دکتر سید بصیر هاشمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  از آغاز عمل جراحی کاشت ساقه مغز در بیمارستان شهید چمران شیراز تا ساعاتی دیگر بر روی یک بیمار مرد ۳۰ ساله خبر داد و بیان داشت : امکان عمل کاشت ساقه مغز در شیراز  فراهم شده و این عمل امروز با حضور پروفسور Behr از کشور آلمان انجام می‌شود که  نوید تازه برای بازگشت شنوایی برخی ناشنوایان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیمار یاد شده با تومورهای متعدد در ساقه مغز به تدریج شنوایی خود را از دست داده گفت: این بیمار شنوایی دو طرفه را از دست داده و قرار است همزمان با برداشتن تومورها کاشت ساقه مغز نیز انجام شود و انتظار می رود نتایج این عمل رضایت بخش باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه امکان کاشت ساقه مغز در هر سن فراهم است گفت: این عمل بر روی بیمارانی که از تجربه شنوایی برخوردارند اما شنوایی خود را از دست داده‌اند و قادر به گفتار هستند انجام می شود ، در نتیجه عمل نیز روی آن‌ها به‌سرعت جواب می‌دهد؛ بنابراین چنانچه فردی بر اثر تصادف یا سانحه ناشنوا شود می‌توان با کاشت حلزون او را به زندگی عادی بازگرداند اما کاشت ساقه مغز برای ناشنوایانی است که پس از زبان آموزی و در سنین بالاتر از کودکی ناشنوا شده اند.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز کاشت ساقه مغز را نویدی برای بازگرداندن شنوایی به این‌گونه افراد عنوان کرد و از امکان انجام این عمل در شیراز  به صورت تخصصی سخن گفت و افزود:  کاشت ساقه مغز هم‌ اکنون در تهران انجام می‌شود و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز امروز نخستین عمل کاشت ساقه مغز را انجام می دهد و نیز در حال اقدام برای فراهم‌ آوردن امکان بیشتر آن طی چند ماه آینده است.

دکتر سید بصیر هاشمی  امکان عمل کاشت ساقه مغز در شیراز  فراهم شده است

عمل کاشت ساقه مغز به ABI مشهور است AUDIORITY IMPLANT BRAINSTEM .که دستگاهی است که طی یک عمل جراحی در ساقه مغز افراد ناشنوا کاشته می شود.

این جراحی باعث می شود که فرد ناشنوا صدا را احساس کند. ABI شامل یک الکترود کوچک است که در هسته های عصب شنوایی در ساقه مغز کار گذاشته می شود و می تواند مسیر شنوایی بالاتر از هسته ها را با سیگنال های الکتریکی تحریک کند.

بخش دیگر دستگاه یک میکروفن کوچک است که پشت گوش قرار می گیرد. میکروفن سیگنال‌های صوتی را به یک بخش رمزگشا که در زیر پوست قرار گرفته، می فرستد.

یک سیم کوچک این بخش را به الکترود کاشته شده وصل می کند. در برابر صداهای مختلف، الکترود تحریکات متفاوتی را به ساقه مغز می فرستد که این تفاوتها باعث می شود که فرد صداهای مختلف را بشنود و از هم تمیز دهد. در واقع می توان گفت که ABI به نوعی شبیه جراحی کاشت حلزون است با این تفاوت که در آن الکترودها مستقیماً در مغز قرار می گیرند.

این جراحی در بیماران که فاقد ساختمان گوش داخلی، حلزونی و عصب شنوایی هستند و در موارد ناشنوایی ناشی از قطع عصب شنوایی بدنبال جراحی یا وجود تومور مغزی استفاده می شود.

در این موارد کاشت حلزونی نمی تواند کمکی کند چون عصب شنوایی آسیب دیده است. بنابراین از ABI استفاده می شود تا الکترودها بدون عبور از عصب شنوایی، مستقیماً قسمت‌های مرکزی شنوایی را تحریک کنند. اگر چه این جراحی شنوایی را به طور کامل به فرد برنمی گرداند اما در هر صورت بیمار را از دنیای سکوت و خاموشی بیرون می آورد و بعلاوه لبخوانی را نیز برای فرد راحت تر می کند.

۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.