جواد بهادری روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در شیراز اظهار داشت : طرح خیابان غذا در اداره مطالعات و طراحی شهری حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز طراحی شده و با ایجاد آن کیفیت‌های فضایی نظیر سرزندگی، ماندگاری و حیات شبانه در این محل تقویت شده و تعاملات اجتماعی که کلید اصلی ایجاد فضای شهری است، ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از شاخص‌های توسعه شهری، وجود محدوده‌ها و خیابان‌های مخصوص عابر پیاده است، افزود: یکی از راهکارهایی که در سطح تاکتیکی مطرح است و بسیاری از شهرها برای ارتقاء کیفیت فضاها و افزایش تعاملات اجتماعی از آن بهره می‌گیرند، ایجاد خیابان خوراکی‌ها است، این محدوده‌ها اغلب به صورت دائمی و گاهاً به طور موقت و فصلی ایجاد می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: خیابان خوراکی‌ها یا خیابان غذا به  خیابان‌هایی گفته می‌شود که عمدتاً برای غذا خوردن با اولویت حداکثری عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهادری اضافه کرد: شهرداری کلان شهر شیراز با درک اهمیت این موضوع و با هدف ارتقاء کیفیت‌های فضای شهری، اقدام به تهیه برنامه‌راهبردی زندگی پیاده در شیراز کرده که این برنامه به دنبال ایجاد و ارتقاء کیفیت‌ زندگی در شیراز اجرا می شود.

غذاهای خیابانی، غذاهای حاضر و آماده ای هستند که علاوه بر قیمت ارزان، با سرعت آماده می شوند و در اختیار مشتریان و مسافران قرار می گیرند. این غذاها در گاری‌ها، دکه های غذافروشی و راسته ها عرضه می شود و به غیر از خیابان، جشنواره ها، فستیوال ها و نمایشگاه‌ها از دیگر مراکز عرضه غذاهای خیابانی است.


احتمالا باستانی ترین غذای خیابانی، ماهی های کوچک و سرخ شده ای بودند که در رهگذرهای یونان باستان عرضه می شدند. در واکاوی ها  شهر «پمپئی» روم باستان به شمار زیادی از دوره گردهایی بر می خوریم که روزانه غذاهای محلی می فروخته اند. تصویر غذاخوری ها و دوره گردهای روم باستان، شباهت بسیاری با راسته‌های غذافروشی امروزی دارد.

۹۸۷۳ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.