آیین پاسداشت خدمات پدر مطالعات هم‌گروهی ایران دکتر رضا ملک زاده روز پنج‌شنبه در تالار همایش‌های صدرا و سینای شیراز برگزار شد ، شماری از استادان دانشگاه‌های مطرح کشور ، اعضای انجمن نخبگان ، پژوهشگران و متخصصین ایرانی فعال در دانشگاه‌های خارج از کشور و جمعی از مدیران و مسوولان حوزه بهداشت و درمان در این آیین حضور داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این آیین با تقدیر از خدمات دکتر ملک زاده اظهارداشت : توانائی را در بزرگ مردی دیدم که با حاذق بودن در رشته خود، موجب ارتقای دانش پزشکی شد و برنائی نیز در طول حیات او به چشم می خورد، چرا که در سال‌هایی که دکتر ملک زاده را می شناسم، همواره فعال، امیدوار، نوید دهنده و محرک بوده و با درآمیختن کوشش و تجربه، کماکان موثرتر از گذشته، به مسیر خود در عرصه دانش و خدمت ادامه می دهد.

دکتر علی بهادر راه اندازی دوره های دکترا، افتتاح و تاسیس دانشکده های دندانپزشکی شیراز و پزشکی بندرعباس، ایجاد آزمایشگاه ها، خرید کتب و مجلات علمی، ایجاد خوابگاه های دانشجویی، دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و ایجاد بخش های پزشکی را از دستاوردهای حضور دکتر ملک زاده در منصب ریاست دانشگاه در سال های گذشته برشمرد و ادامه داد: در کنار این خدمات، ثمره مهم حضور او، تربیت اساتیدی برای پیوند اعضا است که با همکاری دکتر ملک حسینی، منشا راه اندازی بخش پیوند شد که امروز از افتخارات ایران و رکورددار جهان است.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این مراسم بیان داشت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به سمت نخبگی، نخبه شناسی، نخبه گزینی و نخبه گماری و پس از آن، الگوسازی و تکریم از نخبگان و سرآمدان و مشاهیری است که سال ها عمر خود را در مسیر اعتلای دانش، فرهنگ و جایگاه ایران اسلامی در تمامی ابعاد، صرف کرده اند.

دکتر حبیب شریف هدف از تکریم را توسعه این فرهنگ در جامعه، شناسایی اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه و رمز موفقیت آن ها، زمینه سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه، برای اثرگذاری بیشتر و در نهایت، الگوسازی از شیوه زندگی علمی، فرهنگی و اجتماعی بزرگان برشمرد و با بیان اینکه نکوداشت دکتر ملک زاده، هفتمین آئینی است که به این مناسبت برگزار شده، ادامه داد: این آئین، نکوداشت مردیست که به بهترین شکل ممکن، اثرگذاری خود را با تلاش، بلندهمتی، ایثارگری و دلسوزی در سال های متمادی به منصه ظهور رسانده است؛ دانشمندی ساده زیست، عالم و متواضع و نخبه ای که همواره قلبش برای انسان های محروم این سرزمین می تپد.

تقدیر از خدمات دکتر رضا ملک‌زاده پزشک پیشکسوت و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت 

دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران هم در این آیین علم، دانش، وطن پرستی و تلاشگری را  از ویژگی های دکتر ملک زاده دانستو گفت: او  دانشمندی فوق العاده است که قلبش برای ایران و مردم ایران می تپد، عمر خود را در این راه صرف کرده و هزاران انسان خوب را تربیت و هزاران بیمار را درمان کرده است.

دکتر ملک حسینی افزود: رشته پیوند ارتباط تنگاتنگی با رشته گوارش دارد، در طی ۳۸ سالی که دکتر را می شناسم، یکی از حامیان اصلی این رشته بوده که با ما همکاری داشته و اگر کمک او نبود، رشته پیوند به ویژه کبد در ایران پا نمی گرفت. 

دکتر فرخ سعیدی پزشک پیشکسوت و فوق تخصص جراحی قفسه سینه نیز با اشاره به خدمات ارزنده ای که دکتر ملک زاده و دکتر ملک حسینی به نام خود کردند، اقدامات آنان را برای ارتقا و پیشرفت کشور، قهرمانانه خواند.

دکتر علیرضا کریمی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دکتر ملک زاده را انسانی برجسته، صمیمی، متدین، اجتماعی و ارزشمند توصیف کرد که تلاش و کوشش های گسترده او، تنها به واسطه عشق و محبت الهی امکان پذیر شده است.

دکتر اکرم پورشمس فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دیگر سخنران این آئین بود که دکتر ملک زاده را شخصیتی راهبر، بانظم، دانشمند، صالح و صادق و طراح بزرگ طرح های علمی خواند که توانسته با شناسایی استعدادها و بسترسازی در عرصه پژوهشی و پزشکی، به جامعه خدمت کند.

دکتر محسن شاه رضایی مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان کشور نیز با بیان اینکه دکتر ملک زاده برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان است، گفت: نتیجه برگزاری این همایش ها، باید قدرشناسی، الگوسازی و تجربه اندوزی باشد، باید تجارب دکتر ملک زاده را به عنوان تجارب ارزنده برای نسل آینده نوشت.

استادان جوان در ایران بمانند و خدمت کنند

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و پدر مطالعات هم گروهی ایران هم در این آیین گفت: اساتید و جوانان، اگر در ایران بمانند، می توانند بسیاری از کارهای بزرگ را انجام دهند، چرا که ایران باید به دست ایرانیان آباد شود، کشور را باید خودمان بسازیم و نیاز است اعضای هیات علمی و نسل جوان بمانند، هیچ آرامشی بالاتر از ماندن در کشور خود و تلاش برای پیشرفت مملکت نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین به اقدامات پژوهشی در حال اجرا، در بخش والاشهر، خرامه و فسا اشاره کرد و گفت: در این مطالعات در مجموع سلامت حدود ۴۰ هزار نفر برای ۳۰ تا ۴۰ سال آینده پیگیری می شود و از این مطالعات، تحقیقاتی انجام می شود که موجب ارتقای سلامت جامعه است.

دکتر ملک زاده با اشاره به آمار بالای سکته های قلبی مغزی در فارس، یکی از اهداف اصلی سلامت در این استان را پیشگیری از مرگ زودرس به کمک مطالعات پژوهشی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل از سه سال پیش تاکنون، یک مطالعه علمی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم راه حلی برای پیشگیری از مرگ زودرس در ایرانیان و به ویژه در استان فارس باشد.

او همچنین از اقدامات پژوهشی برای شناخت سرطان ها، انواع آن، راه های پیشگیری و تشخیص زودرس سخن گفت.

دکتر ملک زاده بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا را با موضوع علل شیوع سرطان مری در ایران  درکارنامه تحقیقاتی خود دارد.

در این آئین، از کتاب زندگینامه دکتر ملک زاده با عنوان «والاشهر» رونمایی شد.

دکتر رضا ملک زاده متولد ۱۳۳۰ شهر بالاده کازرون در استان فارس و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است ، او  بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا را با موضوع علل شیوع سرطان مری در ایران  درکارنامه تحقیقاتی خود دارد.

مطالعات وی همچنین در زمینه سرطان گوارش و کبد نتایج درخشانی را در علوم پزشکی   کشور داشته است. دکتر ملک زاده برگزیده جایزه علامه طاطبایی بنیاد ملی نخبگان است و بیش از ۱۵ سال در وزارت بهداشت مسوولیت عالی داشته است.

تاسیس بزرگترین مرکز مطالعات بررسی علل شیوع سرطان و بیماری های مزمن خاورمیانه و شمال آفریقا در استان گلستان ، ایجاد مطالعات هم گروهی ۲۰۰ هزار نفری نژادهای ایرانی در ۲۰ استان کشور ، چاپ بیش از یک هزار و ۱۵۰ مقاله علمی که ۵۱۲ مقاله آن در موسسه اطلاعات علمی ISI مورد استناد قرار گرفته با بیش از ۸۰ هزار استناد در کارنامه علمی دکتر ملک زاده وجود دارد .

این استاد دانشگاههای علوم پزشکی نویسنده ۱۰ جلد کتاب و مجری ۵ طرح تحقیقاتی مهم پزشکی است و عضویت فرهنگستان علوم پزشکی را نیز دارد .

دکتر ملک زاده که اکنون معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است از بانیان جامعه متخصصین داخلی ،  انجمن متخصصین گوارش و کبد ، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد به شمار می‌رود  و در سال‌های دفاع مقدس نیز خدمات ارزشمندی به تیم‌های پزشکی جبهه و جنگ ارائه داده است.

بنیاد نخبگان استان فارس به نمایندگی از بنیاد ملی نخبگان و با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، هفتمین همایش ملی پاسداشت نخبگی  را ۳۱ مردادماه در آستانه روز پزشک، به منظور تکریم و الگوسازی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی رضا ملک‌زاده، پدر کوهورت کشور و استاد برجسته علوم پزشکی در شیراز برگزار کرد.

۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.