آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۸ مردادماه با بیان اینکه باید برای تامین آب آشامیدنی شیراز در روزهای گرم تابستان چاره اندیشی کرد افزود: مسئولان باید برای مسائل اجتماعی، استانی، شهری و کشوری دوراندیشانه فکر و تصمیم‌گیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به طرح‌های آب‌رسانی بلند مدت شیراز، توضیح داد: تامین آب شیراز در گرو دو طرح بلند مدت است،‌ یکی خط دوم انتقال آب از سد درودزن که دنبال شده؛ اما هنوز وارد شبکه آب نشده است و امیدواریم با پیگیری مدیران این امر تسریع شود.

آیت‌الله دژکام از احداث سد تنگ سرخ یاد کرد و ادامه داد:در سد تنگ‌سرخ سهمیه آبی برای شیراز در نظر گرفته شده است؛ اما این سد هنوز احداث نشده و روندی طولانی‌مدت تا حصول آن در پیش است و مدیران باید به فکر پیگیری این پروژه‌ها باشند.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه طرح‌های بلندمدت مشکلات امروز ما را حل نمی‌کند، ابراز داشت: در شهر شیراز حدود ۱۸۰ حلقه چاه وجود دارد که باید آب شهر را از آن‌ها تأمین کنیم؛‌ به ویژه به دلیل مشکلاتی که در اوج مصرف تابستان پیش آمده است.

مالکان، چاه‌های آب شرب را در اختیار مردم قرار دهند

وی برای حل معضل کمبود آب دو راه‌حل ارائه داد و گفت: برخی چاه‌ها در اطراف شیراز هستند که آب آن‌ها آشامیدنی است؛ اما از آن‌ها استفاده کشاورزی و باغداری می‌شود. در شرایطی که مردم در اوج نیاز هستند، از صاحبان چاه‌ها خواهش می‌کنیم ، این چاه‌ها را اجاره دهند و بگذارند مردم از آب‌ آنها استفاده کنند.

آیت‌الله دژکام افزود: شهرداری و بنیاد مستضعفان چاه‌هایشان را در اختیار قرار داده‌اند و از بقیه مدیران و مسئولان و مالکان شخصی نیز تقاضا می‌کنیم که برای رضای خدا چاه‌هایشان را در اختیار قرار دهند تا مردم در این گرما از  آب شرب بهره‌مند شوند.

وی نکته دیگر در موضوع تامین آب را صرفه‌جویی مردم دانست و بیان داشت: اگر مردم مصرفشان را مدیریت کنند، از این مسئله عبور می‌کنیم.

به خودتان تکیه کنید نه به قراردادهای انگلیس و فرانسه 

امام جمعه شیراز درباب تقدیر معیشتی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب درباب ضرورت درون‌زا بودن اقتصاد، خاطرنشان کرد: تاکید رهبر انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی این است که دلتان خوش نباشد به اینکه فرانسه و انگلیس می‌آید قرارداد می‌بندد و کارها درست می‌شود، به خودتان تکیه کنید.

آیت الله دژکام  در این زمینه به تولید بنزین در  پالایشگاه بنزین بندرعباس که به دست قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) صورت گرفته است، اشاره کرد و تهیه بنزین از میعانات گازی را رویدادی ارزشمند و نمونه توصیف کرد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: هم قاطعانه پتروشیمی ‌را برای فارس می‌خواهیم و هم محکم می‌خواهیم مسئولان استانی و کشوری و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای اجرای این پروژه‌ها اقدام جدی کنند.

وی افزود: تولیدی این پالایشگاه به حدی بوده  که توانسته‌ افزون‌بر تامین نیازهای داخلی بنزین، آن را  در  بورس نیز عرضه کند و در یک قلم سه هزار تن بنزین صادر شده است که می‌تواند تا ۱۰هزار تن افزایش یابد.امام جمعه شیراز: اگر حرکت ارزشمند تولید بنزین که در ستاره خلیج فارس صورت گرفته است و استان هرمزگان از آن بهره‌مند شده، در سومین حرم اهل بیت (ع) رخ دهد و روند ساخت پتروشیمی‌های فارس قوت گیرد، اقتصاد استان رونق خواهد گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس خطاب به مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در استان فارس گفت: اگر همین حرکت ارزشمند که در ستاره خلیج فارس صورت گرفته است و استان هرمزگان از آن بهره‌مند شده، در سومین حرم اهل بیت (ع) رخ دهد و روند ساخت پتروشیمی‌های فارس قوت گیرد، اقتصاد استان رونق خواهد گرفت.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه انسان‌ فطرتاً در پی کمال است، لازمه رسیدن به کمال را در گروه سه صفت دین‌شناسی، شکیبایی و برنامه‌ریزی دانست.

آیت‌الله دژکام در توضیح این سه شاخصه تصریح کرد: اولین قدم در دین‌شناسی قرآن‌خواندن و قرآن‌فهم بودن است. زشت است که در مجالس رسمی قرآن را غلط بخوانند، درست نیست که تابستان‌ها می‌گذرند و والدین به فکر هرکلاسی برای بچه‌ها هستند، جز قرآن.

وی درباب برخورداری از صفت صبر از امام حسین (ع) و یارانشان یاد کرد و تاکید کرد که باید صبر را از این اسوه‌های شکیبایی آموخت.

مردم ثابت کردند صبر اولاد زهرا (س) دربرابر تحریم‌ها کم نیست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا الگوهای صبر هستند، ابراز داشت: مردم ایران که در برابر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ مثل کوه ایستاده‌اند و هرچه ترامپ می‌کند صبرشان تمام نمی‌شود، نشان دادند صبر اولاد زهرا (س) و ایستادگی‌ها کم نیست.

وی درباره خصیصه برنامه‌ریزی برای اقتصاد و زندگی نیز گفت: بی‌حساب و کتاب‌بودن پولدارترین افراد را خراب می‌کند. حساب و کتاب داشتن در امور زندگی و اقتصادی مهم است.

امام جمعه شیراز: طرح‌های بلندمدت آبرسانی مشکلات امروز ما را حل نمی‌کند. در شهر شیراز حدود ۱۸۰ حلقه چاه وجود دارد که باید آب شهر را از آن‌ها تأمین کنیم؛‌ به ویژه به دلیل مشکلاتی که در اوج مصرف تابستان پیش آمده است.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام باقر (ع)، موضوع ایمان را یادآور شد و بیان کرد: ایمان به خدا ارزش معنوی است که اساس حرکت انقلاب اسلامی ماست. اگر ایمان در جامعه ما تقویت نشود؛ ولو که ظاهر حکومتمان درست باشد، نه به هدف انقلاب رسیده‌ایم و نه آنچه دلمان می‌خواسته برای بشریت به ارمغان آوریم.

گمشده‌ جهان معاصر در ایران یافت می‌شود

وی  با بیان اینکه تلاش ما در گام دوم انقلاب باید این باشد که ایمان را در دل خود و خانواده‌هایمان و در دل مردم و ملتمان رشد دهیم، ابراز داشت:  گمشده این جهان معاصر که در دیگر کشورها نیست و در ایران هست، معنویت و ایمان است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه غم چند نوع است، گفت: برخی غم‌ها مذموم است. این‌ها غم دنیایی است. اینکه دنیا تمام می‌شود، غصه ندارد؛ اما اگر آدمی برخی غم‌ها را نداشته باشد، آدم نیست و غصه محرومیت‌ها و مظلومیت‌ها و ناراحتی‌های همنوعان را خوردن از این دست غم‌هاست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: که می‌تواند کودکان معصوم یمن را ببیند و غصه نداشته باشد؛ اگر نداشته باشد از قماش ترامپ است، آنکه انسان است غصه می‌خورد؛ زیرا غم همنوعان را خوردن و انسان‌دوستی نشانه انسانیت است.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اگر کسی غم آخرت نداشته باشد، از انسانیتش چیزی فاسد شده است، به سخنی از امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: ایشان با آن همه عظمت می‌فرمایند "در دلم غم آخرت است، نگران این هستم که روز قیامت چه می‌شود و فرمودند اگر کسی از حقیقت ایمان بهره‌مند باشد یک گوشه دلش غم آخرت است" و این غم مایه افسردگی و سرافکندگی نیست، مایه افتخار و عظمت انسان است.

شادی و نشاط در نگاه عارفان برخورداری از غم الهی است

وی با بیان اینکه غم الهی خوردن برای انسان ارزش است، ابراز داشت: سعی کنیم از این غم‌ها بی بهره نباشیم. شادی و نشاط در نگاه عارفان وقتی است که از این غم بهره‌مند باشیم.

امام جمعه شیراز: عارف از این خوشحال است که غم انسانیت در دلش هست و اگر غم نداشته باشد، آدم نیست؛ اینکه کسی بخواهد مثل چهارپا زندگی کند و خوشحال باشد افتخاری ندارد.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: عارف از این خوشحال است که غم انسانیت در دلش هست و اگر غم نداشته باشد، آدم نیست؛ اینکه کسی بخواهد مثل چهارپا زندگی کند و خوشحال باشد افتخاری ندارد.

وی افزود: برخی از مصلحت خود، همنوع، ملت و مملکتشان غافل‌اند و می‌گویند "من خوشم!" این غفلت‌ها ارزشی برای انسان ایجاد نمی‌کند. مومن نیست کسی که می‌لغزد و باعث می‌شود این فسادها رخ ‌دهد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بعضی متهمان در دادگاه‌ها ژستی می‌نشینند و می‌گویند در زندان وی آی پی می‌گیرم، به نظرشان با زندان رفتن هم چیزی کم نیاورده‌اند؛ اما چیزی که از دست داده‌اند ایمانشان بوده است.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: مومن گناه نمی‌کند؛ کسی گناه می‌کند که ایمان از او سلب شده است و به دنبال مال دنیاست و حرام و حلال را از جایی جمع می‌کند.

۹۸۸۵ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.