مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید دوشنبه با غیر قانونی دانستن هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک تخت جمشید گفت: با پیگیری بخش حقوقی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، تعرض به حرائم و ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده مورد پیگرد حقوقی قرار گرفته است.
حمید فدایی افزود:با حکم مراجع ذیصلاح در خصوص تخریب بنای ساخته شده در حریم درجه یک تخت جمشید، با حضور ضابطان دادگستری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، دیواری به طول ۴۰۰ متر برچیده و تذکر لازم در خصوص خودداری از هرگونه ساخت و ساز و غرس درختان به مالک و مجاورین داده شد.
وی ادامه داد: پیرو رای قطعی مراجع قضایی، افزون بر ۷۰ اصله درخت که به صورت غیرمجاز و با وجود تذکر عوامل یگان حفاظت، در حریم درجه یک این مجموعه که دارای آثار تاریخی زیرسطحی و ارزشمندی است، کاشته شده بود،‌ از این محدوده خارج شد.
فدایی اضافه کرد: با استناد به ضوابط حریم درجه یک میراث تاریخی و جهانی که از سال ۱۳۳۶ مصوب شده ،هرگونه ساخت و ساز، کاشت درخت، نصب تاسیسات و...در حریم این مجموعه جهانی خلاف ضوابط و ممنوع است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرد: یگان حفاظت این مجموعه در راستای وظیفه ذاتی و ضوابط خاص و مصوب یونسکو بارها در قالب ضابطین خاص دادگستری و همچنین کارشناسان باستان‌شناسی با مالکین و منتفعین املاک جهت هرگونه ساخت و ساز، راهنمایی و مشورت لازم را ارائه کرده است.
تخت جمشید از آثار تاریخی به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز و در محدوده شهرستان مرودشت است.
 حریم درجه یک تخت جمشید تا چهار کیلومتری این آثار تاریخی تعیین شده است،
۹۸۷۳/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.