حجت الاسلام سعید رحیمیان در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: مبلغان باید هم زندگی و سیره امام حسین(ع) در ۵۰ سال نخست و هم حرکت امام (ع) در سال آخر و ۱۰ روز پایانی عمرشان را برای مردم تبیین کنند چرا که شهادت شرافتمندانه‌ای که نصیب امام(ع) و یارانشان شد حاصل زندگی شرافتمندانه آنان بود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز درباره رسالت مبلغان دینی برای تبیین فلسفه قیام عاشورا در عصر جدید که رسانه‌های ارتباطی و فضای مجازی توسعه یافته است، گفت: با توجه به اهمیتی که واقعه عاشورا دارد باید یک کار اساسی در این زمینه انجام شود.
حجت الاسلام رحیمیان افزود: بیان سنجیده‌تر مطالب پیرامون واقعه عاشورا از سوی مبلغان دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ارایه تحلیل دقیق از واقعه عاشورا و تلاش برای زدودن خرافات و تحریفات پیرامون این واقعه از دیگر مباحثی است که باید در عصر جدید که رسانه‌های ارتباطی و فضای مجازی گسترش یافته‌اند بیشتر به آن توجه کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: مبلغان دینی باید بدانند با هر وسیله‌ای نمی شود به هدف ارزشمند رسید، وسیله باید دارای ارزش باشد لذا باید از افراط و تفریط در عزاداری‌ها پرهیز شود و از توسل به آهنگ‌ها و مداحی‌هایی که سخیف است و مناسب با شان و جایگاه ائمه اطهار(ع) نیست، پرهیز کنند.
حجت الاسلام رحیمیان در ادامه با اشاره به برخی مباحث و شبهات مطرح شده درباره نذورات مردمی و اینکه چرا این نذورات به فقرا داده نمی‌شود، افزود: باید روشن شود هر عمل خیر جای خود را دارد و هیچ عمل خیری جای دیگری را نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: همه اعمال خیر باید باهم انجام شود، نذورات نه تنها منافاتی با کمک به فقرا ندارد بلکه این نذورات به فقرا نیز داده می‌شود البته می‌توان آن را هدفمند کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز همچنین در پاسخ به این سوال که در گام دوم انقلاب اسلامی، فرهنگ عاشورایی تا چه میزان می‌تواند در تمدن سازی به ویژه در ترویج تفکر ظلم ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم موثر باشد، گفت: باید این را روشن کرد که حرکت ائمه ۲ بعد انقلابی و سازندگی را باهم داشت.
حجت الاسلام رحیمیان افزود: از فرهنگ امام حسین(ع) صرفا بعد نقادانه و هجومی این حرکت را در نظر گرفتیم اما به بعد سازنده که امام(ع) چه مدینه فاضله‌ای را در نظر داشتند و می خواستند عدالت را برقرار کنند توجه نمی‌کنیم، بیشتر روح حماسی و مبارزه جویانه را بزرگ می‌کنیم اما مدینه فاضله ائمه اطهار(ع) خیلی ترویج نشده در حالی که هر ۲ بعد باهم باید گفته شود.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶ 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.