طی مراسمی و همزمان با برگزاری چهارمین همایش ملی و مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و فناوری نوین، از 6 محصول فناورانه شرکت‌های دانش بنیان علوم پزشکی شیراز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز عصر سه شنبه 22 مرداد در خصوص این محصولات گفت: محصولات فناورانه شامل نخ جراحی، شکلات دیا دیت، فناوری هپتیک، ست لاپاراسکوپی، ویدئو لارنگوسکوپ پارسیان و فناوری استخراج و خالص سازی ترکیبات گیاهان دارویی، رونمایی شد.

یونس قاسمی توضیح داد: شرکت آریانا شیمی گیاه تیرازی از مراکز رشد گیاهان دارویی و طب سنتی در زمینه استخراج و خالص سازی ترکیبات ویژه گیاهی، تولید عصاره و اسانس های گیاهی و استاندارد سازی آنها و انجام آنالیز و مشاوره در مورد گیاهان دارویی فعالیت دارد که محصولات این شرکت در صنایع داروسازی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی به کار می رود .

او همچنین گفت: نخ جراحی تولید شده در شرکت ممتاز طب سینا پارس از دیگر مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دیگر محصول رونمایی شده بود که فاز نخست نخ جراحی جذبی و غیرجذبی به بهره برداری رسیده و با تولید ۱۲ میلیون عدد در سال، در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کیفیت بسیار بهتر و برتر از برند های معروف خارجی جا افتاده و با ۸۰ درصد قیمت پایین تر مصرف می شود .

قاسمی گفت: فاز دوم و سوم با تولید دو محصول عمده توام، لوله های خونگیری و نوجکت و سافت سرم تزریقی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۸۰ درصد پیشرفت علمی و تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد .

وی درباره دیگر محصول رونمایی شده با عنوان شکلات دیادیت" Dia Date " نیز گفت: این محصول تولید شده در شرکت مهستان سیراف دارو از دیگر شرکت های رشد گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است؛ فرآورده ای بدون ساکارز و دارای قهوه هسته خرما بوده که علاوه بر افراد سالم، افراد دیابتی هم می توانند مصرف کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه هسته خرما در دانش بومی ایران و کشورهای خاورمیانه برای افراد دیابتی استفاده می شده و این محصول در مطالعات حیوانی نیز گزارش شده است، گفت: برای ساخت این شکلات، از مواد اولیه مرغوب و آنالیز شده، استفاده شده و در شرکت «مهستان سیراف دارو» از دیگر شرکت های مراکز رشد گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه، تهیه و بسته بندی می شود .

او در مورد فناوری هپتیک شرکت کهکشان الکترونیک به عنوان دیگر محصول رونمایی شده نیز گفت: این شرکت توانسته به یکی از پیشرفته ترین فناوری‌های ممکن در عرصه شبیه سازی آموزش پزشکی که فناوری هپتیک بوده و امکان ایجاد مقاومت بافت در فضای مجازی شبیه ساز فراهم می‌کند، دست یابد، این فناوری تنها در انحصار چند کشور بوده و هم اکنون در اختیار این شرکت نیز است .

قاسمی ادامه داد: ست لاپاراسکوپی تولید شده در شرکت سخت کوشان آوای گل نرگس، دیگر محصول رونمایی شده بود که این شرکت تولیدکننده، نخستین مجموعه دستگاه‌های لاپاراسکوپی در کشور به شمار می‌رود که شامل اینسافلیتور، دوربین لاپاراسکوپی و منبع نور سرد است و توانسته تمامی استانداردهای لازم را کسب کرده و آزمون های کیفی راویان موفقیت پشت سر بگذارد .

  او درباره آخرین محصول رونمایی شده گفت: محصول ویدئو لارنگوسکوپ پارسیان تولید شده در شرکت اقلیم دانش پارسیان طب اکنون در بیمارستان های استان فارس در حال بهره‌برداری است .

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از ویژگی های این محصول، امکان ذخیره سازی عکس و فیلم در حافظه داخلی، باتری قابل شارژ با قابلیت ۱۰ ساعت کار مداوم، امکان اتصال به رایانه و زاویه دید ۸۰ درجه، قابلیت تعویض بلید و دوربین ضد آب و بخار است .

به گزارش ایسنا، قاسمی تاکید کرد که این محصولات به عنوان محصولات تجاری سازی شده در مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه به بازار عرضه می شود .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.