد اعتماد الکترونیکی، نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می‌شود و به کسب و کارهای اینترنتی قانونمند با هدف رتبه ‌بندی و اعتبارسنجی اعطا می شود.
امیری با بیان اینکه در حوزه نماد اعتماد اتفاق های خوبی برنامه ریزی شده است عنوان داشت: فرآیند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شامل ثبت درخواست در وب سایت نماد، احراز هویت متقاضی، ارزیابی وب سایت کسب و کار اینترنتی و اخذ تعهدنامه الکترونیکی و اعطای نماد الکترونیکی است که یک فرآیند ساده برای فعالان این بخش است.
وی اضافه کرد: همچنین دیگر برنامه هایی از جمله ایجاد پنجره واحد کسب و کارهای اینترنتی، سامانه یکپارچه شکایت، پایشگر هوشمند و پایشگر سیستمی و سیستمی کردن فرآیند اعطا در حوزه کسب و کارهای اینترنتی تهیه و تدوین شده است که به زودی در کشور اجرا می شوند.
امیری افزود: اصلاح ساختار هزینه‌های اقتصاد کلان از طریق بهبود نظام توزیع، هدایت سرمایه‌های خرد به سوی فعالیت‌های اقتصادی سازنده، افزایش شفافیت ساختار اقتصادی ناشی از جریان سریع و کامل اطلاعات، افزایش بهره‌وری عوامل تولید ناشی از اصلاح ساختار بنگاه‌های اقتصادی و توسعه صادرات ناشی از تسهیل در فرایندهای بازاریابی و دسترسی به بازارهای بین المللی را می توان از آثار توسعه تجارت الکترونیکی در اقتصاد برشمرد.
 
جایگاه ویژه فارس و مشکلات کسب و کار اینترنتی 
همچنین عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: استان فارس جایگاه ویژه ای و مناسبی در بخش کسب و کارهای اینترنتی در کشور دارد اما مشکلاتی برای فعالان در این بخش ها وجود دارد که آنها را آسیب پذیر کرده است.
یلدا راهدار بیان کرد: پیامد منفی این موضوع عدم دسترسی فعالان واقعی به سهم خود در بازار کسب و کار اینترنتی است؛ برخی از مشکلات ما ملی است اما تلاش ما در کمیسیون فناروی،اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس برای به حداقل رساندن و یا رفع معضلات در استان فارس است.
راهدار اظهارداشت: مهمترین مشکلات تجارت اینترنتی مسایلی از جمله فقدان زمینه های حقوقی، محدودیت های خطوط ارتباطی و دسترسی به اینترنت، صادرات، مبادلات مالی و مسایل فرهنگی است که باید برای هر بخش به راهکار عملیاتی تدوین شود.
وی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی چالش های کسب و کارهای اینترنتی در اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این نشست ها با هدف بررسی و احصای مشکلات و معضلات در حوزه های کسب و کارهای اینترنتی با حضور فعالان این بخش برگزار می شود که تا آخر امسال چند نشست دیگر نیز برنامه ریزی شده است.

 اهمیت چابکی در تجارت الکترونیک 

مهرداد سهرابی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز با اشاره به اهمیت چابکی در سازمان هایی همچون مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: با توجه به وضعیت ایران در بحث تجارت الکترونیک، برداشتن گام‌های اساسی در حوزه فرهنگ‌سازی، زیربنای حقوقی، قانونی و زیرساخت‌های فنی مورد نیاز ضروری است. 
وی بیان کرد: از تجارت الکترونیک به عنوان تسریع‌ کننده مطمئن در افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی نام برده می‌شود و این موضوع مهم از مباحثی است که همواره در بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی لزوم توجه به آن مورد تاکید قرار گرفته است.
سهرابی اظهارداشت: اصلاح قوانین و مقررات و تنظیم ضوابط جهت رفع دغدغه های کسب و کارهای نوین و پیشبرد آنها بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: فضای کسب و کار همواره در حال دگرگونی و تحول بوده است و در سالیان اخیر این تحولات سرعت فزاینده ای یافته است و باید برای رفع موانع موجود کسب و کارهای نوین  اقدام به برنامه ریزی دقیق، منسجم و راهبردی در کشور کرد.
در این نشست تخصصی فعالان بخش خصوصی فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در استان به بیان مسایل و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.
۱۸۷۶ / ۲۰۲۷
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.