عنایت‌الله رحیمی ۵ مردادماه در دیدار با اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه در فارس اضافه کرد: فاصله‌ای بین ارکان نظام وجود ندارد و همه ما ید واحدی در راه اعتلای جمهوری اسلامی هستیم و تلاش‌مان بر این خواهد بود که جایگاه نماز جمعه در شیراز در شأن سومین حرم اهل‌بیت(ع) در کشور باشد.

استاندار فارس با اشاره به سابقه نماز جمعه از دوره صفویه تاکنون ابراز داشت:در دولت‌های پهلوی اول و دوم بی‌مهری‌هایی به فریضه نماز جمعه صورت گرفت که باعث شد جایگاه آن کمرنگ شود اما به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی این جایگاه مجدداً احیا شد.

وی بیان کرد: نماز جمعه باور و اعتقاد درونی ما محسوب می‌شود و نقشی فرهنگی بر عهده دارد و امروز نیز تأکید بر این نقش فرهنگی برجسته است.

استفاده از روش‌های خشن برای رفع آسیب‌های اجتماعی پسندیده نیست

استاندار فارس با بیان اینکه باید بر گسترش شعائر دینی در قالب فرهنگی تأکید شود، گفت: جامعه امروز دچار آسیب‌هایی است اما دیدگاه عده‌ای برای رفع این آسیب‌ها استفاده از روش‌های خشن و تند است؛ درحالی که اقدامات فرهنگی در ترویج امور معروف موثرتر از برخوردهای خشن است.

 رحیمی از عفاف و حجاب باعنوان دغدغه روز بسیاری از مومنان یاد کرد و گفت: عدم رعایت حجاب در مراکز عمومی برای جامعه آزاردهنده است و خطبای تریبون‌های نماز جمعه و روحانیون در این زمینه می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی ابراز کرد: با آنکه  موضوع عفاف و حجاب به معنای نگهدارنده نهاد خانواده و به منزله پرچم عمومی نظام اسلامی در جامعه مورد تایید است و آنجا که خلاف مقررات هم انجام شود برخوردهای قانون لازم مد نظر است اما کار فرهنگی در اولویت است.

پرداختن به عیوب از تریبون‌های مختلف روحیه ناکارآمدی را القا می‌کند

رحیمی با اشاره به جایگاه سیاسی نماز جمعه عنوان کرد: در این چارچوب انسجام بخشی و وحدت آفرینی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بدین معنا که اگر هر روز از تریبون‌های مختلف فقط به عیوب نظام اسلامی در چارچوب قوای مختلف نظام بپردازیم، روحیه ناکارآمدی را القا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ایران از قطب‌های قدرتمند و اعتقادی و سیاسی در دنیا محسوب می شود، افزود: نظام طی این سال‌ها در ابعاد مختلف کارآمد بوده است؛ اما با جنبه‌های مدنظر بنیانگذار جمهوری اسلامی فاصله دارد که برای کاهش این فاصله به تلاش همه ارکان نظام نیاز داریم.

حجت‌الاسلام مسعود ستوده جانشین دبیر شورای سیاستگذاری نماز جمعه فارس نیز در این نشست اعلام کرد: ۷۶ تریبون نماز جمعه اهل تشیع در استان فارس مستقر است و با احتساب تریبون‌های نماز جمعه اهل تسنن، آمار بیشترین نماز جمعه در کشور متعلق به این استان است.

وی عنوان کرد: برخی این شبهه را وارد می‌کنند که جمعیت نمازگزاران جمعه کاهش یافته است؛ درحالیکه از اول انقلاب جمعیت کمتر نشده است، بلکه تعدد مکان‌های برگزاری نماز جمعه باعث پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف شده است و تمرکز از مرکز به شهرستان‌ها رفته است.

رئیس ستاد نماز جمعه استان فارس نیز نماز جمعه موفق را واجد شرایطی دانست و با تأکید بر نوگرایی گفت: توسعه فضای میدانی برای اقامه نماز جمعه، شرکت جستن همه اقشار و گروه‌ها در نماز جمعه، هم افزایی با همه تشکل ها، سازمان ها و احزاب از جمله این شرایط است.

احمد فخارزاده اضافه کرد: در تبیین قرارگاه نماز جمعه گام‌هایی برداشته شده است تا همه تشکل ها زیر سقف ولایت فقیه این جریان را جهت‌بخشی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه نماز جمعه ردیف بودجه‌ای و مالی وجود ندارد، پیشنهاد داد: می‌توان با هم افزایی در شورای زکات مجالی برای مصرف زکات برای نمازجمعه باز کرد.

پنجم مردادماه مصادف با چهلمین سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب است.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.