محمدرضا امیری شامگاه سه‌شنبه در اولین جلسه کارگروه فرهنگی ،اجتماعی،سلامت، زنان، و خانواده شهرستان شیراز افزود: لازم است که فعالیت تشکل‌های مردم نهاد و خیرین در حوزه آسیب‌های اجتماعی شناسایی و این اقدامات برای تشویق و ترغیب سایر سمن‌ها و خیریه‌ها برجسته و رسانه‌ای شود تا نقش بخش خصوصی در این حوزه پررنگ‌تر از اکنون باشد.

فرماندار شیراز عنوان کرد: نقش رسانه‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی بسیار سازنده و تاثیرگذار است.

چرا نیستید؟ برکنار می شوید 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از عدم حضور برخی مدیران و مسئولان شهری دلخور است،افزود: در این جلسه حجت را تمام و به غایبان می‌گویم که یا باید دلیلی قانع کننده برای عدم حضورشان در این جلسه بیاورند و یا من برای برکناری آنها اقدام و ایستادگی می‌کنم.

فرماندار شیراز ادامه داد: برخی تصمیمات در جلسه‌ها و کارگروه‌های فرمانداری مهم است و باید توسط شخص مدیران دستگاه‌ها اتخاذ شود و به همین دلیل حضور همه مدیران شهرستان شیراز در این جلسات ضروری است.

وی عدم حضور برخی مدیران دستگاه‌ها و ارگان‌های شهرستان شیراز را در این جلسه و سایر شوراها و کارگروه‌های فرمانداری نگران کننده دانست و گفت: شیراز ۴۰ درصد جمعیت استان فارس را در خود جای داده اما گویا مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی این کلانشهر برای برخی مدیران اهمیتی ندارد.

امیری بیان کرد: تعدادی از مدیران و مسئولان شهری شیراز در جلسات مهم مانند کارگروه فرهنگی و اجتماعی حضور پیدا نمی‎کنند در صورتی که این مباحث بسیار با اهمیت است، عدم توجه به جلسات معنی ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکلات زیادی در شیراز وجود دارد،گفت: دستگاه‌های مختلف شهری در این خصوص مسئولیت و حتی نقش تراز اولی  دارند در صورتی که مدیران برخی از این دستگاه‌ها مسائل اجتماعی را دست‌کم گرفته‌اند.

کلی گویی را رهاکنید 

فرماندار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت آسیب‌های اجتماعی را در کشور بد عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در چند مورد برای وجود معضلات اجتماعی در کشور گریسته‌اند اما برخی مسئولان هنوز اهمیت معضلات اجتماعی را درک نکرده و در این خصوص کم‌کاری می‌کنند.

وی به تشکیل حدود ۶۰ کارگروه و شورای مختلف در فرمانداری این شهرستان اشاره کرد و افزود: تمام این جلسات باید عمیق،کارشناسی شده و عملیاتی تشکیل و از کلی‌گویی در آن پرهیز شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مشکلات بسیاری وجود دارد،گفت: نیاز است که با شیوه‌های علمی و تخصصی برای این آسیب‌ها چاره اندیشی شود هرچند که در این حوزه ایران به نسبت کشورهای منطقه توسعه یافته‌تر است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جهان نیز عقب ماندگی‌هایی وجود دارد.

امیری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: لازم است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی اولویت‌بندی و چند هدف اصلی تعیین و برای تحقق آن کار شود.

فرماندار شیراز:رسیدگی به معضلات اعتیاد،حاشیه‌نشینی ،طلاق و مفاسد اخلاقی اولویت دارد

وی اعتیاد،حاشیه‌نشینی ،طلاق و مفاسد اخلاقی را اولویت‌ آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: در دولت‌های قبل بسیاری از مسئولین حتی از به زبان آوردن بعضی از این آسیب‌های اجتماعی ابا داشتند اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این موارد روی میز گذاشته شد و بصورت علمی در خصوص حل آن تبادل نظر علمی صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پارک سلامت روان شیراز اشاره و تاکید کرد: ظرف دو هفته مطالعات ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به این مجموعه انجام و به فرمانداری شیراز ارجاع داده شود و همچنین ظرف یک هفته آینده کمک‌هایی که بخش دولتی می‌تواند برای توسعه پارک سلامت روان شیراز ارائه کند مشخص و در این مسیر تسهیل سازی شود.

بی تفاوتی اجتماعی در راس هرم آسیب‌ها

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز در  این جلسه گفت: ۶۰ درصد اقدامات اداره کل بهزیستی استان فارس در سطح کلانشهر شیراز انجام و ۴۰ درصد آن در سطح سایر شهرستان های این استان انجام می‌شود.

حمید آذرمی افزود: امروزه مهمترین آسیب اجتماعی از دید مردم اعتیاد است اما به نظر کارشناسان این حوزه بی‌تفاوتی اجتماعی در راس هرم آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر شاهد خاموشی بسیار عجیبی در سطح کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم بگونه‌ای که این مسئله خطرناک‌ترین مشکل جامعه امروز است که لازم است آگاه سازی و آموزش جامعی برای مقابله با این آسیب انجام و بیداری و حساسیت در این زمینه ایجاد شود که در این مسیر به کمک رسانه‌ها ،خیرین و همه اقشار جامعه نیاز است تا نهضت بیداری در این خصوص شکل گیرد.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات اجتماعی نیست،گفت: باید راه مشارکت بخش خصوصی ،سازمان‌های مردم نهاد و خیرین به حوزه آسیب‌های اجتماعی باز شود چون بخش خصوصی با صرف هزینه و زمان کمتر در این حوزه نتیجه بهتری کسب می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز عنوان کرد: بیش از ۴۰۰ موسسه خیریه در شیراز به شکل سنتی فعالیت می‌کند که می‌توان با آموزش به این گروه آنها را به سوق دادن فعالیت‌شان به سمت آسیب‌های اجتماعی ترغیب کرد.

وی ادامه داد: ۱۵۰ موسسه خیریه حامی زنان و خانواده در چند سال اخیر در شیراز ایجاد شده که فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

مدیرعامل پارک سلامت روان شیراز: بهزیستی و شهرداری برای توسعه این پارک کمک کنند

مغز ها به جای شکم ها 

مدیرعامل و موسس پارک سلامت روان شیراز در این جلسه گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار در شمال شرقی شیراز راه اندازی شده است تا نه تنها سرپناهی برای افراد آسیب دیده و توان‌خواه اجتماعی باشد بلکه در دو بخش درمان و پیشگیری از بیماری‌های روانی گامی مؤثر بردارد.

بهمن حاجات نیا افزود: برای توسعه خدمات در پارک سلامت روان شیراز درخواست تسهیل گری در امور اداری از بهزیستی و شهرداری شیراز وجود دارد و در قبال آن این مجموعه آمادگی دارد در حوزه کودکان کار و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست ورود کرده و از این قشر به بهترین نحو نگهداری کند به گونه‌ای که آنها توانمند پرورش یابند.

وی با بیان اینکه می توان از این کودکان مدیرانی برای آینده ساخت،اظهار داشت: تلاش شده به جای اینکه تنها شکم کودکان و نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست پر شود،مغزهای آنها درست پرورش یابد.

مدیرعامل و موسس پارک سلامت روان شیراز نسبت به اینکه این مرکز می‌تواند در حوزه افراد مبتلا به اوتیسم نیز فعالیت کند اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: پارک سلامت روان می کوشد علاوه بر درمان در زمینه پیشگیری نیز گام‌های مؤثری بردارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای این پارک ایجاد اشتغال است، افزود: پارک سلامت روان هم اکنون با ۱۱۰ نیروی متخصص در حال فعالیت است و با تکمیل زیرساخت‌ها، شمار نیروهای شاغل این مرکز به ۴۵۰ نفر افزایش خواهد یافت و هم اکنون نیز بالغ بر ۷۵۰ توانخواه به صورت شبانه روزی تحت پوشش این مرکز قرار دارد.

قبل از برگزاری اولین جلسه کارگروه فرهنگی ،اجتماعی،سلامت، زنان، و خانواده شهرستان شیراز که در پارک سلامت روان شیراز برگزار شد ،فرماندار و تعدادی از مسئولان این کلانهشر از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید کردند و با فعالیت این محل آشنا شدند.

۹۸۷۳ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.