مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تاکید کرد که دوره صرف صادرات به عراق در حال اتمام است و باید به فکر سرمایه گذاری و تولید مشترک در بازار این کشور بود .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، حسن دانایی‌فر چهارشنبه ٩ مرداد در جلسه بررسی موانع و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان استان فارس بیان کرد: ١٥ کشور پیرامونی ایران، در سال ٢٠٠١٨ هزار میلیارد دلار صادرات داشتند که ٢.٥ درصد از آن سهم ایران بوده که از این میزان ٩ میلیارد دلار آن به عراق رفته و همین عدد ما را به یک قضاوت می‌رساند .

وی افزود: باید شرایط محیطی را تشخیص دهیم و اگر تصورمان این باشد که صادراتمان به عراق همانند سال‌های ١٩٩٠ باشد، اشتباه است، چرا که یک دوره بعد از ٢٠٠٣ و سقوط صدام و پس از آن دوره پسا داعش داریم .

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با تاکید بر اینکه باید بدانیم که عراق یک کشور رقابتی است و مشکلی برای ورادات از هیچ کجای دنیا ندارد، عنوان کرد: باید خود را متناسب با شرایط تنظیم کنیم، زیرا نمی‌شود گفت تا ابد می‌خواهیم نمک و بستنی به عراق صادر کنیم، بلکه باید خود را به جای مسئولان عراقی بگذاریم .

دانایی‌فر اظهار کرد: باید در نظر داشت که اگرچه فسادهایی وجود دارد و با هر کیفیتی کالا به عراق ارسال شده اما امروز در دوره پسا داعش، اولویت عراق، کنترل واردات و تنظیم بازار است .

وی ادامه داد: در موضوع صادرات به عراق نیاز به مشاوره داریم، چرا که وضعیت عراق متفاوت شده و باز هم تغییر خواهد کرد .

به گفته مشاور معاون اول رئیس جمهور، ایران ١٣ سال قبل ٧٦٠ میلیون دلار صادرات داشت اما امروز به صادرات ٩ میلیارد دلاری تنها در بخش کالا رسیده و با احتساب بخش انرژی به صادرات ١٢.٥ میلیارد دلاری رسیده است که نشان از برنامه و اراده دارد .

دانایی‌فر یادآور شد: در گذشته تنها سه گذرگاه صادراتی داشتیم اما امروز به ١٨ گذرگاه افزایش یافته است .

وی گفت: حدود ٨٧ پرواز هر هفته بین ایران و عراق انجام می‌شود و از نظر سازمان هواپیمایی عراق مشکلی نداریم و فارس با تقاضا می‌تواند در بحث پروازها نیز ورود کند .

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه همچنین بیان کرد: گردشگری سلامت و درمان به ساز و کار نیاز دارد؛ فارس قطب درمان کشور است و کسی بر آن تردید ندارد و ما نیز از راه‌اندازی شرکت‌های گردشگر سلامت و سیاحت حمایت می‌کنیم .

دانایی‌فر پیشنهاد کرد که نمایشگاهی از صنایع دستی فارس در عراق برپا شود .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.