نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه طی سه قرن، ایران از عرصه تمدن عقب ماند، لزوم توجه به توسعه یافتگی در همه عرصه‌ها را یادآور شد و گفت: عرصه خبر و رسانه هم نیازمند حرکت به سمت توسعه یافتگی است.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، آیت الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه 16 مرداد در جلسه قدردانی از خبرنگاران و مدیران رسانه در شیراز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و تبریک هفته خبرنگار، گفت: اینکه شهادت یک خبرنگار موجب می‌شود تا ما از مقام خبرنگار در آن روز تجلیل کنیم، بدین معناست که رفتار و فعالیت حرفه‌ای این شهید می‌خواهد الگو برای رفتار و فعالیت حرفه‌ای ما باشد .

وی افزود:  اولین مسئله‌ای که شهدا به ما یاد می‌دهند، ایثار و گذشت است که در گام دوم انقلاب اسلامی، رهبری نیز بر زنده نگه داشتن ارزش‌های معنوی از جمله ایثار، تاکید کرده‌اند .

امام جمعه شیراز با بیان اینکه طی 200 تا 300 سال در عرصه‌های مختلف از تمدن عقب ماندیم و مسائلی وارد حوزه فرهنگ ما شده است، گفت: اگر می خواهیم دوباره بزرگی را تجربه کنیم، باید فاصله ایجاد شده را جبران کنیم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: از جمله این مسائل این است که ما در فرهنگی ترین مکان‌ها، نمی‌توانیم گذشت کنیم، تا جایی که اگر به ما توجه نشده و تریبون داده نشود، در بعضی جلسات ممکن است دیگر شرکت نکنیم .

وی تاکید کرد: باید به مرحله‌ای برسیم که از نظر فرهنگی و اجتماعی جامعه ما متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، توسعه یافته شود .

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه در عرصه خبر و رسانه هم توسعه نیافتگی را شاهد هستیم، لزوم رشد در این عرصه را مورد تاکید قرار داد و گفت: تلاش ما در گام دوم انقلاب، رشد و توسعه یافتگی در ابعاد مختلف جامعه از جمله رسانه و خبر باشد .

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: نگاه از بیرون به ما، قطعا ما را نیازمند به تحول می‌بیند اما ممکن است رسانه‌ها به آن چندان توجهی نداشته باشند .

وی ضرورت مباحثی چون اطلاع رسانی واقعی و شفافیت و دقت در فعالیت رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اهیمت این موضوع از منظر معرفت شناسی، گفت: ذهنیت ما در انعکاس خبر تاثیر گذار است، برای اطلاع رسانی شفاف و دقیق باید به لحاظ معرفت شناسانه بدانیم کدام ذهنیت موجب شفاف شدن خبر و کدام ذهنیت موجب کرد شدن خبر می شود.

آیت الله دژکام گفت: وقتی مباحث مرتبط با فلسفه شناسی و معرفت شناسی را مطرح کرده و حقایق را گفتیم با این موضوع درگیر خواهیم شد که آیا متناسب با این حقایق رفتار میکنیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: باید به جایی برسیم که جامعه ما توسعه یافته شود، آنوقت می‌توانیم در دنیا حرف بزنیم، البته توسعه یافتگی مورد نظر، متناسب با ارزش های ایرانی و اسلامی است.

او با تصریح اینکه تلاش ما در گام دوم انقلاب باید این باشد که توسعه یافتگی را در عرصه خبر و رسانه هم ایجاد کنیم، همه را نیازمند تحول دانست و گفت: در نوزایی تمدن اسلامی، رسانه هم باید متحول شود.

امام جمعه شیراز، با بیان اینکه نقد باید انجام شود در غیر اینصورت رشدی حادث نخواهد شد، گفت: نقد را نباید به گونه‌ای مطر ح کرد که 100 درصد درست یا 100 درصد خطا است، ما همه انسان‌هایی هستیم که خطا داریم اما تلاش میکنیم نمره قبولی بگیریم، بین ما شاید آسیب و خطایی باشد، لذا اگر نقد وارد باشد باید پذیرفت.

آیت الله دژکام از مباحث مهم رسانه را حریت و آزادگی خبرنگار در طرح مسائل دانست و گفت: انتظار حریت از رسانه‌ای که قدرت بیشتری دارد بالاتر است، هرکه بامش بیش برفش بیشتر.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه از حیثی باید دست خبرنگاران را بوسید، خاطرنشان کرد: کار خبرنگار در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است، یکی از نهادهای اجتماعی که برای امر به معروف و نهی از منکر میتواند تاثیرگذار عمل کند هم همین رسانه است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین گفت: بعضی اوقات ادبیات اخبار منتشر شده در رسانه با ضعف مواجه است، غلط نگارشی در رسانه دیده می شود، باید برای درست نویسی خبر تلاش کرد و خبرنگار هم در این زمنیه دقت داشته باشد.

او  با بیان اینکه گاهی به واسطه اینکه لهجه‌ای را زیادی بزرگ میکنیم، لطمه میخورد، گفت: به تناسب اینکه ادبیات فارسی ما با قرآن و حدیث ممزوج میشود، باید آشنایی با قرآن و حدیث هم رشد کند، من در این موضوع گلایه مند هستم، اینکه در صحیح خوانی قرآن هم گیرداریم چه رسد به نگارش صحیح واژه‌ها.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در خصوص پاسخگویی مسئولان نیز گفت: اگر یک مدیر متوجه شود منتقد کمک کننده است، از نقد و پرسش استقبال میکند، اما گاهی به نظرش میرسد منتقد یا طرح کننده سئوال به دنبال صندلی او است.

آیت الله دژکام به خبرنگاران توصیه کرد که در پرسشگری مسائل از مدیران، با هدف کمک به مدیریت بهتر ورود کنند، نه با هدف حذف افراد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.