مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: توسعه پایدار کشور در گرو توسعه، مشارکت و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری است .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، سید کمال پاکفطرت شنبه 12 مرداد در جمع خبرنگاران گفت: بروزرسانی و دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق زنان روستایی و عشایری و واقف بودن بر وضع موجود برای رسیدن به وضعیتی مطلوب بسیار مهم و حائز اهمیت است .

او ادامه داد: با حمایت از تعاونی‌ها و صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری در کنار استانداردسازی تولیدات آنها برای توسعه صادرات و تجاری سازی و همچنین توانمندسازی زنان و دختران روستایی و عشایری، می‌توان در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار گام‌های مؤثری را بیش از پیش برداشت.‌

وی در ادمه گفت: اکنون در برهه‌ای هستیم که برای ایجاد اشتغال روش‌های سنتی قابل‌استفاده نیستند به همین جهت برای توسعه روستایی در اشتغال، محیط زیست و گردشگری باید به سمت حمایت از ایده‌های خلاقانه برویم .

پاکفطرت با بیان اینکه در چشم انداز توسعه پایدار، مهمترین سرمایه کشورها سرمایه ی انسانی محسوب می‌شود، گفت: بالندگی سرمایه های عظیم درگرو بسترسازی و ایجاد نظام های سازمانی خواهد بود؛ از این رو پیش فرض های توسعه پایدار را می توان در سه گروه امنیت محیطی و اکولوژیکی، امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی مورد تأکید قرار داد؛ ابعاد محوری توسعه پایدار شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیک (زیست محیطی) و نهادی- مدیریتی است.

او خاطرنشان کرد: با توجه بر رویکردهای توسعه پایدار و در راستای دستیابی به چنین توسعه همه جانبه ای در روستاهای کشور، ایجاد نهاد مدیریتی دهیاری در روستاها در دستور کار قرار گرفت و با شکل‌گیری نهاد دهیاری‌ها در روستاها برای اولین بار در تاریخ نظام برنامه‌ریزی کشور متولی مشخصی برای مدیریت و توسعه روستاها تعیین شد.

پاکفطرت با اشاره به اینکه ماده 10 اساسنامه تشکیل دهیاری‌ها، وظایف متعددی در 47 بند برای دهیار با هدف دستیابی به توسعه پایدار مشخص شده است، گفت: این وظایف بسیاری از امور مدیریتی،‌ خدماتی، ‌عمرانی‌ و... روستا را شامل می شود. برخی از این وظایف ذاتی بوده و مستقیما بر عهده دهیاری و برخی دیگر نیز معاضدتی و در جهت همکاری با سایر دستگاه‌های فعال در امور روستاها بوده است .

این مقام مسئول نقش و اهمیت دهیاری ها در حفاظت از محیط زیست و وظایف قانونی آنها را برشمرد و گفت: دهیاری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی و متولی اداره امور روستا وظایف متعددی را در راستای تحقق توسعه پایدار و حفظ محیط زیست روستایی عهده‌دار است.

پاکفطرت گفت: بخشی از این وظایف در قانون شوراها، اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، مواد 60 و 61 قانون برنامه چهارم توسعه، قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز برخی از قوانین دیگر تصریح شده است.

او خاطرنشان کرد: استفاده پایدار از قابلیت های طبیعی و امکانات آب و خاک در سرلوحه وظایف دهیاری در نواحی روستایی کشور در چارچوب اهداف و ابعاد توسعه پایدار قرار دارد .

پاکفطرت گفت: با توجه به تأکیدات قانون برنامه چهارم توسعه کشور و قانون مدیریت پسماندها و آیین نامه اجرایی آن وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور) اقدام به برنامه ریزی و تأمین اعتبار در راستای توسعه و بهبود وضعیت محیط زیست روستاها با تأکید ویژه بر مدیریت پسماندهای روستایی کرده است. در این ارتباط مجموعه اقدامات اساسی نظیر اختصاص منابع مالی در راستای توسعه طرح های مدیریت پسماندهای جامد استانی به روستاها، تامین و توزیع 940 دستگاه خودروی حمل زباله، 8 دستگاه تراکتور، 40 دستگاه بکهولودر و 22 دستگاه اسکیپ لودر اجرایی شده است.

او خاطرنشان کرد که با توجه به اعتبارات تخصیصی و ماشین آلات توزیع شده و تاکنون تمامی روستا تحت پوشش کامل سیستم مدیریت پسماندهای جامد قرار گرفته اند .

پاک فطرت از اهداف و وظایف دفتر امور روستایی و شوراها در مبحث محیط زیست را نظارت بر اقدامات دستگاه‌های متولی حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی روستاها در چهارچوب قوانین موجود اعلام و اضافه کرد: نظارت بر قراردادها و مسائل حقوقی دهیاری‌ها نیز از وظایف این اداره کل است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس همچنین گفت: یکی از مهمترین قراردادهای دهیاری‌ها مربوط به جمع آوری پسماند و نظافت معابر روستاهاست که با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست در سطح روستاها، بررسی دقیق و مدیریت اینگونه قراردادها در اولویت کاری قرار دارد و در این راستا اقدامات مناسبی انجام شده است.

سید کمال پاکفطرت ضمن دعوت از دهیاران استان فارس برای حضور و مشارکت فعالانه در کارگاه‌های آموزشی که با هدف ارتقاء دانش شغلی آنان برگزار می‌شود، گفت: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس برای تهیه مجموعه کتاب‌های حقوق و قوانین روستایی بر اساس اعلام نیاز دهیاران آمادگی لازم را دارد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.