رسانه در جوامعی که نقشه راه توسعه را ترسیم کرده‌اند، جایگاهی ویژه دارد و سهم خبرنگار و عکاسان خبری در رسانه، مانند ستونی‌ست که عمارتی را سرپا نگه می‌دارد. ستونی که استحکام آن مورد کم توجهی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، سال‌ها قبل بود که خبرنگاری را جزو مشاغل سخت دسته‌بندی کردند و قانونی هم برایش به تصویب رساندند؛ قانونی که سال‌ها خاک خورد و در سال‌های اخیر به واسطه مطالبه گری اهالی رسانه به نتیجه رسید اما باز هم قانون پیچ و خمی سر راهش قرار داد تا مجری بتواند با استفاده از آنها، بار مسئولیت را روی شانه خود نگذارد!!.

اگرچه امروز تنها مشکل خبرنگار، سخت و زیان آور بودن شغلش نیست؛ نداشتن بیمه، دریافت نکردن دستمزدی متناسب با کار و مصون نگه داشتن خود از موج تهمت و تهدیدهایی که به واسطه حضور خبرنگار نماها و بخشی از شبکه‌داران فضای مجازی، او را در معرض آسیب قرار داده و .... بخشی مهم از دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران است.

خبرنگارانی که استدعایشان از مسئولان، قانونی کردن جایگاهشان با عنوان خبرنگار است نه هیچ عنوان دیگری، دریافت دستمزدی متناسب با نوع کار و مخاطرات آن است، بیمه به عنوان حق هر شهروند ایرانی است و البته ترجیح دادن رسانه‌های شناسنامه دار و رسمی بر شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی است.

فرارسیدن هفته خبرنگار، بهانه‌ای بود برای شنیدن حرف‌ها و نوشتن از دغدغه‌های فعالان این عرصه در استان فارس، کسانیکه در همه روزهای سال کارشان نقل قول است؛ انتشار اخبار دقیق، صحیح و با سرعت.

تعیین حریم فضای کار حرفه‌ای توسط خبرنگاران

خبرنگار با سابقه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در استان فارس در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس گفت: واقعیت این است که جایگاه خبرنگاری در جامعه ما چندان شناخته شده نیست .

نیکنام خشنودی با گرامیداشت یاد و نام شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار به فعالان این عرصه، گفت: بسیاری از افراد خبرنگاران را در محترمانه ترین قضاوت ها صرفا انتقال دهنده خبر و پیام می دانند و انتظار دارند در عرصه اطلاع رسانی خبرنگاران همیشه و همه حال و همواره آماده به کار اطلاع رسانی باشند .

خشنودی گفت: شاید آنها فراموش کرده‌اند که ما نیز انسان هستیم و محدودیت های یک انسان در انجام فعالیت های روزمره را داشته باشیم؛ در عین حال همین افراد هرگاه کارشان انجام شد، تاریخ مصرف خبرنگار نیز برایشان تمام می شود؛ از این رو می طلبد خبرنگاران در این عرصه هوشمندانه عمل کنند و حریمی برای فعالیت های حرفه ای خود قائل باشند .

خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه برای پاسداشت جایگاه خبرنگار بیش از هر کسی باید خود خبرنگاران تلاش کنند، گفت: کوشش برای حفظ جایگاه و منزلت خبرنگاران با کار حرفه‌ای و تخصصی و حفظ حرمت‌ها، توجه به امانت داری در انتقال پیام، دراولویت بودن وجدان بیدار، همراهی با مردم و مردمداری و توجه به منافع ملی امکان پذیر است .

خشنودی خاطر نشان کرد: اولویت کار خبرنگاران را نمی توان به صورت تکلیفی و دستوری مشخص ساخت، اولویت در کار خبرنگاران منشوری از مطالبی است که در رابطه با حفظ جایگاه خبرنگاران بیان شد .

جایگاه خبرنگار را خبرنگار تعیین میکند

خبرنگار پایگاه خبری نیم‌نگاه نیز در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس، با تبریک هفته خبرنگار به فعالان رسانه، گفت: درجه اهمیت خبرنگار را فعالان این بخش مشخص می‌کنند.

فرخنده آشوری افزود: در تعریف اصلی و لغوی اهمیت حرفه خبرنگارانی مشخص شده و جایگاه تعریف شده‌ای دارد، اما اگر گاهی شاهد نزول در این جایگاه هستیم متاثر از عملکرد فعالان این حوزه در جامعه است .

او با بیان اینکه باید دید خبرنگار تا چه حد توانسته توازن مسئولیتی خودش را رعایت کند، گفت: خبرنگار باید ببیند آیا در این مسئولیت سهم مردم و مسئولان برای او برابر بوده است؟ یعنی قلمش همانقدر که نامی از مسئولان برده از مردم هم نوشته است یا نه؟ پس مسئولیت حفظ جایگاه یک خبرنگار در درجه اول بر عهده خود اوست .

آشوری با بیان اینکه فعالیت رسانه‌ای بدون حضور خبرنگار (هم خبرنگار متنی و کلامی و هم عکاسان) معنا ندارد، خاطر نشان کرد: گرداننده اصلی فعالیت رسانه‌ای خود خبرنگاران و عکاسان خبری هستند، اما اگر این عرصه از خبرنگاران کار بلد تهی بماند قطعا پر از دلالان خواهد شد؛ دلال‌هایی که واسطه‌گری اطلاعات رو یک سویه از سویه افراد دارای مقام با دریافت پول و سوگیرانه به خرد جامعه خواهند داد .

آشوری افزود: برخی از اولویت خبرنگار را قوانین هر کشوری مشخص کرده است، تریبون شدن خبرنگار برای بیان نقطه نظرات مدیران و مردم یک وظیفه خبرنگار و بیان حقایق و شفافسازی مسائل در مسیر اصلاح جامعه هم وظیفه مهم دیگر خبرنگاران است.

امانتداری و صداقت اصول غیر قابل تغییر خبرنگاران حرفه‌ایست

عکاس روزنامه افسانه نیز ضمن تبریک به مناسبت هفته خبرنگار در خصوص جایگاه خبرنگار و مهمترین اولویت برای پاسداشت او گفت: در اکثر جوامع خبرنگاران چشم بیدار و گوش شنوای جامعه تلقی می شوند.

امید منوچهری افزود: جامعه انتظار دارد مشکلات و کمبودهایی که در لایه های آن وجود دارد را بوسیله خبرنگاران به گوش مسولین برسد تا مرتفع شود .

منوچهری با اشاره به اینکه مهمترین اولویت خبرنگار حفظ امانت و صداقت خبری است، گفت: خبرنگاران پایه و اساس رسانه هستند و نقش آنها ایجاد ارتباط بین جامعه و مسئولان است .

وی با تاکید بر اینکه اولویت یک خبرنگار باید دغدغه مردم باشد، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی خبرنگاران بایستی مسائلی که باعث فساد می شود هر چند کوچک را آشکار کنند،تا شاید کمکی برای حل این معضل بزرگ جامعه باشند .

خبرنگار آگاه جامعه را بیدار نگاه میدارد

خبرنگار خبرگزاری فارس نیز ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید صارمی و همچنین تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: خبرنگار نوک پیکان فعالیت رسانه ای است که باید آگاهانه اطراف خود را رصدکند، دردهای جامعه را کشف و درصدد رفع آن از طریق آگاهی دادن باشد .

محمود محمدی با بیان اینکه اگر خبرنگار جایگاه خود را بشناسد، تحصیلات مرتبط را خوب فرا بگیرد و شم خبرنگاری نیز داشته باشد، در پیشرفت و تعالی جامعه حتما موثر خواهد بود، افزود:اهمیت جایگاه خبرنگار از این لحاظ است که او می تواند در ارتقای جامعه آن هم از طریق آگهی بخشی نقش ایفا کند .

وی با اشاره به این شعر مولانا " هر که را افزون خبر جانش فزون " گفت: خبر در اینجا به معنی آگاهی است که در کار رسانه در قالب خبر و گزارش و مصاحبه و... نمود پیدا می کند .

محمدی ادامه داد: نمی توان برای خبرنگار وظیفه مشخص کرد، اما از این جهت که می تواند آلام جامعه را کمتر کند، فکر می کنم مطالبه گری با نگاه عدالت خواهانه از جمله وظایف مهم او است .

خبرنگار خبرگزاری فارس خاطر نشان کرد: در این راستا خبرنگار ابتدا خود باید آگاه باشد تا بتواند آگاهی دهد .

او با اشاره به این بیت شعر حافظ "ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی، تا راهرو نباشی کی راهبر شوی" گفت: خبرنگار باید در ابتدا شاگردی کند و معرفت بیاموزد تا باسواد شود، سپس این معرفت را با ابزار و تکنیک رسانه ای به جامعه منتقل کند .

محمدی تاکید کرد: خبر بسته به نوع دید خبرنگار و میزان سواد آکادمیک و مهارت خبرنگار، ارزش پیدا می کند، یک پله بالاتر اینکه سواد معرفتی خبرنگار در کنار سواد دانشگاهی که ما از آن به عنوان بینش در کنار دانش یاد می کنیم، می تواند نگاه خبرنگار را به مسایل بی نهایت عمیق و دقیق کند، نگاهی که در نهایت به دنبال رشد انسان در تمام ابعاد مادی و معنوی است .

خبرنگار را به یک روز محدود نکنیم

خبرنگار با سابقه خبرگزاری مهر نیز در خصوص جایگاه و نقش خبرنگار در عرصه فعالیت رسانه گفت: اگر به استانداردهای رایج در دنیا را بررسی کنیم، خبرنگار وظیفه‌ای جدای از آنچه حاکمان، مدیران، سیاست ورزان و شهروندان ندارند و در راستای بهبود جامعه گام بر می دارند .

محمدحسین نیکوپور افزود: اما استاندارد ایرانی بر خلاف این قرار دارد و خبرنگار تافته جدا بافته است زیرا او قرار نیست به یاری طلبیده شود بلکه سرپوشی بر ناکارآمدی است .

نیکوپور با بیان اینکه لازم است ابتدا کارکردهای رسانه برای مدیران، حاکمیت، شهروندان شرح داده شود، گفت: ما یک روز خبرنگار را تعریف می کنیم و از باقی روزها رنج خبرنگار را فراموش خواهیم کرد، خبرنگار در این فضای پر فشار که رسانه ها دیگر به شکل کلاسیک نیستند دغدغه تحلیل را از دست داده و فقط به بازگویی رویدادها می پردازد، آیا این تفاوتی با یک روبات دارد؟

وی ادامه داد: قطعا آنچه در فضای مجازی بازتاب می یابد از ذهن کنکاش گر خبرنگار ناشی نمی شود و به این خاطر از عمق برخوردار نیست، اما رسانه های رسمی این مزیت را دارند که تحلیل و واکاوی کنند .

نیکوپور اضافه کرد: چرا وقتی در غرب سینما وجود داشت با آمدن ویدئو همچنان سینما طرفداران خود را حفظ کرد، زیرا محتوا تغییر کرد و سینما کارکردش را با سلیقه مخاطب هماهنگ ساخت .

خبرنگار خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه باز هم بستگی به استانداردهای کشور ما دارد؛ اولویت ها کم نیستند، نخستین اولویت معیشت رسانه سپس خبرنگار است، گفت: خبرنگاران رسانه های ما عده ای با آرمان گرایی می آیند اما به مرور با لمس جریان اصلی رسانه سرخورده می شوند و برخی هم با ایده رانت طلبی و کسب درآمد وارد گود می شوند که اغلب پیروز هستند زیرا آنها رسالتی جز درآمدزایی ندارند .

وی ادامه داد: آنها که وظیفه و رسالت خبری تعریف شده و استاندارد دارند محکوم به پذیرش فشارهای بیرونی و داخلی رسانه ها هستند و باید تن به جریان فرعی که نگاه کاسبکارانه دارند بدهند، البته هستند استثناهایی که گروه اندکی را تشکیل می دهند و به اصطلاح حداقل های آرمانی را همچنان حفظ کرده اند .

خبرنگار نماد روشنگری و مصلح اجتماعی باشد

خبرنگار روزنامه افسانه نیز با تبریک هفته خبرنگار گفت: خبرنگار در تعریف عرفی چشم بیدار، زبان پرسشگر و ذهن جست‌وجوگر جامعه است، از همین منظر جایگاه او را می‌توان در حد «دیدبان» نظام اجتماعی در نظر آورد .

احسان اکبرپور در خصوص چگونگی پاسداشت جایگاه خبرنگار، گفت: از یک‌سو این وظیفه‌ی خطیر بر عهده‌ و گرده‌ی همه‌ی آن‌هایی است که این عنوان را یدک می‌کشند .

اکبرپور خاطر نشان کرد: خبرنگار نمی‌تواند نسبت به حرمت این ساحت، بی‌توجه و بی‌اعتنا باشد؛ به این معنا که در وسوسه‌ی لغزیدن به جانب صاحبان قدرت، شهرت و سرمایه، او باید نخستین و مهم‌ترین پاسبان سلامت خود باشد .

وی ادامه داد: دیگر از آن، مدیران و مسئولان نیز باید به خبرنگار، نه به چشم یک مزاحم یا صله‌بگیر؛ بلکه به نمودی روشنگر از جامعه‌ی پویای مطالبه‌گر چشم داشته باشند و او را محترم، صاحب حق پرسش و حتی یک مصلح اجتماعی در نظر آورند .

اکبرپور در خصوص جایگاه و نقش خبرنگار در عرصه فعالیت رسانه‌ای نیز گفت: در عصر شبکه‌های اجتماعی، خبرنگار فردی مجزا از شهروند - خبرنگار است، فعالیت او در قالب رسانه‌های رسمی معنا می‌یابد و از همین‌رو وظیفه‌اش در نظر داشتن مهم‌ترین تعریف خبر در تمامی لحظات زیست خبرنگاری است: صحت و دقت .

وی گفت: وظیفه خبرنگار و اولویت او را در شرایط کنونی که زمانه‌ی عسرت و سختی اقتصادی عمومی جامعه است، که خبرنگار شرایطی دشوارتر از دیگران دارد، او که به سبب «الطاف!» مدیران مسئول رسانه، در شرایطی به‌مراتب سخت‌تر از همگنان خود در مشاغل حقوق‌بگیر قرار دارد، باید از یک‌سو روایت‌گر حقیقت جامعه باشد تا شاید بتواند با مطالبه‌گری از مدیران، تقلیل‌گر مرارت مردمان باشد؛ از دیگر سو اما چنان که افتد و دانی، دست خود او برای احقاق حقوق فردی‌اش کوتاه است و «خرما بر نخیل.» از همین است که خبرنگار بودن و ماندن در شرایط کنونی، آن هم با در نظر داشت حفظ حرمت خویشتن، کاری بس دشوار و گاه طاقت‌فرساست؛ و از همین روست که خیال می‌کنم باید بسی چشم امید داشته باشیم که از خود نپرسیم آیا هفدهم مرداد سال آینده نیز همچنان خبرنگار خواهیم بود .

مردم برای خبرنگاران اولویت هستند

محمدامین افشارپور خبرنگار ایرنا نیز ضمن تبریک به مناسبت هفته خبرنگار گفت: خبرنگاران خودشان باید حافظ شان و جایگاهشان باشند .

او با اشاره به اینکه رسانه ناظر دستگاه ها و به عنوان نماینده مطالبات مردمی باید جایگاه خود را بدانند، افزود:رسانه ها با اشرافیت به این موضوع کار و اقدام کنند، اما متاسفانه دیده می شود که بعضی رسانه ها از این جایگاه دور شده اند .

افشار پور خاطرنشان کرد: بعضی رسانه به جای اینکه انشار دهنده مطالبات و خواستگاه مردم باشند و مطالبات مردمی را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کنند به منتشر کننده عملکرد دستگاه ها تبدیل شده اند .

وی با بیان اینکه برخی رسانه ها نقش روابط عمومی ادارات را بازی می کنند،تصریح کرد: آنها به سایت تخصصی ادرات تبدیل شده اند، در صورتی جایگاه خبرنگار به عنوان یک پرسشگر از مسئولین پیرو مطالبات مردم است و باید به جایکاه خود پایبند باشیم .

افشار پور ادامه داد: تا زمانی که خبرنگار جایگاه خود را حفظ نکند،خود و رسانه هیچ آینده ایی نخواهد داشت .

خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بعضی مواقع رفتار ما بازخورد هایی در رفتار مسئولین ایجاد کرده است، گفت: آنقدر بعضی رسانه ها سطح خود را نازل کرده اند، انگار برخی مسئولین جایگاه رسانه را درک نمی کنند و شناخت لازم را از جایگاه رسانه ها ندارند .

وی ادامه داد: به سمتی می رویم که دیگر مسئولین ترسی از رسانه ها نداشته و رسانه را ابزاری در دست خود می بینند تا مطالبه گر مشکلات مردم و جامعه !

افشارپور با بیان اینکه گاها دیده شده که بعضی مسئولین به خبرنگار می گوید مصاحبه را از انتشار بفرستید تا تائید نهایی حاصل شود، خاطر نشان کرد: این یعنی ابزاری شدن رسانه و خبرنگار، که جایگاه و شان خبرنگار تنزل پیدا کرده است، که در گاهی اوقات رسانه یا خبرنگار باعث این تنزل جایگاه شده اند .

این خبرنگار فعال در رسانه‌های فارس گفت: گاهی مدیران رسانه در این مشکل دست دارنداما در نهایت خبرنگار خود باید حافظ جایگاه و شان خود باشد .

افشارپور گفت: کمتر مدیرانی هستند که خواهان عدم انتشار مطالبات مردمی در رسانه می باشند، که در این صورت خبرنگار با جایگاه خود باید مانع از این کار شود‌ .

وی ابراز امیدواری کرد: که هفته خبرنگار نقطه عطفی برای اهالی رسانه باشد تا شان و جایگاه خود را بیشتر درک کنند و در جهت ارتقا این جایگاه گام برداریم .

اعتمادسازی مهمترین وظیفه خبرنگار است

خبرنگار روزنامه عصر مردم هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و همچنین تبریک به مناسبت هفته خبرنگار تاکید کرد: خبرنگار پیش از هرچیزی تکلیف خودش را مشخص کند .

احمدرضا سهرابی گفت: یک خبرنگار اگر بداند و بفهمد برای چه خبرنگار شده است و قرار است چکار کند، این یعنی پاسداشت !

سهرابی با بیان اینکه خبرنگاری حرفه سختی است، خاطرنشان کرد: من همیشه می گویم خبرنگاری دل شیر می خواهد و پوست کرگدن! باید افتخاری کار کنی و در همین رهگذر حرف ها ، کنایه ها، زخم زبان ها ، تهمت ها و دروغ ها را بشنوی و تحمل کنی .

این کاریکاتوریست و خبرنگار روزنامه‌های محلی و کشوری گفت: وقتی خودت باشی، آن موقع جامعه هم به تو(خبرنگار) احترام خواهد گذاشت .

خبرنگار روزنامه عصر مردم در خصوص نقش و جایگاه خبرنگار در عرصه فعالیت رسانه ایی گفت: این جایگاه مثل قلب در یک پیکر است، قلب خون پمپاژ می کند و به سایر نقاط بدن خون می رساند، اگر این اتفاق نیفتد چرخه زندگی متوقف خواهد شد .

وی ادامه داد: خبرنگاری هم همین است، اگر در یک مجموعه به اصطلاح رسانه ایی خبرنگار نباشد طبیعتا چیزی به عنوان خبررسانی و آگاهی بخشی وجود نخواهد داشت و اصلا نام آن مجموعه دیگر رسانه نیست .

سهرابی مهترین وظیفه خبرنگار در شرایط کنونی و یا اولویت اصلی خبرنگار را اعتماد سازی دانست و گفت: در شرایط سختی کنونی ( تنگناهای فرهنگی، تاثیرات فضای مجازی و...) من خبرنگار اگر بین رسانه و جامعه هدف اعتماد برقرار نکنم، عملا این پیوند برقرار نخواهد شد یا گسسته خواهد شد .

این خبرنگار باسابقه با بیان اینکه دولتی ها می گویند در شرایط کنونی کار خبرنگار و رسانه امید بخشی به جامعه است، اضافه کرد: کار خبرنگار و رسانه امیدبخشی نیست، این وظیفه دولتی هاست، آنها باید کاری کنند و یا حرف امید بخشی بزنند تا من به مردم و مخاطبم منتقل کنم تا آنها هم امیدوار شوند .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.